* NIEUWS * Ik ga het helemaal anders doen

* NIEUWS * Ik ga het helemaal anders doen

Ik was één van de allereerste webwinkeliers van Nederland.

Wist je dat?

Sinds die tijd is er een hoop veranderd.

Het internet werd drukker en het werd als online ondernemer een steeds grotere uitdaging om aandacht te krijgen. Voor mijn klanten betekent dit dat ze meer moeite hebben om hun producten in de spotlight te krijgen. Voor mij betekent dit dat ik meer moeite heb om mijn diensten in de spotlight te krijgen.

Wat eerst nog heel goed werkte, werkt momenteel veel minder goed.

Dat heeft alles te maken met de ontwikkelingen in het online kennisdelen. Dat is namelijk hoe ik tot op dit moment het grootste deel van mijn klanten aan mij bond: ik deelde me suf aan gratis tips.

Potentiële klanten zagen de kennis die ik deelde en dachten: hé, dáár valt wat te halen!

Want gratis kennis weggeven? Dat deed toen ik ermee begon nog bijna niemand! En dus viel ik op.

Die balans vond ik ontzettend leuk: wie genoeg had aan gratis werd gewoon geen klant en wie meer wilde weten, werd wél klant. Het werkte. Voor mij, voor de 'freeloaders' en ook voor mijn klanten: die konden namelijk eerst een tijdje gratis meelopen voordat ze besloten dat ze voor mijn diensten wilden betalen.

Tegenwoordig is dat helemaal anders: zo ongeveer iedere online ondernemer deelt namelijk gratis kennis. Hierdoor denken mensen steeds vaker dat ze er zelf wel uitkomen. Ze wandelen even binnen voor die gratis tips en gaan vervolgens weer fluitend terug naar Google om bij de volgende aan te kloppen.

En dat is natuurlijk ieders goed recht.

Maar het gaat mij steeds meer tegenstaan om daaraan mee te doen.

De waarheid is namelijk: kennis is niet gratis. Probeer maar eens om een gratis boek mee te krijgen bij de boekhandel. Of om je gratis in te schrijven voor een opleiding.

Dat lukt je niet.

Als #1 e-commerce expert van Nederland heeft mijn kennis waarde voor webwinkeliers die het beste uit zichzelf én uit hun onderneming willen halen.

Waarom zou ik die kennis dan steeds gratis weggeven?  

Dat klinkt misschien verwend. Ik kan me tenminste goed voorstellen dat het zo klinkt. Misschien vind ik zelf namelijk stiekem ergens óók nog wel dat het een beetje zo klinkt.

Maar als je een parallel trekt met fysieke producten, is dat hele 'gratis gratis' ineens een stuk minder vanzelfsprekend.

Stel dat jij in je webshop een aantal gratis producten hebt liggen. En bezoekers gooien elke keer die gratis producten in hun mandje, maar kopen nooit de rest van je assortiment. De verzendkosten betaal je uit eigen zak en de pakketjes pak je in je vrije tijd in.

Want inderdaad: content die je gratis weggeeft, is niet gratis. Het kost tijd van mij en mijn team en het kost het abonnementsgeld van alle software die we gebruiken.

Content is niet gratis. Kennis is niet gratis.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat we zo doorgeslagen zijn in het delen van al die gratis tips dat niemand er meer bij gebaat is. Inderdaad: óók de freeloaders niet. Ik weet namelijk zeker dat die zee aan informatie er eerder voor zorgt dat mensen eindeloos aan het watertrappelen zijn, dan dat ze goed geïnformeerd op hun doel afkoersen.

Succes met je webshop komt van het slim uitkienen en goed uitvoeren van een doelgerichte strategie. Hoe je dat doet, leer je in een cursus die alle nodige kennis coherent samenbrengt. Niet van losse tips.

En dus ga ik het helemaal anders doen. Ik heb daar heel veel zin in! Maar je mag ook best weten dat ik het superspannend vind. Vanaf nu ga ik namelijk niet meer strooien met informatieve how-to-blogs en ik stuur geen e-mails meer boordevol met praktische tips.

Dit is wat ik ga wél ga doen:

Zoals ik jaren geleden voorop liep als één van de eerste ondernemers die gratis kennis ging delen, wil ik nu weer voorop lopen door één van de eerste ondernemers zijn die daar weer mee ophoudt.

Dat ziet er zo uit:

Vanaf nu ga ik je elke dag mailen.

Zei ik nou elke dag?

Ja, dat zei ik: ELKE. DAG.

Om 12.00 stipt.

En ik ga je elke dag een aanbod doen. Mijn cursus. Of coaching. Of iets anders. Elke dag. En daar mag jij elke dag nee tegen zeggen. Of ja. Dat is helemaal aan jou.

In die mail ga ik je niet meer vertellen hoe je dingen moet doen. Dat bewaar ik voortaan exclusief voor mijn cursussen. Wel zo eerlijk ook voor al die klanten die daarvoor betalen.

Maar ik ga je wel enthousiasmeren. Warm maken voor webwinkelsucces. Vertellen wat je moet doen en waarom je dat moet doen. Ik trek mijn leukste anekdotes uit de kast en mijn meest waardevolle verhalen.

Mijn streven is om je elke dag te laten lachen! Óf om je keihard aan het denken te zetten.

Ik weet dat mijn e-maillijst hierdoor kleiner gaat worden. En daar ben ik oké mee. Sterker nog: als je nu al weet dat je niet dagelijks door mij gemaild wilt worden, dan zou ik me nu meteen uitschrijven als ik jou was (dat kan met de link onderaan deze mail).

Maar mocht je blijven, dan ga ik met jou op avontuur! Ik ga je meer vertellen over mezelf en - wie weet - kom ik nu we met minder overblijven ook meer te weten over jou. Want de 'reply'-knop staat altijd voor je open.

En er gaat de komende tijd meer veranderen. Ik ga de content op de website namelijk opfrissen en in lijn brengen met mijn ommezwaai. Ik ga de website ook een nieuw jasje geven. En * tromgeroffel * ik ben bezig om al mijn cursussen te herzien en helemaal klaar te stomen voor de kersverse webwinkeljaren die voor ons liggen.

Want waar ik deze mail mee begon, raakt ons allemaal: er is de afgelopen jaren online een hoop veranderd!

Ik hoop dan ook een voorbeeld te zijn voor mijn klanten en alle andere webwinkeliers die mij op welke manier dan ook volgen: uiteindelijk is succes namelijk helemaal geen eindpunt. Als ondernemer moet je jezelf steeds opnieuw uitvinden om te blijven groeien.

En precies dát ga ik de komende tijd doen. Ik hoop met jou.

Elke dag een stap vooruit!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief