Ben jij zo'n webwinkelier?

Vanaf nu komt er elke werkdag één blog online met één gouden inzicht voor ambitieuze webwinkeliers én aanstormende webwinkeliers die geen genoegen nemen met een webwinkeltje-on-the-side en die klaar zijn om in actie te komen. Ben jij zo'n webwinkelier? Dan is het hartstikke goed dat je erbij bent. Ben jij niet zo'n webwinkelier? Dan is het misschien beter om deze website weg te klikken. Maar: jouw call natuurlijk.

Ik zal me eerst even voorstellen:

Ik kom uit een echt Brabants ondernemersgezin.

Mijn vader had een bedrijf in natuursteen. Ik was eraan gewend dat mijn vader niet vaak thuis was: hij was namelijk altijd aan het werk. Dat klinkt misschien een beetje triest als je het zo zegt, maar dat was het niet. Want geloof het of niet: natuursteen was zijn passie.

Als we met de auto naar Italië reden voor een vakantie met het hele gezin, stopten we bij iedere begraafplaats om stenen te kijken. Vraag me ook niet hoeveel steengroeven ik tijdens mijn jeugd gezien heb: ik zou het niet meer weten. Op een gegeven moment gaven mijn moeder, zus en ik mijn vader aan het begin van de vakantie een quotum aan steengerelateerde gezinsactiviteiten.

Ik begrijp mijn vader steeds beter. Ik ben zelf al sinds mijn studententijd ondernemer en betrap mezelf erop dat ik óók helemaal op ga in wat ik doe. 's Avonds op de bank als de kinderen op bed liggen, sleutel ik het liefst nog even aan mijn cursussen of aan mijn website. En als je kinderen mee kon slepen naar webwinkels zoals je kinderen mee kunt slepen naar steengroeven, dan deed ik het ook.

Als kind dacht ik: ik wil later nooit zoveel werken als ons pap. Maar ik zag ook heel goed wat zijn ondernemerschap ons opleverde: er was altijd geld voor leuke uitjes én voor die vakantie naar Italië. Die begraafplaatsen namen we dan maar voor lief. Want als ons pap bij ons was, was hij ook écht bij ons. Waarschijnlijk omdat hij zijn ei zo goed kwijt kon in het ondernemerschap.

Mijn moeder werkte ook in het familiebedrijf. Zij deed de administratieve kant. Hierdoor had ze de vrijheid om onder schooltijd vanuit huis te werken en er na schooltijd volledig te zijn voor ons.

Nu ik zelf een alleenstaande moeder met twee kinderen én ondernemer ben, zie ik mijn beide ouders in mezelf terug: ik zie de gedrevenheid en de passie van mijn vader en de zoektocht naar de ideale balans tussen werk en privé van mijn moeder.

Voor mij is het niet die balans zelf die gelukkig maakt, maar dat ik als ondernemer de vrijheid heb om die balans in iedere levensfase opnieuw te bepalen: niet doorslaan in het één, niet te comfortabel wegzakken in het ander. Dáár word ik blij van.

Als ondernemer ben je je eigen baas. En ja, daar komt een hoop verantwoordelijkheid bij kijken. In het Nederlands heeft dat altijd een beetje een strenge, zware bijklank. Maar als je het naar het Engels vertaalt, klinkt het meteen heel anders:

Responsabiliy.
Respons-ability.

Oftewel: being able to respond.

Als ondernemer bepaal je zelf hoe je reageert op alles wat er gebeurt.
Als ondernemer zet niemand je vast.

Mijn ondernemersavontuur begon ooit met een webwinkel. Daarna kwam er nog een platform voor webwinkels bij én een tweede webwinkel. Ik had toen niet kunnen bedenken dat ik uiteindelijk op mijn huidige pad zou uitkomen:

Ondernemers helpen om een winstgevende webshop te bouwen.

Of dit nu ondernemende vaders of moeders zijn die vanuit huis aan een business willen werken zodat ze vaker bij hun kinderen kunnen zijn, of mensen die een niet te stoppen passie hebben voor een bepaald product en dat willen delen met de wereld.

Ik wéét namelijk dat het kan. Ik wéét dat het mogelijk is om van een webshop een succesvolle onderneming te maken.

Dat is mijn missie: iedere webwinkelier in Nederland helpen om die respons-ability te ownen.

Dit doe ik met mijn Starterscursus, waarin ik beginnende webwinkeliers help om vanaf nul in drie maanden een webwinkel te bouwen die klaar is om te gaan vliegen en in mijn Webwinkel Succes Academie: zonder twijfel de meeste complete online resource voor ambitieuze webshopeigenaren die - net als ik - niet geloven in achterover leunen tot succes vanzelf komt aanwaaien maar die 's ochtends uit bed springen en meteen zin hebben (of maken!) om aan hun bedrijf te werken.

Ben jij zo'n webwinkelier?

Houdoe!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief