Achter de schermen: Musthave District
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?
“Naast mijn webwinkel heb ik dus ook nog een winkel in Den Bosch. Ik ben aardig wat uurtjes in de week aan het werk. Sinds kort heb ik een kantoortje op loopafstand van mijn winkel. Waar ik echt super blij mee ben. Hier werk ik 2 dagen in de week met de marketing meiden aan de webshop, beantwoord ik de mails en doe ik administratieve taken. Ik probeer op maandag en dinsdag de belangrijkste taken af te hebben voor de webshop. De meiden op kantoor werken van maandag t/m vrijdag aan de webshop. Die nemen het grootste gedeelte op zich en zorgen dat de socials overdag bijgewerkt zijn en dat de story planning voor insta is voorbereid. Woensdag probeer ik vrij te nemen en dan ben ik do t/m zo in de winkel te vinden. Soms heb ik nog een dag vrij in het weekend als het uitkomt. De bestellingen komen binnen in de winkel, dus die worden vanuit daar verstuurd. Als ik een dag vrij heb in het weekend dan houdt ik tussendoor nog wel de stories en posts voor insta bij. Maar plaats ik wel minder als normaal.”
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Kim staat om 7 uur op en maakt zich klaar voor de dag. “Ik drink thuis nog even een bakje koffie om rustig op te starten. Dan rij ik naar Den Bosch. Meestal carpool ik samen met mijn marketing medewerker naar onze parkeerplek vlakbij ons kantoor. Dan gaan we samen met onze marketing stagiaire en DTP stagiaire om half 9 aan de slag. Meestal overleggen we in de ochtend wat er die dag of die week er allemaal moet gebeuren en wat prioriteit heeft. Gedurende de dag houd ik de mail bij, probeer ik mijn eigen taken af te hebben, controleer ik de content, nieuwsbrief, blog en alle andere dingen van de meiden en heb ik contact met de winkel als er vragen zijn of als er een probleem is met een order. Daarnaast plaats ik de nieuwe collectie online, doe ik tussendoor bestellingen van de nieuwe collectie of bestel ik items na. De dag is eigenlijk te kort, dus vaak schuift er van alles nog door naar de volgende dag wat niet af is gekomen.”
Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?
Het allerleukste vindt Kim de fotoshoots en de inkoop van de collecties. “Wanneer de levering binnen komt is dit echt een cadeautje. Het minst leuke is dat ik altijd tijd te kort kom en mijn taken nooit af zijn. Hierdoor heb ik weinig vrije tijd. Ook is het echt een uitdaging om de engagement op Instagram te verhogen. Dit komt vooral door het steeds veranderende algoritme. Er wordt dagelijks super hard aan gewerkt maar het blijft lastig. Natuurlijk is de concurrentie in de online kledingwebshops groot en is het moeilijk om daar tussen te komen.”
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
“Mijn eigen stijl is heel divers. De ene dag draag ik een zomerse bloemetjes jurk of een blazer met pantalon, dan weer een oversized trui met een destroyed jeans of een stoere tee met een luipaardprint rokje. Ik hou ervan om te mixen en matchen. Ik hou van veel kleur en draag bijna nooit zwart. Ook vind ik het leuk om de laatste trends te dragen en moet het betaalbaar zijn omdat ik steeds iets nieuws wil. Hierop is dus ook mijn winkel gebaseerd. Je kan dus voor heel veel verschillende stijlen en looks terecht. We hebben de laatste trends en de items zijn betaalbaar. Ik vind het leuk om klanten van top tot teen aan te kleden. Om deze reden ben ik ook sieraden, accessoires en schoenen erbij gaan verkopen. Zodat je met een complete nieuwe look de winkel kan verlaten.
Wekelijks ga ik op zoek naar de mooiste items maar natuurlijk kun je bij ons ook terecht voor de perfecte basics want ook deze moet iedere vrouw in haar gaderobe hebben. Onze collectie bestaat uit een unieke samenstelling van merken die staan voor persoonlijkheid, stoer, eigenwijs en stijlvol. Ik laat me inspireren door modeontwerpers, influencers en magazines. Veel invloeden uit Parijs, New York en Milaan komen sterk naar voren. Uit elke collectie worden alleen de mooiste “snoepjes” gekozen. Alleen dan kunnen we onze klanten verrassen.”
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
“We doen heel veel online op Instagram, Pinterest, Facebook, online advertenties, influencer marketing, nieuwsbrief, SEO, bloggen, maar ook offline zoals flyers uitdelen in de winkel, daarbij vermelden we bij het afrekenen dat we een webshop hebben en hebben we op het raam van de etalage een poster met QR-code naar onze webshop.”
Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?
Omdat Kim niet alleen een webshop runt maar ook een stenen winkel heeft ze gekozen voor Wordpress met Woocommerce. “Het kassaprogramma van Store Control kan gekoppeld worden met Woocommerce. De voorraad in de winkel én in de webshop wordt hier automatisch bijgehouden. Wat natuurlijk echt super handig is en mij enorm veel tijd scheelt. Daarnaast vind ik Wordpress ook een makkelijk programma om zelf dingen in aan te passen, dan zijn we niet steeds afhankelijk van een webshopmaster.”
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
“Ik zou vanaf het begin het veel professioneler aanpakken met productfoto’s en fotoshoots. In het begin plaatste ik vaak nog onprofessionele foto’s online van mij in de winkel. Ook had ik geen productfoto’s en geen productteksten.” Maar de ambitie van Kim is groot. “Ik wil met de webshop aankomend jaar flink gaan groeien. Daarom ben ik ingestapt in het Next level traject bij Succes met je Webshop. Ik heb hier erg veel zin in en ben benieuwd naar wat ik allemaal ga leren. Ook vind ik erg leuk om andere