De wereld is weer open! En nu?

In 2020 kwamen er vanwege de pandemie 13.675 webwinkels bij. Dat zeggen de cijfers van de Kamer van Koophandel. Het aantal webwinkels in Nederland steeg nog nooit zo hard: met 17 procent in één jaar!

Ook het jaar daarop stonden ondernemers in de rij om de kansen die zij online zagen te pakken. Dit resulteerde in nóg eens 10.340 nieuwkomers.

Online winkels die voedingswaren verkopen, vermenigvuldigden zich het snelst: deze categorie groeide in 2021 van 4.660 naar 6.500, een stijging van maar liefst 39 procent!

Nu de wereld weer helemaal open is, worstelen veel Corona-starters met de vraag: willen mensen hun aardappels en potten pindakaas eigenlijk nog wel thuis laten bezorgen nu ze gewoon weer even naar de Appie of de Ekoplaza kunnen fietsen?

En niet alleen webwinkeliers die hun voedingswaren online zijn gaan aanbieden lopen hier tegenaan.

Willen klanten nog wel een sokkenabonnement, of lopen ze gewoon weer naar de Hema?

Kopen ze jouw handgemaakte sieraden nog, of  gaan ze liever naar een winkeltje waar ze alle kettinkjes en oorbellen tegen het licht kunnen houden?
Bestellen ze hun nieuwe fitnessapparatuur nog online, of laten ze zich nu het weer kan toch maar adviseren in een speciaalzaak?

Lastig, lastig.

Veel ondernemers die tijdens Corona een webshop lanceerden, boekten relatief snel succes: de markt was zo ontzettend gericht op online winkelen!

En bovendien: mensen hadden volop gelegenheid om te shoppen via internet. Ze mochten toch nergens naartoe, hielden bakken met geld over en de sociale druk om tijdens werktijd niet ongegeneerd hun nieuwste aankoop te gaan zitten scouten, ontbrak volledig.

Dat is nu natuurlijk weer helemaal anders.

Veel webwinkeliers die tijdens Corona een vliegende start maakten, zien hun omzet nu dan ook in elkaar zakken als de pudding van een hobbykok met niet al te veel aanleg voor deserts.

En het zure is: ze weten eigenlijk niet zo goed hoe ze dat weer recht moeten trekken. Die dip hebben ze immers nog niet eerder meegemaakt.

Toch is dit geen enkele reden om het op te geven. Feit is gewoon dat een duurzaam resultaat uit je webshop halen heel hard, consistent en slim werken is. Altijd.

Dat geldt voor verreweg de meeste starters, maar ook als jij om wat voor reden dan ook toevallig juist een supervliegende start had. Dan komt de domper gewoon nét even wat later.

Het zal je niet verrassen dat Corona ook niet slecht was voor mijn bedrijf: iedereen begon een webwinkel! En mijn core business is nou eenmaal het trainen van webwinkeliers.

Ook wij hebben het nu dus ‘lastiger’ dan een tijdje terug. Gelukkig staat daar tegenover dat we wél gewoon weer naar de kroeg en op vakantie kunnen en weet ik vanuit mijn jarenlange ervaring dat dipjes er nou eenmaal bijhoren. Niks om van te schrikken:

Zonder dip, geen piek.

Dat betekent helaas niet dat na een dip altijd weer vanzelf een piek komt. Daar moet je wel even aan trekken. Maar dat betekent niet dat je dat in je eentje hoeft te doen.

Ieder jaar in mei organiseer ik namelijk een Boost your Webshop Challenge. Een week lang krijg je elke dag één videoles en één praktische opdracht die je meteen kunt toepassen op jouw webshop.

Meer dan 6.000 webwinkeliers gingen je al voor! 

Voer je alle opdrachten uit, neemt je omzet gegarandeerd toe. En lever je je opdracht elke dag voor 23.59 uur bij mij in? Dan maak je ook nog eens kans op een jaar lang toegang tot de Webwinkel Succes Academie t.w.v. € 1697.

Enne: we doen het samen natuurlijk.

De wereld is weer open! En nu?

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief