Wat is social commerce?

De bekende Amerikaanse auteur, ondernemer en marketinggoeroe Seth Godin heeft ooit over social media gezegd:

"You can use social media to turn strangers into friends, friends into customers, and customers into salespeople."

Met deze uitspraak vat hij eigenlijk in één zin de kern van social media samen. In ieder geval vanuit een marketingstandpunt. Iedereen die gebruik maakt van social media is wel eens "vrienden" geworden met een vreemde. Of in ieder geval met iemand die ze niet goed kennen. Daarnaast heeft iedere webwinkelier, normaal gezien, ook wel eens zijn of haar social media gebruikt om zijn of haar webwinkel te promoten, waardoor van een vriend een klant kan worden gemaakt. Als het daarna even meezit en als die nieuwe klant tevreden is met wat hij of zij aangeschaft of ervaren heeft, dan wordt die persoon ook gelijk een verkoper voor het bedrijf in kwestie. Bijvoorbeeld door erover te praten met vrienden en anderen.

De uitvinding en daaropvolgende exponentiële groei van social commerce hebben echter een compleet nieuwe dimensie gegeven aan de eerder genoemde uitspraak van Seth Godin. Maar wat is dit precies en hoe kan het voor jou, als ondernemer en webwinkelier, van toegevoegde waarde zijn? In dit artikel gaan we kort in op deze vragen.

Wat is social commerce precies?

Soms is simpel ook het best, en om het simpel uit te leggen is social commerce een verzamelnaam voor het kopen en verkopen van producten en diensten op social media. Dat wil dus zeggen, direct op social media en niet via een externe website. Deze manier van verkopen is een relatief nieuw fenomeen. Het begon pas echt van de grond te komen rond 2015, toen verschillende platformen variaties van de "Nu Kopen"-knop begonnen toe te voegen aan hun social media-pagina's. Dit is nog altijd een sterk stijgende trend.

Een praktisch voorbeeld

Één van de grote spelers op het gebied van social commerce vandaag de dag is Facebook. Bedrijven en ondernemers kunnen tegenwoordig complete webwinkels binnen Facebook maken. Inclusief een pre- en post-verkoopservice via Messenger. Als onderdeel van een winkel op Facebook zelf kan je, onder andere, producten uploaden, direct vanaf de Facebook-pagina zelf verkopen en bestellingen managen. Op deze manier heb je in principe geen nood meer aan een externe website of webwinkel.

Hoe kan social commerce van waarde zijn voor jouw bedrijf?

Je bent zelf een ondernemer of een webwinkelier, maar je had tot nu toe social commerce nog niet echt overwogen? Zeker dankzij de over het algemeen zeer lage kosten van het opzetten van een winkel op grote platforms als Facebook of Pinterest raden we toch aan om er zeker eens naar te kijken. Het kan namelijk van aanzienlijke toegevoegde waarde zijn op verschillende manieren, waaronder:
  • meer en meer directe, relevante interactie met je klanten;
  • het vergroten van je afzetmarkt met een groot extra verkooppunt;
  • een hogere positie in de rankings van zoekmachines;
  • de mogelijkheid tot beter gerichte, meer gepersonaliseerde promotie.
 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down