De beste manier om te leren
Als er iets is wat ik geleerd heb als ondernemer, is het wel dat je non-stop moet blijven leren. 

Geloof mij maar: het is de enige manier om je onderneming van de grond te krijgen, overeind te houden en als het even kan ook door het dak te laten groeien. 

Maar hoe doe je dat nou eigenlijk, leren?

Vroeger deed je dat in de schoolbanken met wat saaie teksten voor je neus waar je dan vragen over moest beantwoorden. Die saaie teksten én die vragen had iemand anders (namelijk: de docent) voor jou uitgezocht.

Leren als ondernemer gaat anders. Jij bepaalt welke vragen relevant zijn en jij bepaalt vervolgens ook in welke 'saaie teksten' je het antwoord wilt zoeken. 

Behalve dan dat je - als je zelf mag kiezen - natuurlijk helemaal geen saaie teksten uitkiest. 

Ik ben erachter gekomen dat succesvol leren voor ondernemers bestaat uit twee componenten:

  1. Leren van de allerbeste professionals
  2. Leren van je peers

Natuurlijk kun je op talloze verschillende manieren invulling geven aan deze componenten, maar je hebt ze wel sowieso allebei nodig. 

Leren van professionals kun je doen via cursussen, live of online. Maar je kunt ook business-boeken, blogs of vakbladen lezen.

Leren van je peers doe je door ondernemers op te zoeken die zich met hetzelfde bezighouden als jij. Dit stukje herkenning is onmisbaar voor je professionele groei: zowel de herkenning waarmee anderen reageren op jou, als wel de herkenning waarmee jij in contact treedt met anderen. 

Omdat ik weet hoe belangrijk het is dat allebei de componenten vertegenwoordigd zijn, maar óók weet hoe moeilijk het kan zijn om deze consistent te vervlechten in een druk bestaan, heb ik de Webwinkel Community zo ingericht als hij is:

Onbeperkt toegang tot een netwerk aan collega-webwinkeliers in alle denkbare niches en 9 keer per jaar een live masterclass van een toonaangevende professional die daarna nog een maand lang terug te kijken is.

Deze maand is die professional Kaya van Kessel, van marketingbureau Uptmz. Morgenochtend om 10.00 uur gaat zij het hebben over Google Ads, en hoe je dat als kleine ondernemer net zo succesvol in kunt zetten als de grote online reuzen. Zónder een tweede hypotheek op je huis te hoeven nemen of je nier te verkopen op de zwarte markt om dat te betalen. 

Probeer de Webwinkel Community nu een maand lang uit voor maar €1 en kijk de masterclass van Kaya, leg contact met ruim 1.800 ambitieuze webwinkeliers en krijg toegang tot exclusieve content. 

Vind je het niks? Dan zeg je het gewoon weer op.

Even goede vrienden.
Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief