Wat is enhanced e-commerce en waarom heb jij het nodig?
2 min. leestijd

Wat is enhanced e-commerce en waarom heb jij het nodig?

Enhanced Ecommerce (EEC) is een plug-in van Google Analytics die ons de mogelijkheid geeft om beter inzicht te krijgen in het winkelgedrag van onze gebruikers. Als we EEC vergelijken met standaard e-commerce implementatie, is het belangrijkste voordeel dat we toegang krijgen tot veel nieuwe waardevolle rapporten. Een ander voordeel is dat je segmenten kunt maken op basis van EEC-gebeurtenissen. Je kunt bijvoorbeeld gebruikers segmenteren die de productdetailpagina hebben bezocht, maar dat product niet aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd, of gebruikers die de kassa trechter in een specifieke stap hebben verlaten. Dit kan een Enhanced Ecommerce specialist ook voor je doen, wat normaal gesproken beter is vanwege de ervaring en kennis van deze expert.

Je kunt Enhanced Ecommerce dus overlaten aan een specialist, maar het is alsnog mogelijk om dit zelf te doen. De implementatie van Enhanced Ecommerce is een behoorlijk groot project. Het hangt natuurlijk van veel factoren af: de grootte van je webshop, of je geïnteresseerd bent in volledige implementatie of alleen in enkele onderdelen of een aantal aangepaste productbereik afmetingen die je wilt toevoegen, enzovoorts. De beste manier om Enhanced Ecommerce in je Google Analytics account in te schakelen is door het in te stellen via Google Tag Manager. Het instellen in Google Tag Manager is vrij eenvoudig: je hoeft namelijk alleen maar Enhanced Ecommerce in je GA tags in te schakelen en dataLayer te gebruiken als een bron van e-commercegegevens. Het moeilijke deel is om ervoor te zorgen dat de dataLayer alle e-commercegegevens in een vereist formaat bevat.

Zoals eerder al genoemd werd, kan het implementeren van Enhanced Ecommerce voor je webshop een uitdaging zijn. Het goede nieuws is echter dat je niet meteen een volledige Enhanced Ecommerce implementatie hoeft te hebben. Je kunt er namelijk voor kiezen om eerst een paar onderdelen van EEC toe te voegen. Het kan natuurlijk verschillen van klant tot klant, sommige onderdelen zijn immers belangrijker voor bepaalde klanten en minder voor andere, maar over het algemeen is aankoop zonder twijfel het belangrijkste onderdeel van Enhanced Ecommerce. Door een inkooponderdeel te implementeren, krijg je namelijk toegang tot de verkooprapportages in Google Analytics waarin je verkochte producten kunt filteren op categorie, merk of variant.

Enhanced Ecommerce heeft daarnaast nog een paar onderdelen, zoals afrekenstappen. Het implementeren van het volgen van afrekenstappen levert je waardevolle afrekengedragsrapporten op. Je kunt namelijk zien in welke afrekenstappen gebruikers afzetten. Je kunt je vervolgens op deze stappen concentreren en ze optimaliseren. Ook productdetailpagina is een onderdeel, een voordeel van het implementeren van dit onderdeel is dat je toegang krijgt tot de statistiek ‘kopen tot detail’ in je rapporteren. Dit is de verhouding tussen het aantal verkochte producten en het aantal detailpaginaweergaven van dat product. Toevoegen/verwijderen uit winkelwagentje is ook een onderdeel van EEC. Dit is vergelijkbaar met de productdetailpagina, dit onderdeel geeft je namelijk toegang tot ‘winkelwagen tot detail’, wat de verhouding is tussen het aantal gebeurtenissen toevoegen aan winkelwagentje en weergaven van productdetailpagina’s.

– advertorial – 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.