Er is nog een categorie ondernemers die een behoorlijke terugslag krijgt nu de Corona-maatregelen opgeheven zijn.
Dit zijn de ondernemers met een fysieke winkel die er tijdens de lockdown voor gekozen hebben om een webshop te open.
Een slimme zet!
Zo konden deze webwinkeliers in ieder geval een deel van de gemiste omzet compenseren. In sommige gevallen vervingen ze deze zelfs volledig óf overtroffen ze hun normale omzet.
Maar nu de winkels weer open zijn, versloft de aandacht voor de webwinkel. Dat is ook helemaal niet zo gek: je kunt nou eenmaal niet meer dan je kunt, en de uren die je tijdens Covid over had, sta je nu weer in je zaak.
Hierdoor zien we veel webwinkels die behoorlijk gedegradeerd zijn: waren het tijdens de pandemie nog online verkoopmachines, nu gebruiken klanten van de fysieke winkel de webshop vooral als catalogus om doorheen te scrollen en te kijken of het de moeite waard is om weer eens naar de “echte” winkel te komen.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Je zou je bíjna afvragen of je die webwinkel niet gewoon op zwart moet knallen. Hij kost immers wel geld én tijd.
Ik zou daar persoonlijk nog even mee wachten tot na onze Boost Your Webshop Challenge.
We beginnen maandag 23 mei:
Eén week.
Honderden webwinkeliers.
Eén uitdaging: de cijfers omhoog!
Deelname is gratis en deelnemers maken kans op een jaar lang gratis toegang tot de Webwinkel Succes Academie t.w.v. €1697. Niet dat je het daarvoor zou moeten doen. Je moet het doen voor de omzetstijging die je krijgt als je alle opdrachten ook daadwerkelijk toepast op je webwinkel.