Kunnen jouw kamerplanten op jou rekenen?

Als ondernemer heb je een hoop verantwoordelijkheid. Het succes van je bedrijf is afhankelijk van jou en je bedrijf financiert je leven. Onderdeel van je leven is mogelijk het huis waarin je woont met je partner, kinderen, chihuahua of kamerplanten.

En die rekenen allemaal op jou. Je wilt dus niet in de situatie komen dat jouw bedrijf instort en je kamerplanten geen huis meer hebben om in te wonen. Ja, of je kinderen natuurlijk. 

Dit begint met het ondervangen van risico’s. Koop je bijvoorbeeld al je producten in bij één leverancier? Risico-alarm! Als jouw leverancier ineens met pensioen of over de kop gaat, kun jij namelijk ook niet meer leveren. 

Of ben je voor een bepaalde vaardigheid of een bepaald stukje kennis misschien volledig afhankelijk van één werknemer of één consultant? Ook dan moet je risico-radar als een dolle uitslaan. Besluit deze persoon onaangekondigd zijn of haar passie te volgen en roodstaarthagedissen te gaan bestuderen in het hart van de Amazone? Dan zit jij met een gat in je bedrijfsvoering. 

Risico’s spotten en een plan B klaarzetten: het zou business as usual moeten zijn. Maar laksheid, een vals idee van oh-maar-dat-gebeurt-toch-niet of simpelweg het volledig opgaan in de waan van de dag maken dat veel ondernemers hier geen tijd voor pakken. 

Treedt een risico op, dan is de shit aan. 

‘Trends’ kunnen overigens ook een risico zijn. Lift jij volledig mee op de nieuwste maatschappelijke rage? Dan moet je een plan hebben voor als jouw tijdelijk mega-populaire product ineens niet meer in trek is.

Want dingen kunnen nou eenmaal van de ene op de andere dag veranderen.

Dat hebben we wel gezien tijdens de Corona-crisis: van de ene op de andere dag moesten allerlei fysieke ondernemingen hun deuren sluiten. Waaronder veel winkels. 

Een webwinkel kan dan ook een fantastische aanvulling zijn op een stenen winkel. Door je business deels online en deels fysiek te runnen, doe je ook aan risicospreiding: je hebt immers twee totaal verschillende geldstromen. Als de één opdroogt, heb je altijd de andere nog en kunnen jouw kamerplanten lekker blijven staan in dat koophuis waarvan jij de hypotheek gewoon nog kunt betalen. 

Van 9 tot en met 15 mei 2022 is het ‘De Week van de Stenen Winkel’. Heb jij een stenen winkel en wil je daaraan meedoen? Meld je dan uiterlijk 17 april aan, dan krijg je in de week van 18 tot en met 24 april toegang tot masterclasses met 15 retail-experts. Ik zal zelf een masterclass geven over hoe je met een webwinkel je stenen winkel kunt versterken.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief