Internationaal gaan met je webshop, waar moet je op letten

Heb je al een webshop? Of wil je een nieuwe webshop opzetten? En wil je jouw producten ook gaan aanbieden buiten Nederland? Dan moet je rekening houden met een aantal zaken. Welke zaken dit zijn ga ik benoemen in dit artikel. Uiteraard hoef ik je vast niet uit te leggen dat je teksten moet gaan vertalen.

Marktonderzoek

Voordat je jouw producten naar het buitenland brengt, is het verstandig om een uitgebreid marktonderzoek te doen. De Nederlandse (en wellicht Belgische) markt ken je. Je weet wat de behoeften zijn van je doelgroep en je weet waar ze warm voor lopen. In het buitenland kan dat zomaar anders zijn. Je hebt te maken met andere culturen, andere normen en waarden en andere gewoonten. Andere interesses mogelijk. Doe dus eerst goed onderzoek naar jouw doelgroep in de landen die je op het oog hebt. Is er vraag naar jouw producten, of dien je een aanpassing te doen aan je assortiment? Maar ook: welke marketingkanalen zijn er die jij kunt inzetten? Hoe ga je jouw doelgroep bereiken en hoe ga je hen enthousiast maken over jouw producten? Maak voor elk land een marketingplan.

Welk e-commerce systeem kun je het beste gebruiken

Bij uitbreiding naar het buitenland, heb je uiteraard webwinkelsoftware nodig die dit faciliteert. Een webshop waarin bezoekers eenvoudig hun voorkeurstaal kunnen kiezen. Ga na of de software die jij gebruikt, hiervoor geschikt is. Of wellicht kun je deze optie nog toevoegen. Blijf je vanuit Nederland verzenden, dan is het noodzakelijk om verschillende verzendklassen aan te maken. En denk ook aan het gebruiken van verschillende valuta, indien je gaat leveren aan landen waarin ze geen Euro hebben. Verder is het aan te raden om verschillende domein-extensies te gebruiken, en niet alleen een .com of .nl extensie. Onderzoek welke extensies er gebruikt worden in de landen waaraan jij wil leveren. Je hoeft overigens niet voor iedere extensie een aparte shop te maken. Je kunt ze ook laten doorverwijzen naar één meertalige webshop.

Betaalmogelijkheden

In Nederland betalen de meeste mensen met iDEAL, echter is dit niet een internationaal betaalmiddel. Je zal dus meerdere betaalmogelijkheden moeten gaan aanbieden. Wil je producten gaan verkopen aan mensen in Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk? Dan is het verstandig om betalen met creditcard aan te bieden, dit is namelijk het meest gebruikte betaalmiddel in die landen. In Duitsland maken ze veel gebruik van SOFORT Überweisung. Maar het meest populaire betaalmiddel van de Duitsers is SEPA direct debit. In België is Bancontact de standaard. Zoek per land uit welke betaalmogelijkheden het meest worden gebruikt.

BTW-regels

Ieder land heeft zo zijn eigen BTW-regels. Het is dus verstandig om te onderzoeken welke BTW-regels gelden in de landen waar je aan wilt verkopen. De BTW moet je per land betalen, hanteer dus verschillende prijzen per land. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.

Kijk naar de Europese privacywetgeving

Nederland is één van de landen met de strengste privacyregels. In andere landen zijn de regels milder, maar uiteraard moet je altijd op de hoogte zijn van wat wel en niet mag. Gelukkig ben je als Nederlandse ondernemer heel wat gewend. Wil je verkopen in Duitsland? Dan ga je te maken krijgen met de strengste privacyregels van Europa. Verdiep je dus goed in wat deze regels zijn. Je kunt eventueel iemand inhuren die jou kan bijspijkeren over de regelgeving per land.

Teksten vertalen

Bestellen in een webwinkel in een vreemde taal, blijft toch wel een ding. De meeste consumenten bestellen het liefst in een webwinkel in hun moedertaal. Dit geeft meer vertrouwen dan wanneer een dienst als Google Translate ingezet moet worden om te kunnen bestellen. En vertrouwen is alles, zonder dat haken consumenten af. Je webwinkel zal dus vertaald moeten worden. Je hoeft niet direct alle talen te gebruiken, je kunt ook beginnen met de meest gebruikte talen. Zoals Engels, Duits, Spaans en Frans.

Heb je zelf geen talenknobbel? Dan is het verstandig om jouw website te laten vertalen door een vertaalbureau. Gebruik je WordPress? Dan zijn er ook betaalde plug-ins die jouw teksten kunnen vertalen. Het nadeel is wel dat je kennis moet hebben van de grammatica, dit omdat het verstandig is om de teksten achteraf handmatig te controleren. Je wilt natuurlijk niet dat klanten afknappen op slecht geschreven zinnen.

Onderzoek ook of de gebruikte teksten in een andere taal net zo krachtig zijn. Een Nederlandse slagzin kan in het Engels heel anders overkomen. Daarnaast kunnen teksten in een andere taal meer of minder ruimte innemen. Je zal daar dus rekening mee moeten houden tijdens het bouwen van een pagina.

Groeien in het buitenland

Uiteraard wil je ook gevonden worden in het buitenland. Veel bedrijven gebruiken SEA en SEO om hun bereik in het buitenland te vergroten. SEA staat voor Search Engine Advertising, dit zijn betaalde advertenties binnen Google. En SEO houdt in dat je gevonden wordt in de organische zoekresultaten. Ook hier moet je rekening houden met de vertaling. Kopiëren en plakken is dus niet een verstandige keuze. Huur een specialist in, die kan onderzoeken welke zoektermen krachtig zijn in andere landen. Werk bijvoorbeeld samen met native speakers.

Al met al komt er behoorlijk wat bij kijken als je internationaal wil gaan met je webshop. Daar tegenover staat natuurlijk wel een enorme uitbreiding van je markt. Zet alle voor- en nadelen voor jezelf op een rij, maak een stappenplan aan de hand van dit artikel en maak je internationale ambities werkelijkheid!