Fake pressure

Ik heb een copywriter in mijn team: Jolanda. 

Jolanda schrijft niet alleen voor mij, maar ook voor andere klanten. Ze staat op, pakt koffie en begint aan haar dagelijkse typ-marathon. Ontbijten doet ze pas als ze haar eerste teksten voor de dag ingeleverd heeft. 

Om meteen door te stomen van de ene naar de andere tekst, gebruikt ze een truc:

Fake deadlines.

Dat werkt zo:

Ze schat in hoe lang ze nodig heeft voor een tekst, stelt een timer in op nét iets minder dan dat en maakt zo van haar schrijfopdrachten een continue race tegen de klok.

Ze weet dat ze zichzelf voor de gek houdt (de deadlines zijn immers niet ‘echt’) maar zegt er toch een adrenalinestoot van te krijgen. Hierdoor krijgt ze meer gedaan en zijn haar teksten beter. Best wel handig voor een freelancer! 

De meeste mensen functioneren het beste onder een gezonde dosis druk: concreet afgebakende werkzaamheden moeten op een bepaald tijdstip af zijn of aan specifieke standaarden voldoen.

Als je in loondienst bent, verzorgen je leidinggevende en de collega’s aan wie je verantwoording schuldig bent die druk.

Als je voor jezelf werkt, moet je daar zelf voor zorgen. Dat geldt voor freelancers én dat geldt voor ondernemers. 

Veel webwinkeliers worstelen met het ‘gedaan krijgen’ van taken die hun onderneming next level zouden kunnen brengen.  Er is geen echte urgentie en het kan altijd morgen nog. 

De oplossing?

Zelf urgentie creëren! 

Bijvoorbeeld door net als Jolanda te werken met doe-alsof-deadlines.

Maar dat werkt niet voor iedereen. Jolanda is niet voor niets copywriter: zet haar maar lekker helemaal alleen in een kamer (liefst eentje die alleen van binnenuit open gaat) met niet veel meer dan een laptop, een koffieapparaat en een timer. 

Voor veel mensen werkt sociale druk beter: verantwoording af moeten leggen aan anderen.

En het goede nieuws is: ook dát kun je zelf creëren. Door middel van fake social pressure

Dat werkt namelijk zó ontzettend goed, dat wij ieder jaar meerdere challenges organiseren waarin webwinkeliers die normaal in hun eentje de kar trekken elkaar aansporen en ter verantwoording roepen. 

Zo maken wij het helemaal easie-peasie om je eigen neppe sociale druk in het leven te roepen. 

Maandag 23 mei is het weer tijd voor de Boost Your Webshop Challenge. Meedoen? Meld je dan nu aan

The pressure’s on! 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik elke dag één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief