Bucketlist item afgevinkt: ik heb een boek geschreven!
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 augustus 2019 

Bucketlist item afgevinkt: ik heb een boek geschreven!

Net zoals zoveel mensen heb ook ik een lijstje met dingen die ik ooit nog een keer wil doen. Een bucketlist. Daarop stond bijvoorbeeld een live event organiseren (afgevinkt in 2018), een eigen magazine maken voor webwinkeliers (ook afgevinkt in 2018). Volgende punt was het schrijven van een boek.

Hoe schrijf je nou een goed boek?

Dat is natuurlijk iets lastiger te realiseren dan een event of een magazine. In januari van dit jaar besloot ik er toch voor te gaan. Ik schreef me in voor een cursus waarin ik leerde hoe je een (goed) boek kunt schrijven en vooral hoe je dit boek vervolgens kunt verkopen. Want ik schrijf het niet voor niets natuurlijk. Mijn doel met het boek is om zoveel mogelijk webwinkeliers te inspireren en hen te laten zien dat het echt geen rocket science is om je webwinkel succesvol te maken. Dat is voor iedereen haalbaar, mits je de juiste motivatie, skills en kennis hebt.

Uitstellen maar…

In januari begon het hele proces dus. De daarop volgende maanden ben ik vooral druk geweest met het inlezen (hoe schrijf je eigenlijk een boek?), twijfelen (zit er wel iemand op mijn boek te wachten?) en bedenken hoe geweldig het zou zijn als het boek er eenmaal was. Ik hoor wel eens van coaches dat visualiseren de weg naar succes is. Maar uiteindelijk moet je dus wel gewoon het werk doen, want met alleen visualiseren kom je er niet.

Vervolgens maakte ik een promotieplan, terwijl er dus nog geen letter op papier stond. Je kunt zo’n plan maar klaar hebben toch? 😉. In april besloot ik mezelf een schop onder mijn kont te geven en begon ik eindelijk met schrijven. Hoewel ik er toch wel een beetje tegenop zag viel het me eigenlijk best mee. Op mijn website staan honderden blogs en kennisbank artikelen en ook heb ik meerdere online trainingen gemaakt. Alle kennis is er dus wel en schrijven gaat me ook best gemakkelijk af. Ik hoefde de kennis alleen nog uit mijn hoofd en op papier te krijgen. Liefst ook nog een beetje gestructureerd.

Uitgever gevonden

Mensen die een boek schrijven moeten vroeg of laat de keuze maken om het zelf uit te geven of om een uitgever te zoeken. Hoewel mijn voorkeur in eerste instantie uitging naar zelf uitgeven (want dan heb ik alle controle), besloot ik toch om een aantal uitgevers te mailen met mijn boekvoorstel. Ook omdat ik zo kon testen of er een markt zou zijn voor mijn boek. Een uitgever loopt namelijk een financieel risico en gaat er echt niet aan beginnen als hij denkt dat er te weinig interesse is in het boek. Ik kreeg al vrij snel twee enthousiaste reacties en niet veel later tekende ik het contract met mijn uitgever. Door degene waarbij ik de cursus volgde was ik al gewaarschuwd dat 95% van de auteurs wordt afgewezen, dus je begrijpt dat ik hier wel even een klein feestje van gemaakt heb.

Schrijven in sneltreinvaart

Toen ging het ineens snel. Omdat ik mijn boek graag dit jaar nog wilde uitgeven had ik ineens nog maar twee maanden om de hele inhoud te schrijven. Dat betekende dus flink wat tijd vrijmaken en in de avonden en weekenden door schrijven. Maar het is gelukt!

Met deze reactie van mijn uitgever als resultaat:

Complimenten voor je uitstekende manuscript. Het is ontzettend informatief en even prettig om te lezen. To the point, en tegelijkertijd heel leuk om te lezen. Daarbij komt dat ik echt vind dat je met deze adviezen een heel eigen draai geeft aan het onderwerp. Er zijn meer boeken over dit onderwerp, maar jouw boek spreekt m.i. een veel bredere doelgroep aan omdat het zo praktisch en toegankelijk is.

Nog een reden voor een feestje dus 😉

Ik ben super trots op het resultaat en ook de webwinkeliers aan wie ik het boek al heb laten lezen, om zo feedback te krijgen, waren razend enthousiast. Een van hen stuurde me deze mooie reactie:

Meer verdienen met je webshop laat in duidelijke stappen zien hoe je meer omzet kunt genereren. Geen gouden bergen of holle termen, maar duidelijke en concrete stappen met heldere voorbeelden. Groot pluspunt is dat deze stappen ook realistisch uit te voeren zijn met een kleiner marketing budget. Een aanrader voor iedereen die de omzet in zijn webshop structureel wil verhogen.

Vanaf 17 september verkrijgbaar: Meer verdienen met je webshop

Nu is het bijna zover. Vanaf 17 september ligt mijn boek ‘Meer verdienen met je webshop’ in elk geval in de digitale boekwinkels en hopelijk ook in een paar fysieke boekhandels. En natuurlijk is mijn boek dan ook via mijn eigen website verkrijgbaar.

De voor- en achterkant gaan er zo uit zien:

Meer verdienen met je webshop - Astrid van Kollenburg

Download de sneak preview

Ben jij nieuwsgierig naar het boek? Dan heb ik iets leuks voor je! Ik heb namelijk een ‘sneak preview’ gemaakt met een samenvatting van het boek en een checklist, zodat je alvast aan de slag kunt met het succesvol maken van jouw webwinkel. Je kunt deze sneak preview hier gratis downloaden!

Veel plezier ermee en laat me gerust weten wat je er van vindt!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen