Prijspiloten vliegen zichzelf kapot

Ze komen uit het niks: copycats die ineens precies gaan doen wat jij doet en - oh gruwel - dat ook nog eens veel goedkoper aanbieden.

Regelmatig heb ik cursisten en coach-klanten die na een succesvolle startperiode in aanraking komen met het fenomeen ‘concurrentie’. 

Van de week kreeg ik een mail van één van mijn cursisten. Zij is anderhalf jaar geleden begonnen met een superoriginele webwinkel in handgemaakte producten, boekte daar meteen succes mee en groeit nog steeds.

Een droomscenario!

Maar zoals dat gaat met superoriginele ideeën die in de praktijk óók nog eens zichtbaar succesvol uitpakken: die krijgen navolging.

En nu heeft ze een concurrent. Een copycat-concurrent om precies te zijn. En sommige klanten lopen over naar die concurrent. 

Want die concurrent probeert natuurlijk om marktaandeel te veroveren door haar producten tegen lagere prijzen aan te bieden. Dat is waarschijnlijk de enige manier die ze zich kan bedenken om de klanten weg te lokken bij de webwinkel die eerst was. Met een webwinkelier die voorloopt op het gebied van expertise, ervaring en gewonnen vertrouwen. 

Een aantal klanten van mijn cursist zijn gevoelig voor lage prijzen en ‘lopen over’.
Tijdelijk of permanent: dat is nog niet te zeggen.
Net als dat nog niet te zeggen is hoeveel klanten dit uiteindelijk zullen doen. 

Ik zie dit regelmatig. 

Het is begrijpelijk dat je best nerveus wordt als zo’n prijspiloot je ineens op de hielen zit. 
Of liever gezegd: lijkt te zitten.

Want het enige wat jij vanuit jouw positie zeker weet, is dat de prijspiloot - die blijkbaar besloten heeft om jou te verslaan met bodemprijzen - goedkoper is. Veeeeel goedkoper. 

En dat voelt natuurlijk bedreigend. Maar de waarheid is dat dat in verreweg de meeste gevallen uiteindelijk helemaal niet houdbaar is. 

Hoe ik dat zo zeker weet?

Simpel:

Jij weet wat het kost om jouw producten te maken. Dat is namelijk hoe jij jouw marges bepaald hebt.

Het is onmogelijk om dezelfde kwaliteit te leveren tegen een significant lagere kostprijs. 
Het is ook onmogelijk om dezelfde service te leveren tegen een significant lager arbeidsloon.

Dat betekent dat jouw copycat-prijspiloot óf slechtere producten levert, óf een slechtere service levert, óf inteert op de onderneming door veel te krappe marges te nemen op producten.

Is het echt zo simpel?

Ja, het is echt zo simpel: de prijspiloot die mijn cursist as we speak tergt, is bezig met een uitputtende sprint. 

Terwijl wij weten dat je voor duurzaam succes met je webshop een marathon moet lopen!

Je kunt dan ook wel raden waar deze tijdrit gaan eindigen: prijspiloten vliegen zichzelf uiteindelijk altijd kapot tegen hun eigen bodemprijzen. Of ze moeten met de bodem in zicht alsnog als de wiederweerga de neus weer omhoog gooien en op een andere manier de concurrentie aangaan. 

Op de lange termijn wint altijd: het beste product en de beste service. En óók het product met de beste marges. Want zonder marges kun je niet investeren in je business en kun je jezelf dus niet in stand houden - laat staan groeien! En dan valt er helemaal niks meer te racen. 

Jouw taak als webwinkelier is om je niet op te laten jagen. Nooit.

Of nouja, nooit … Als je niet vooruit te branden bent is het wel een goed idee om je op te laten jagen. Of als je essentiële bezigheden steeds maar voor je uit blijft schuiven. Of als je moeite hebt om überhaupt van start te gaan.

Maar dáár heb je dan weer geen prijspiloot voor nodig. 

Wij zien dat veel mensen met webwinkelambities het toch wel lastig vinden om hun eigen webshop vanaf de grond op de bouwen. Doordat het een eenzame weg met veel stappen is, drentelen ze vaak weken, maanden of jaren rond hetzelfde punt. Zelfs het volgen van onze cursus Start Je Winstgevende Webshop kan dat niet altijd voorkomen: uiteindelijk moet je ook die natuurlijk nog steeds helemaal op eigen kracht voltooien. 

Maar deze keer niet!

Onze eigen Community Host Ina - die er niet alleen voor zorgt dat alles in de community op rolletjes loopt maar zelf ook een webshop runt - gaat haar shop helemaal vanaf de grond opnieuw opbouwen. Haar voortgang deelt ze vanaf deze week in de community. Zodat alle cursisten die dat willen mee kunnen lopen. Stap voor stap. 

Werk jij ook liever in een groep dan in je eentje? Dan is dit hét moment om je in te schrijven voor onze startcursus. Ben jij al lid van de startcursus? Dan ben je natuurlijk ook meer dan welkom om mee te knallen.

Disclaimer: wij  leiden geen prijspiloten op.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.