Ken je dat filmpje waarin je moet tellen hoe vaak een paar spelers in een wit shirt een bal naar elkaar overgooien?
Het is een heel simpel filmpje: een paar spelers in een wit shirt, een paar spelers in een zwart shirt, één bal die heen en weer gaat en een super simpele tel-opdracht voor jou.
Ik ben best wel prestatiegericht, dus ik ging er goed voor zitten: wat voor gekke test dit ook was, ik ging ‘m halen!
Ik telde vijftien keer.
Het juiste antwoord was: vijftien keer.
Bijna haalde ik opgelucht adem.
En toen hoorde ik de voice-over zeggen: maar heb je de gorilla ook gezien?
Het beeld spoelde terug en midden in het gedrang van al dat overgooien zag ik ineens een persoon in een gorillapak dwars door het groepje spelers heen lopen. Toen hij prominent in beeld was, keek hij nog even recht in de camera. Hij sloeg zichzelf trots op de borst en liep toen pas het beeld weer uit.
Hij sloeg zichzelf op de borst, recht voor de camera!
En toch had ik de gorilla niet gezien.
En wat blijkt: heel veel mensen zien de gorilla niet.
Het filmpje hoort bij een onderzoek (1999) naar selectieve aandacht. Het toont op een grappige manier aan dat het bijna onmogelijk is om dingen te zien die je niet verwacht als je op iets anders gefocust bent.
Voor veel webwinkeliers komt er een moment dat ze vastlopen. De zaken gaan goed, maar het lukt niet om ze béter te krijgen. En waar ze ook kijken, ze zien maar niet waar dat aan ligt.
Dat is ook niet zo gek: ze kunnen de gorilla niet vinden!
Daarom hebben wij speciaal voor webwinkeliers die al behoorlijk aan de weg timmeren maar even niet zien hoe ze de volgende stap moeten zetten een programma gemaakt dat helemaal gorilla-proof is.
Wij hebben alle mogelijke gorilla’s namelijk zo langzamerhand wel eens voorbij zien komen. We gaan je dus precies uitleggen in welke niet-zo-verborgen hoeken ze zich verschuilen. Zo maken we van jou een ster in gorilla’s spotten!
Bovendien ga je aan de slag in een groep met andere ondernemers die - net als jij - toe zijn aan de volgende stap. Je hebt als ondernemer nou eenmaal gelijkgestemden nodig die jou met een frisse blik kunnen helpen om de beperking van je eigen waarneming te ondervangen. Meer informatie over ons Next Level-traject vind je hier.
Het mooie is natuurlijk, dat als je de gorilla eenmaal wél gezien hebt, je je niet meer voor kunt stellen dat je ‘m ooit over het hoofd zag. Eens een gorilla-spotter, altijd een gorilla-spotter.
Ik ga je dus niet doorlinken naar het originele filmpje. Maar ik ben héél benieuwd of je ziet wat er loos is in het vervolg.