Is ChatGPT de nieuwe beste vriend van webwinkeliers?
4 min. leestijd

Is ChatGPT de nieuwe beste vriend van webwinkeliers?

In 5 dagen van geen naar 6 miljoen gebruikers. Met dat verpletterende succes sloten de techies van OpenAI hun 2022 af. De AI-pioniers lanceerden een chatbot die je met één simpele opdracht in een oogwenk teksten kunt laten schrijven waar jij - of de copywriter die je inhuurt - uren op zit te zwoegen. Twitter ontplofte ongeveer van de vers uitgevoerde opdrachten die gebruikers deelden. Maar is het ook een goed idee om ChatGPT in te zetten voor je webwinkel? 

Om maar even met de naam te beginnen: GPT staat voor Generative Pre-training Transformer. Klinkt fancy, maar in feite betekent het niks meer dan dat de makers de bot een heleboel bestaande teksten en data gevoerd hebben voordat ze 'm live zetten. Het machine learning algoritme gebruikt dit als input om zelf teksten te kunnen genereren. Het enige wat de bot daarvoor nodig heeft, is jouw opdracht.

Ja ja, goeie grap

De technologie is vooralsnog vrij toegankelijk. Oftewel: gratis, zonder inloggen. En dat blijkt ook wel als je op zoek gaat naar artikelen over ChatGPT. De meeste auteurs halen namelijk precies dezelfde 'grap' uit: ze laten het artikel (deels) schrijven door ChatGPT zelf en voorzien de copy daarna van commentaar. Of ze redigeren de tekst licht en zetten dat erbij.

Verwacht deze grap vooral niet van mij: op de dag van het schrijven van dit artikel is de ChatGPT namelijk offline. Overweldigd door de vele gebruikers die meteen gebruik wilden maken van deze dienst (of die dit technisch wonder wel eens even met eigen ogen wilden zien), wordt ChatGPT op dit moment achter de schermen opgelapt om zijn overweldigende schare fans van copy te kunnen blijven voorzien.

Dit kun je met ChatGPT

Klinkt misschien allemaal best een beetje bizar, dus laten we het eerst even concreet maken: wat kan ChatGPT precies voor je doen? In het kort komt het hier op neer:
  • Content schrijven die bijna (biiiiiijna) geschreven zou kunnen zijn door mensen.
  • De vragen van klanten in jouw webwinkel of op social media beantwoorden.
  • De communicatie met je klanten vrijwel volledig automatiseren.
  • Het genereren van blogonderwerpen of zoektermen.

De voordelen van ChatGPT

Ik zal eerlijk zijn: ik ben vrij sceptisch over de brede inzetbaarheid van deze technologie. Maar om een compleet plaatje te schetsen, zet ik eerst de voordelen onder elkaar.
  • Als je ChatGPT gebruikt, hoef je nooit meer uren te kraken op waar je nou weer eens een blog over zult gaan schrijven. Je vraagt het de chatbot en klaar is je lijst met inspiratie.
  • Onderwerp gekozen? Laat ChatGPT een eerste opzet schrijven en pas de tekst aan met inzichten die alleen jij kunt toevoegen en natuurlijk: met jouw persoonlijke stilistische touch. Die heb jij namelijk wel en ChatGPT niet.
  • ChatGPT kan je ook een hoop tijd besparen op klantenservice. Eenvoudige en veelgestelde vragen pakt de bot zonder problemen op. Kun jij je weer bezig houden met echte mensenzaken waar bots voorlopig nog geen verstand van hebben.
  • En hé, niet alleen je klanten hebben vragen. Jij hebt ook wel eens vragen! Vraag ChatGPT bijvoorbeeld hoe je een bepaald technisch probleem op je website zou moeten tackelen en je hoeft je niet het schompes te Googelen naar een antwoord. Moet je daarna waarschijnlijk nog steeds een webbouwer inschakelen, maar dan weet je in ieder geval naar welke skills je op zoek bent.

De nadelen van ChatGPT

Dat klinkt natuurlijk allemaal top. Maar als je het mij vraagt, hoeven copywriters, marketeers en andere creatievelingen nog niet meteen naar omscholing te gaan kijken. Er is namelijk ook nog wel het één en ander aan te merken op het gebruik van ChatGPT.
  • Wil je 'm als chatbot gebruiken, dan heb je nog best wat technische kennis nodig om ChatGPT voor je te laten werken. Specialistische kennis van machine learning die jij waarschijnlijk niet hebt (en die ook maar weinig mensen hebben).
  • De teksten van ChatGPT zijn heus indrukwekkend. Voor een bot. Niet voor een mens. En online concurreer je toch ook echt met copy die een creatieve copywriter wél op papier krijgt en een bot niet.
  • Soms wil je vertellen hoe je aan een bepaalde claim of statistiek komt. Vaak is dat ook de enige manier om je teksten écht autoriteit te geven. ChatGPT geeft je deze informatie niet.
  • De versie die nu online staat is 'gevoerd' met informatie tot aan 2021. Oftewel: verse input heeft ChatGPT vooralsnog niet. Wil je iets vernieuwends schrijven, zul je dus echt zelf achter je toetsenbord moeten kruipen of een tekstschrijver moeten briefen.

Handig, maar niet zaligmakend

Misschien ben ik wel stoffiger dan de gemiddelde zolderkamer, gedateerder dan een draaischijftelefoon, achterhaalder dan gympen met flikkerende lichtjes in de zolen, maar als je het mij vraagt gaat ChatGPT de contentmakerij vooralsnog niet overnemen. Het programma lijkt mij vooral geschikt om ideeën te genereren, opzetjes te maken en vragen te beantwoorden, niet om een aantrekkelijk en onderscheidend eindproduct af te leveren. Daar hebben we de komende tijd nog steeds mensen voor nodig - maar vraag gerust aan ChatGPT of-ie het daar zelf ook mee eens is :-).
Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, e-commerce expert, voormalig eigenaresse van 2 webshops en auteur van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is om ambitieuze e-commerce ondernemers te helpen bij het opschalen van hun webshop en het behalen van hun doelen, zodat zij hun droomleven kunnen leiden.