5 dingen die je moet weten over SEO
Tegenwoordig kan je als ondernemer niet meer om SEO of zoekmachineoptimalisatie heen. Klanten gaan steeds vaker online op zoek naar een bepaald product of fijne dienst. En geef toe, dan wil je stiekem toch wel bovenaan in de zoekresultaten verschijnen, toch? Daarom zetten we in dit blogartikel 5 dingen die je moet weten over SEO op een rijtje.
SEO is eenvoudiger dan het lijkt
Beloofd. Veel ondernemers laten zich afschrikken door termen als long tail keywords, keyword density, linkbuilding of meta description. Maar vrees niet. Zelfs wanneer je absoluut geen idee hebt wat deze termen nu precies betekenen, kan je met SEO aan de slag gaan. Zoekmachineoptimalisatie draait namelijk steeds vaker simpelweg om steengoede content.
Dit komt doordat Google steeds slimmer wordt en steeds meer in staat is om websites te ranken op basis van relevante content. Een goede manier om hoger in Google te verschijnen is dan ook om met een blog te starten. Zo komt er regelmatig nieuwe, interessante content op je website. Iets wat Google absoluut weet te waarderen!
Hou je bezoekers altijd in gedachten
Wil je een tekst online plaatsen? Vraag jezelf dan altijd af wat je websitebezoekers graag zouden lezen. De mening van websitebezoekers wordt vaak onderschat als het over SEO gaat. Maar net nu Google steeds slimmer wordt, groeit het belang aan de kwaliteit van je content. Google snapt steeds beter waar een tekst over gaat, zonder dat jij je suf moeten zitten zoeken naar de perfecte zoekwoorden.
Onthoud vooral dat Google weet wanneer websitebezoekers je teksten niet boeiend vinden en snel weer van je website wegklikken. Het gevolg? Je websitepagina zal de volgende keren minder hoog getoond worden. Schrijf dus in de eerste plaats voor je websitebezoekers. En denk pas daarna na over het bijschaven van de juiste zoekwoorden. Als zoekmachine wil Google zijn gebruikers vooral zo goed mogelijk helpen bij hun online zoektocht.
Plaats je zoekwoorden strategisch
Wanneer je tekst af is, kan je deze nog eens kritisch nalezen. Wil je gevonden worden op ‘Hoe verschijn ik hoog in Google’? Kijk dan even of deze termen duidelijk in je tekst vermeld staan. Dit hoeft zeker niet overdreven vaak te zijn. Meer nog, een overdaad aan dezelfde zoekwoorden wordt vervelend voor je websitebezoekers om te lezen én Google straft het te vaak gebruiken van hetzelfde zoekwoord zelfs af.
Een tip is om je zoekwoorden op strategische plaatsen in je tekst te plaatsen. Zo hecht Google meer belang aan wat in je titel en de eerste alinea van je tekst staat. Extra tip voor wie WordPress gebruikt: de gratis plugin Yoast SEO. Hiermee zie je heel duidelijk hoe je jouw tekst kan optimaliseren.
Het draait niet alleen om tekst
Content is ontzettend belangrijk voor SEO, maar vergeet niet dat content meer is dan tekst alleen. Ook afbeeldingen en video’s spelen een belangrijke rol bij je ranking in Google. Video’s van Youtube kun je onder andere in je blogartikel embedden.
Enerzijds vinden websitebezoekers de afwisseling tussen tekst en afbeelding fijn. Anderzijds omdat een video websitebezoekers vaak langer op je pagina houdt omdat ze het filmpje helemaal bekijken. En inderdaad, van websitebezoekers die lang op jouw website blijven, wordt Google blij.
Je afbeeldingen zijn bovendien een goede manier om nog even een extra zoekwoord in je websitetekst te verwerken. Geef je afbeeldingen dus een relevante naam en vervang ‘afb1234.jpeg’ door ‘zoekmachineoptimalisatie.jpeg’ bijvoorbeeld.
Content doet heel veel, maar ook niet alles
Tot slot kan je heel wat hoger komen in Google met de juiste content, maar vergeet niet dat Google ook rekening houdt met andere zaken. Denk maar aan de code van je website bijvoorbeeld. Als de code van je website een rommeltje is, zal Google je website minder goed snappen. Hoe duidelijker je website is opgebouwd, hoe beter je SEO.
Sta ook even stil bij de laadtijd van je website. De meeste mensen verwachten tegenwoordig dat een goede website in minder dan 2 seconden laadt. Is dit niet het geval? Dan klikken veel mensen weg… en dat is dus net wat Google niet graag ziet gebeuren.
Moraal van het verhaal? SEO draait vooral om je websitebezoekers. Vinden zij jouw website en content helemaal top? Dan ben jij al heel goed bezig op het vlak van SEO.