Laat jij je klanten struikelen?

De zomer is zeg maar niet bepaald mijn favoriete seizoen. Eén van de redenen daarvoor is dat het ieder moment ineens héél warm kan worden. En daar heb ik dus helemaal niks mee.

Daar bestelde ik laatst voordat we aan een belachelijk warme week zouden beginnen een ventilator: vrijdag besteld, maandag in huis.

Uitstekend.

Mijn ex heeft onze ventilator namelijk meegenomen in de scheiding. Hoe ik afgelopen zomer doorgekomen ben zonder, weet ik niet precies meer.

Ik wilde per se een Duux. Want als het om ventilatoren gaat, kunnen die dingen mij niet goed genoeg blazen. En Duux is de Rolex van de horloges, de Apple van de mobiele telefoons, de Tesla van de auto's.

Oftewel: Duux is helemaal HOT, behalve dan dat Duux dus helemaal koel is.

En Duux is niet alleen fancy de pancy: hun ventilatoren zien er ook nog eens stijlvol uit.

Voor een ventilator dan.

Je kunt ze dus op een prominente plek in de kamer neerzetten. En da's handig. Want als je er een grote kast voor zet, blaast zo'n ventilator je toch een stuk minder verfrissende lucht toe.

Maar Duux is natuurlijk ook niet gek.
Duux weet dat hun ventilatoren de beste zijn.
Duux weet dat hun ventilatoren de beste looks hebben.
En Duux weet dat hun klanten dat ook weten.
En dus schrijft Duux zijn prijskaartjes met een vork.

Nou ben ik een ontzettende Nederlander en had ik natuurlijk ergens een nieuwsbrief gevonden waar ik me kon inschrijven in ruil voor een kortingscode.

Dus ik gooide mijn afgeprijsde Duux-to-be zeer tevreden met mezelf in het winkelwagentje en besloot er meteen een tweede bij te kopen. Met dezelfde korting. Wel zo handig voor in de slaapkamer.

Want ja, het is niet oké, maar het is wel waar: ook in de slaapkamer wordt het ieder jaar weer zomer.

Maar toen ik wilde afrekenen, werkte de kortingscode van de nieuwsbrief niet. Nou moet je daar bij mij eigenlijk sowieso niet mee aankomen (het zal je niet verbazen dat ik vind dat alles in de webshop te allen tijden moet functioneren) maar ZEKER niet als het warm dreigt te worden.

Gelukkig bracht de chatfunctie mij in contact met een vriendelijke vrouw (dat functioneerde dan weer uitstekend) die mij helaas toch een vrij karig advies gaf: bestel maar via de computer in plaats van op je mobiel.

Nou heb ik dat gedaan, omdat ik precies wist welke ventilator ik wilde hebben. Maar wedden dat de gemiddelde klant de moeite niet neemt, een andere webshop opzoekt en daar bestelt?

De les die hier te leren valt is dat je al-tijd moet zorgen dat je bestelproces helemaal functioneert. En dat je altijd een topper op klantenservice moet zetten.

Maar dat deze webshop klanten misloopt op die kortingscodes, is zeker. En dat is zuur: want die zijn natuurlijk juist bedoeld om klanten aan te trekken.

Het is belangrijk om je webshop regelmatig door te lopen op struikelblokken: waar gaan klanten op hun snuit en druipen ze af om ergens anders verder te winkelen?

Voor jezelf is het niet altijd vindbaar en die klanten die afhaken, kun je het niet vragen. Daarom bieden wij tegenwoordig een Webshop Review aan. Ik loop door alle onderdelen van jouw webshop om in kaart te brengen waar klanten struikelen. Kun jij de barrières opruimen en meer gaan verdienen.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief