Integraal is de sleutel

Gisteren had ik het al even over mijn accountability partner Hilde. 

Soms helpt je accountability partner je ook om dingen te ondernemen waar je zelf niet aan gedacht hebt. 

Die van mij in ieder geval wel: zowel in mijn bedrijf, als op het gebied van scholing en ontwikkeling. 

Zo sleept Hilde mij vandaag mee naar een business-event met de titel 'zakenreis': omdat het bouwen van een business gaat over de bestemming, de route en de obstakels op de weg.

Nouja, heel hard hoeft ze me niet te slepen hoor. Ik heb er namelijk superveel zin in!

En ik heb er niet alleen zin in: ik denk dat het als ondernemer essentieel is om je regelmatig onder te dompelen in de kennis en ervaring van andere ondernemers. Zowel vakinhoudelijk, als op het gebied van algemene business-skills en het trainen van een pak-ze-mindset.

Zo viel afgelopen week een certificaat op de deurmat van een cursus conversie-optimalisatie die ik recent gevolgd heb. Tuurlijk: conversie is al mijn specialisatie. Maar je kunt altijd nog bijleren, en oh ja: in de online wereld verandert wat wel en niet werkt voortdurend.

Een paar maanden terug - voor het vernieuwen van mijn cursussen - volgde ik bijvoorbeeld ook een intensieve cursus over hoe je nou content maakt die boeit, en hoe je ervoor zorgt dat cursisten écht goed begrijpen wat je zegt.

Zo sprokkel ik zelf door het jaar heen mijn cursussen bij elkaar. Want mijn werk bestaat uit zoveel facetten! Als ik me maar op één punt bijschool, worden andere noodzakelijkheden vanzelf ondergeschoven kindje. 

Het liefst zou ik natuurlijk willen dat iemand een allround-programma opzette voor ondernemers met een trainingsbureau in de e-commerce. Maar ja, dat is zo ontzettend niche: dat gebeurt natuurlijk niet. En dus breng ik ieder jaar opnieuw zelf weer in kaart wat ik allemaal nodig heb, en zoek ik daar losse cursussen bij.

Want aandacht geven aan je hele business, zorgen dat al je pijlers net zo stevig staan: dát is belangrijk.

Ik zie bij mijn klanten wel eens dat ze dat uit het oog verliezen. De ene keer storten ze zich helemaal op social, en dan weer op conversie. De een gelooft heilig dat het juiste product maakt dat je wint, terwijl de ander denkt dat het klantvriendelijkheid is.

De waarheid is: het is allemaal precies even belangrijk. Omdat het één niet werkt zonder het ander. Als je geen goed product hebt, wil niemand het hebben. Als je webshop niet klantvriendelijk is, haken klanten af tijdens het bestelproces. Als je marketing niet op orde is, kunnen mensen je niet vinden.

Er is niet één heilige graal. 

Wat online goeroes je ook proberen te vertellen. Zie je ergens een gouden formule met hét geheim voor een succesvolle webshop? Neem maar van mij aan: dat is onzin.

Daarom heb ik jaren geleden al besloten om geen losse trainingen meer aan te bieden. Voorheen bood ik bijvoorbeeld wel social media-trainingen aan voor webwinkeliers. En dat verkocht wel, maar toch pieker ik er op dit moment niet over om dat weer aan te bieden.

Ik voel me daar gewoon niet fijn bij: mijn klanten behaalden daar namelijk helemaal niet de gewenste resultaten mee. En het ergste was: dat kon ik bij aanvang van de cursus al voorspellen. Want alleen een integrale aanpak werkt. Als er iets is wat ik in al mijn jaren in de e-commerce geleerd heb, dan is het wel dat. 

Daarom is all-round het enige wat ik nog aanbied, ook al loop ik daar klanten op mis.

Voor starters, die nog op nul beginnen. 

Voor gevorderden, die al een webwinkel hebben staan, maar die meer omzet willen. 

Een elite-programma, voor webwinkeliers die een intensief 1-op-1 traject willen. 

Want op welk niveau je ook zit, integraal leren en aan je complete business werken is de sleutel naar het volgende level. 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.