Twijfelende bezoekers: zo trek je ze over de streep

Bij bezoekers van je webwinkel kunnen verschillende twijfels ontstaan. Twijfels over of het product wel is wat ze zoeken, of ze het product wel nodig hebben, of het niet te duur is, of over de service die je biedt. ‘Heb ik het wel op tijd in huis?’, ‘Moet ik ook nog verzendkosten betalen?’, ‘Wat als ik niet tevreden ben, mag ik het product dan retourneren?’ In dit artikel lees je hoe je twijfelende bezoekers over de streep kunt trekken en hoe je bezoekers die geen aankoop gedaan hebben terug kunt halen naar je webwinkel. En als verrassing heb ik een cadeautje voor je zodra je het hele artikel gelezen hebt 🙂

Onzekerheden wegnemen

Probeer zoveel mogelijk twijfels van consumenten weg te nemen. Dat doe je bijvoorbeeld door duidelijke en volledige productpagina’s te maken. Plaats bij elk product een goede, complete omschrijving inclusief detailkenmerken en mooie foto’s die ook details goed laten zien. Hierdoor kun je al veel twijfels over het product zelf wegnemen. Bedenk wat voor vragen een bezoeker over het product kan hebben en beantwoord deze al op de productpagina.

Geef daarnaast de levertijd en verzendkosten duidelijk aan. Bijvoorbeeld in je header, zodat ze op elke pagina zichtbaar zijn. Of net onder de bestelknop op de productpagina’s. Zet je unique selling points (USP’s) op een goed zichtbare plek in de webwinkel en kijk nog eens goed naar je klantenservice pagina’s. Zijn deze snel te vinden en bevatten ze de juiste informatie? Door goede en uitgebreide informatievoorziening kun je al een heleboel twijfels van bezoekers wegnemen.

Vergroot je betrouwbaarheid

Helaas zijn er webwinkels die zich niet aan de regels houden, waardoor sommige consumenten terughoudend kunnen zijn bij webwinkels die ze niet kennen. Zorg er dus voor dat je een betrouwbare uitstraling hebt. Dit doe je door het vermelden van je volledige contactgegevens, dus ook je telefoonnummer. Ook een webwinkel keurmerk kan het vertrouwen in je webwinkel vergroten, evenals het plaatsen van (product)recensies door andere consumenten. Wil je nog een stapje verder, plaats dan een chatfunctie in je webwinkel waardoor bezoekers snel vragen kunnen stellen.

Achtervolg je bezoekers

Hoe goed en duidelijk de informatie in je webwinkel ook is, een deel van de bezoekers wil eerst nog even verder rondkijken voordat ze een bestelling plaatsen. Retargeting is een effectieve manier om bezoekers die geen aankoop gedaan hebben, terug te halen naar je webwinkel. Bezoekers die nog twijfelen of die nog even bij een andere (web)winkel willen gaan kijken worden ‘achtervolgd’ door advertenties van jouw webwinkel of zelfs het specifieke product dat ze bezocht hebben. Ze worden zo telkens aan jouw bedrijf herinnerd waardoor de kans groter is dat ze terugkeren en alsnog een bestelling plaatsen. Lees meer over het inzetten van retargeting voor je webwinkel.

Verras twijfelende bezoekers

Wie vindt het nu niet leuk om verrast te worden? Het geven van een verrassing is een originele manier om twijfelende bezoekers over de streep te trekken.

Shopboost is een tool die je gemakkelijk in je webwinkel kunt integreren. Op basis van diverse variabelen wordt het gedrag van je bezoekers gedetecteerd. Op het moment dat een vergelijkende of twijfelende bezoeker wordt gesignaleerd wordt er automatisch een verrassing op hun scherm weergegeven. Dit kan van alles zijn. Denk aan een korting, een extra service, advies, gratis verzending of een gratis product. Je kunt zelf de twijfeldetectie en de verrassing instellen. Deze tool is ontzettend handig om twijfelende bezoekers alsnog tot een aankoop over te halen.

Verrassing!

Ik heb met Shopboost geregeld dat 40 webwinkeliers deze tool gratis en vrijblijvend een maand mogen uitproberen (t.w.v. €29,95). Je krijgt 30 credits, goed voor 30 verrassingen. De credits worden alleen in mindering gebracht als een bezoeker de verrassing accepteert. Probeer het en laat je verrassen door het effect op je omzet!