Webwinkel en bloggen: een ijzersterke combi

Een webwinkel kan eigenlijk niet zonder een blog. Bloggen is een belangrijk onderdeel van je marketing. Als je het goed aanpakt levert bloggen je niet alleen meer bezoekers op, maar ook meer betrokkenheid van bezoekers bij je bedrijf en een betere vindbaarheid in zoekmachines. En dat resulteert uiteindelijk in meer conversie en een hogere omzet.

Waarom elke webwinkel eigenaar zou moeten bloggen

  • Je creëert een plek waar je bezoekers kunt inspireren en waar je meer kunt vertellen over jouw producten. Dit kan twijfelaars over de streep trekken.
  • Je geeft je webwinkel een gezicht en bouwt een relatie op met je klanten. Met een blog kun je je onderscheiden van je concurrenten. Laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied, bied bezoekers waarde en bind je ze aan je merk.
  • Bloggen versterkt je positie in de zoekresultaten. Door regelmatig nieuwe artikelen op je site te publiceren weet Google dat je site actueel is. Bovendien kun je in je blogs zoekwoorden verwerken waarop je gevonden wilt worden.
  • Een blog levert je links op. Door het publiceren van handleidingen, tips of fotocollages creëer je content die mensen delen met hun netwerk.
  • Bloggen levert extra bezoekers op. Doordat jouw artikelen door lezers gedeeld worden en doordat je beter vindbaar bent in zoekmachines zal je webwinkel meer bezoekers en potentiële klanten krijgen.

Overtuigd van de voordelen? Lees dan verder hoe je een blog aan je webwinkel koppelt.

Koppel het blog aan je webwinkel

In een webwinkel is niet altijd ruimte om te bloggen. Bovendien zit je bij veel webwinkel software vast aan een bepaalde lay-out, die vaak niet optimaal is voor je artikelen. Er zijn 3 manieren om een blog toch aan je webwinkel te koppelen:

  1. Het gebruiken van een apart domein (www.blog.nl)
  2. Op een subdomein (blog.webwinkel.nl)
  3. In een submap op het hoofddomein (www.webwinkel.nl/blog)

De eerste twee opties hebben als nadeel dat de blogs niet meehelpen aan de vindbaarheid van je webwinkel in zoekmachines. De blogs staan immers op een ander domein. Bovendien heb je met je webwinkel al wat credits opgebouwd bij Google, terwijl je met je blog weer opnieuw zou moeten beginnen. De derde optie is daarom de beste. Je blog profiteert van de vindbaarheid en inkomende links van je hoofddomein en je webwinkel profiteert van de content die je door het bloggen produceert. Installeer bijvoorbeeld WordPress in een submap van je hoofddomein, installeer een template die past bij je webwinkel en begin met schrijven!

In combinatie met een eigen blog kun je ook zoeken naar websites waar je als gastblogger berichten mag plaatsen. Op deze manier kun je veel mensen bereiken die jouw webwinkel nog niet kennen.