Ben jij een Sjaakie?
Er circuleert een verhaaltje op internet over een man die God altijd vraagt of hij alsjeblieft de loterij mag winnen. Nee, een man die God altijd smeekt of hij alsjeblieft de loterij mag winnen.

Ik weet niet meer hoe de man heet. Maar dat maakt ook niet uit. Laten we zeggen dat de man Sjaakie heet. Niet die van de chocoladefabriek: een andere Sjaakie. Een héél andere Sjaakie zelfs.

Sjaakie wil dus heel graag de loterij winnen. Hij wil zelfs zó graag de loterij winnen, dat hij er niet over op kan houden. Hij vertelt aan iedereen die het maar horen wil dat hij graag de loterij wil winnen, gaat op een meditatie-kussen zitten en probeert het winnen van de loterij met wilskracht naar zich toe te manifesteren. Én hij vraagt het dus aan God.

Elke dag.

Maar in plaats van dat hij die loterij nou eindelijk een keer wint, verliest hij zijn baan. Het wegvallen van zijn inkomen zet al snel te veel druk op zijn huwelijk, en dus verliest hij zijn partner. Hij gaat in z'n auto wonen, maar - je raadt het al - ook die wordt in beslag genomen.

Arme Sjaakie.

Midden op straat (in deze scène regent het natuurlijk) gooit Sjaakie z'n handen in de lucht: 'God, ik vraag het nog één keer. Ik ben mijn vrouw, mijn huis én mijn auto kwijt. Laat me ALSJEBLIEFT de loterij winnen, dan kan ik tenminste weer iets van mijn leven maken.'

De lucht breekt open. Een bundel licht schijnt op Sjaakie, en God zegt: 'Sjaakie, kun je me nou alsjeblieft een keer tegemoet komen? KOOP EEN TICKET.'

En precies dat maakt deze Sjaakie anders dan de Sjaakie van de chocoladefabriek. Die kocht namelijk wél een ticket. Of eigenlijk kocht die Sjaakie een chocoladereep waar een ticket in zat, behalve dan dat hij die reep niet zelf kocht: hij kreeg 'm van z'n opa die 'm van z'n laatste kwartjes kocht.

Maar daar gaat het nu niet om.

Waar het om gaat is dat veel ondernemers hun hoofd of mond vol hebben van plannen, maar het spel niet écht spelen. Om ondertussen wel te blijven dromen van de winst.

Oftewel: ze kopen geen ticket.
En wie geen ticket koopt, maakt geen schijn van kans.

Nou is de laatste boodschap die ik je mee wil geven wel dat een succesvolle webwinkel neerzetten een kansspel is. Integendeel: wie hard en - dat is wel belangrijk - weloverwogen werkt, die komt er.

Daarom zou ik je een ander ticket voor willen stellen: een ticket tot ons Next Level-traject. Want meer hardcore dan dat wordt meespelen niet: een jaar lang intensieve 1-op-1 begeleiding waarin ik al mijn aandacht heb voor jou en je webwinkel en we alle boxjes afvinken die tussen jou en Die Ene Grote Droom in staan.

Niet voor Sjaakies.
Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.