Meten is al-tijd weten, echt ALTIJD

Weet je waarom ik denk dat veel ondernemers het zo moeilijk vinden om te investeren in vakinhoudelijke en persoonlijke groei?

Ik denk dat dat is, omdat het moeilijk meetbaar te maken is wat je er nou precies voor terugkrijgt. In euro's. Niet in nou-dat-was-leuk of oh-oh-oh-wat-heb-ik-veel-geleerd.

Die meetbaarheid is minder ingewikkeld als je bijvoorbeeld Google Ads gaat inzetten. Je ziet dan precies hoeveel euro's je er aan de voorkant in pompt en hoeveel clicks en verkopen er aan de achterkant uitkomen. 

Is het rendabel? Dan laat je ze lekker of schaal je ze op. 

Is het niet rendabel? Dan zet je ze stop.

Zo simpel is het. 

Begrijp me niet verkeerd: ik begrijp heel goed dat als je nog amper een marketingbudget hebt, dat het dan nog steeds superspannend kan zijn om überhaupt te investeren. Maar dat het meetbaar is, maakt het behapbaar. 

De realiteit is alleen, dat de opbrengst van investeringen in de praktijk al snel minder rechttoe rechtaan meetbaar is dan dat.

Neem nou bijvoorbeeld media-aandacht: als je exposure hebt in offline media, wat levert je dat dan op? 

Natuurlijk kun je kijken of je een verband ziet: schieten de verkopen meteen na die vermelding in een productrubriek van een-of-ander tijdschrift omhoog? Dan kun je er veilig vanuit gaan dat dat door die publicatie komt, ook al kun je dat niet meten. 

Maar hoe zit dat met het optimaliseren van je werkprocessen? Het investeren in een nieuwe look and feel voor je webshop? En: persoonlijke en professionele groei van jou als ondernemer.

Mijn advies zou zijn om toch een poging te wagen om dat soort-van te meten. Of misschien beter gezegd: in kaart te brengen. Houd bijvoorbeeld een grafiek van je omzet bij en geef daarop ook aan op welke momenten je geïnvesteerd hebt in groei: dat traject met die businesscoach, die vakinhoudelijke cursus. Zodat je in één oogopslag kunt zien: leverde dat me in de periode daarna meetbaar iets op? 

Maak het vooral visueel. Want niemand wordt enthousiast van tabellen. Behalve misschien boekhouders. Maar 'normale' mensen hebben het liever een tíkje beeldender. Een stijgend lijntje, misschien wel in een vrolijk kleurtje. 

Afgelopen jaar investeerden acht ondernemers in ons Next Level-traject. Goedkoop? Absoluut niet. Maar stuk voor stuk zagen zij gedurende dat jaar hun business veranderen, met voor twee deelnemers om het af te toppen een door klanten en experts toegekende Shopping Award. 

Om ons Next Level nog meer te kunnen afstemmen op de deelnemers, bieden we het dit jaar niet meer aan als groepsprogramma, maar als 1-op-1 traject. We nemen dan ook geen acht deelnemers meer aan, maar vijf. En er is nog plek. 

Wil jij je grafiek dit jaar de lucht in te zien schieten? Kijk dan hier voor meer informatie of reply op deze mail als je vrijblijvend met ons in gesprek wilt om te kijken of dit traject misschien wel iets voor jou is. 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik elke dag één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief