Adverteren op social media, wat zijn de mogelijkheden?

Ieder jaar verricht Newcom Research & Consultancy een uitgebreid onderzoek naar het social media gedrag van de Nederlandse bevolking. Wist je dat 9 op de 10 Nederlanders minstens één social media kanaal gebruikt? Facebook is daarbij de onbetwiste nummer één, gevolgd door YouTube, LinkedIn en Twitter. Voor bedrijven en webshops is het dus zeer effectief om te adverteren op social media. Wat precies de mogelijkheden zijn voor adverteren op social media, lees je in dit artikel.

Promoot je product, bedrijf of diensten op Facebook

Facebook is een zeer effectief platform als je wil adverteren op social media. Het is een feit dat bezoekers gemiddeld de langste tijd doorbrengen op Facebook. Enige tijd geleden bleek uit een onderzoek dat bezoekers maar liefst 6 uur en 44 minuten doorbrengen op Facebook. Je hebt dan ook veel tijd om potentiële klanten te benaderen met jouw advertentie. Omdat Facebook veel data verzamelt van zijn gebruikers, kun je jouw doelgroep heel specifiek en eenvoudig bereiken. Met name specifieke berichten gericht aan een bepaalde doelgroep zijn zeer effectief. Je betaalt een bepaald bedrag en de advertentie verschijnt in beeld bij mensen die mogelijk interesse hebben in het onderwerp.

Advertenties op Twitter en LinkedIn plaatsen

Facebook is uiteraard niet het enige medium dat je kunt gebruiken om te adverteren op social media. Zo is ook Twitter een interessante website. Sinds 2010 biedt het diverse adverteer mogelijkheden aan, zoals ‘Promoted Tweets’ en  ‘Promoted Accounts’. Het houdt in dat je  tegen betaling een tweet of account kan promoten. Deze verschijnen in beeld bij een groep die mogelijk interesse heeft in jouw product of dienst. Een andere interessante adverteer optie op Twitter is ‘Ads API’. Daarbij kunnen bedrijven die speciaal zijn geselecteerd tweets inkopen die aansluiten bij de interesses en connecties van bepaalde gebruikers. Steeds meer zakelijke adverteerders verruilen Twitter echter in voor LinkedIn. Bij een campagne op dit zakelijke netwerk dien je zoveel mogelijk te specificeren op functies, locaties en interesses van gebruikers. Daardoor worden jouw advertenties altijd bij de juiste profielen getoond.