Te druk? 5 taken die je direct kunt uitbesteden
Dat een webwinkel runnen veel werk is weet je onderhand wel. Evenals dat je van zo´n beetje alle markten thuis moet zijn. Het is niet alleen inkoop en verkoop dat je doet, waarschijnlijk ben je ook heel wat uren kwijt aan het fotograferen van je producten, het schrijven van pakkende productteksten, blogs en nieuwsbrieven, SEO en online marketing. En vergeet natuurlijk niet het inpakken van de bestellingen, klantenservice en de administratie. Ze zeggen wel eens dat het ouderschap vergeleken kan worden met een baan waarbij je werkelijk alles moet kunnen. Nou, een webwinkel runnen komt dan toch op een mooie tweede plek in de lijst met veeleisende en afwisselende banen.
Veel webwinkeliers die ik spreek doen al deze taken zelf. Sommige taken worden met enorm veel plezier en toewijding uitgevoerd, andere alleen omdat het moet. Het doen van de administratie bijvoorbeeld. Ken jij één webwinkelier die daar nou echt gelukkig van wordt?
Werk uitbesteden zorgt voor bedrijfsgroei
Het leuke aan ondernemer zijn is dat je zelf de baas bent. Je bepaalt zelf hoe je jouw werkdagen inricht. Neem je het voor lief dat bij het ondernemerschap ook minder leuke taken horen? En voer je deze braaf elke week uit? Of kies je ervoor om alleen te doen wat je het allerleukst vindt én waar jij steengoed in bent? Door je te focussen op waar jouw kracht ligt en al het andere uit te besteden aan mensen die veel beter of sneller zijn in die taken, kan je bedrijf razendsnel groeien. Lees verder welke taken je als webwinkelier prima kunt uitbesteden.
1. Het maken van productfoto´s
Ben je geen geboren fotograaf? Vind je het een enorme rotklus om al je mooie producten van verschillende hoeken te fotograferen en vervolgens nog alle foto’s na te bewerken totdat ze perfect zijn? Of lukt het je gewoon niet om je producten op de foto net zo geweldig over te laten komen als ze in het echt zijn? Laat dit dan doen door iemand die er wel plezier in heeft én ervoor geleerd heeft! Productfoto’s zijn een ontzettend belangrijk onderdeel in je webwinkel. In een stenen winkel kunnen consumenten producten vastpakken en van alle kanten bekijken. Online kan dat natuurlijk niet en daarom is het hebben van goede productfoto’s een absolute must. Goede foto’s maken kost tijd. Daarom is het inschakelen van een fotograaf meestal geen goedkope optie, maar als het resultaat 100 keer beter is én jij je tijd kunt besteden aan waar je wel goed in bent, raad ik je aan om hier vandaag nog mee te starten. Echt, professionele productfoto’s en mooie sfeerbeelden van je producten kunnen je omzet een enorme boost geven.
2. Het schrijven van teksten
Net als fotograferen is tekstschrijven of copywriting ook een vak apart. Zit jij uren te ploeteren op die ene producttekst, of wil het bloggen maar niet lukken? Schakel dan eens een professionele tekstschrijver in. Een goede tekstschrijver draait zijn hand niet om voor productteksten die verleiden om te verkopen, voor een blog dat niet alleen informerend maar ook entertainend is en voor een SEO tekst waarmee je website beter gevonden wordt in Google. Als schrijven niet een van je hobby’s of kwaliteiten is, doe jezelf – en je bedrijf – dan een plezier en schakel een professional in. Geef eventueel eerst een proefopdracht, zodat je kunt zien of een tekstschrijver de juiste stijl weet te vinden. Ik weet dat het in het begin spannend kan zijn om dingen uit te besteden, maar je houdt jezelf echt tegen in je groei als je uren blijft worstelen met de perfecte webteksten, terwijl een ander het in een mum van tijd voor elkaar heeft.
3. Ontwerpklussen
Ook vormgeven is zo’n vak apart. Natuurlijk, je kunt gebruik maken van een stock-logo waarvan je alleen de kleuren aanpast, of je knutselt zelf iets in elkaar met Paint. Scheelt een hoop kosten, maar wees eens eerlijk. Geeft het je webwinkel echt de professionele uitstraling die deze zou moeten hebben? Het inschakelen van een designer is geen gek idee als je echt succes wil behalen met je webwinkel. Een goede vormgever heeft namelijk niet alleen kennis van vormgeven, maar ook van wat goed werkt online (lees: wat verkoopt). Het design van je webwinkel moet namelijk ondersteunend zijn en alle aandacht laten uitgaan naar de producten die je verkoopt. Helaas zie ik nog regelmatig webwinkels met zo’n overheersend design dat niemand meer oog heeft voor de producten. En ja, dan wordt het lastig om deze te verkopen en om genoeg te verdienen met je shop.
4. De boekhouding
Tja, ik denk dat het doen van de administratie voor de meeste webwinkel ondernemers met stip op nummer 1 staat als het gaat om de meest vervelende klussen. Krijg jij het Spaans benauwd van cijfers, balansen en de belastingaangifte? Laat dit dan lekker doen door iemand die hier wel gelukkig van wordt en die ook nog eens alle belastingvoordelen weet te benutten. Zorg er wel voor dat je altijd inzicht blijft houden in hoe je bedrijf er voor staat. Dit is essentieel als je je webwinkel wil laten groeien. Plan dus regelmatig een afspraak met je boekhouder om de cijfers door te nemen.
5. Verzenden van bestellingen en verwerken van retouren
Tot slot het inpakken van de bestellingen. Super leuk natuurlijk, misschien doe jij ook een klein dansje bij elke nieuwe bestelling die je ontvangt. Mooi papiertje er om, handgeschreven kaartje erbij en daarna op naar het postkantoor om je klanten zo snel mogelijk blij te maken met hun aankopen. Maar zodra je webshop eenmaal goed begint te lopen en je dagelijks steeds meer tijd kwijt bent met het inpakken van bestellingen, kan het steeds meer frustratie opleveren. Gelukkig is ook hier een oplossing voor. In de vorm van fulfilmentbedrijven! De tijd dat jouw producten zo in een doos gekwakt werden is al lang voorbij. Ook als je samenwerkt met een fulfilmentbedrijf kun je een handgeschreven kaartje toevoegen of een bestelling laten inpakken in cadeaupapier. Daarbij verwerken ze ook de producten die retour komen, zodat je ook hier zelf geen omkijken naar hebt en jij je kunt bezighouden met het trekken van meer klanten naar je webshop.
Waar begin je?
Natuurlijk hoef je niet meteen al deze taken over te dragen. Bepaal voor jezelf eens welke taak jij het liefste zou willen uitbesteden en informeer eens naar de mogelijkheden en kosten. Zet de voors- en tegens op een rij: wat levert het jou – aan tijdsbesparing en energie – op als je deze taak voortaan aan iemand anders over laat. Hoe zou jij deze tijd en energie weer kunnen inzetten om extra omzet in je webshop te genereren? En hoeveel extra omzet zou dit kunnen opleveren? Als het je meer oplevert dan het kost, is het zeker het overwegen waard.