Verlaag het bounce percentage van je webwinkel

Als je regelmatig de statistieken van je webwinkel analyseert ben je vast bekend met het bouncepercentage. Dit is het percentage bezoekers dat slechts één pagina bekijkt en daarna je website weer verlaat. In het algemeen kun je stellen: hoe lager dit percentage is, des te beter. Want als bezoekers meerdere pagina’s op je website bekijken, wil dat zeggen dat jouw website relevant is voor hen.

Het Google Analytics dashboard toont het gemiddelde bouncepercentage van je hele website. Door te klikken op ‘Gedrag’, ‘Site-inhoud’ en ‘Alle pagina’s’ zie je het bounce percentage per pagina in je webwinkel. Een contactpagina heeft vaak een hoger bouncepercentage dan een homepage. Ten eerste omdat een contactpagina minder doorklik mogelijkheden heeft, maar ook omdat men bijvoorbeeld op deze pagina terechtkomt als ze zoeken naar jouw contactgegevens. Zodra deze gevonden zijn kan de website weg geklikt worden. Dit zorgt voor een hoger bouncepercentage.

Een hoog bounce percentage kan voor zoekmachines een indicatie zijn dat de pagina niet aansluit bij wat de bezoeker zoekt. Bovendien wil je bezoekers zo lang mogelijk op je website houden, om de kans op een conversie (aankoop) te vergroten. Daarom is het slim om dit percentage zoveel mogelijk omlaag te brengen.

Hoe kun je het bounce percentage verlagen?

Je kunt zelf verschillende dingen doen om ervoor te zorgen dat bezoekers meer dan één pagina in je webwinkel bekijken.

  • Een bezoeker besluit binnen een paar seconden of hij op de website blijft of weer verder gaat. De eerste indruk is dus van groot belang. Zorg ervoor dat bezoekers direct kunnen zien wat je webwinkel te bieden heeft en wat de doelgroep is. Probeer dit zo specifiek mogelijk te omschrijven. Vervolgens kijk je naar het design en kleurgebruik in jouw webwinkel. Het is belangrijk om dit af te stemmen op de doelgroep. Verkoop je zakelijke producten, dan dient je webwinkel een zakelijke uitstraling te hebben. Verkoop je babykleding, dan past een speels design in vrolijke kleuren daar bij. Zorg tevens voor een duidelijk logo en een goede tagline; een korte zin die vaak in de buurt van het logo staat.
  • Kijk eens kritisch naar je paginatitels en geef elke pagina een korte inleiding. Vertel op elke pagina wat de bezoeker kan verwachten en overtuig hem om verder te lezen.
  • Zorg voor een duidelijke structuur in je website. Zoekt de bezoeker naar een bepaald product maar kan deze dat in je menu niet vinden? Grote kans dat hij weer weg klikt.
  • Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk. Plaats de verschillende onderdelen op de website daar waar de bezoeker ze verwacht. Zo staat een zoekfunctie meestal in de rechter bovenhoek en het menu aan de linkerkant. Voorkom dat het design afleidt van de functionaliteit.
  • Geef elke pagina een call to action. Bedenk voor elke pagina wat je wilt dat je bezoeker doet. Voor de productpagina’s is de call to action je bestelknop. Je wilt dat bezoekers het product in hun winkelwagen plaatsen. Geef ook de andere pagina’s in je webwinkel een doorklik mogelijkheid, bijvoorbeeld door het plaatsen van links in de tekst of het geven van een call to action. Het niet bieden van doorklik mogelijkheden is een van de grootste factoren die bijdragen aan een hoog bounce percentage.
  • Toon onder elk product gerelateerde artikelen. Is het geboden product niet wat men zoekt, dan zal een groot deel van de bezoekers je site verlaten. Bied je onderaan de productpagina een overzicht van gerelateerde producten, dan is de kans veel groter dat men nog even op je site blijft.

Een hoog bouncepercentage is niet altijd negatief

Niet in alle gevallen is het hebben van een hoog bounce percentage negatief. Denk bijvoorbeeld aan een bezoeker die zich al georiënteerd heeft en nog een vraag heeft over een bepaald product. Deze zoekt jouw telefoonnummer of e-mailadres en komt rechtstreeks op je contactpagina uit. De bezoeker heeft gevonden wat deze zocht en verlaat je website weer om jou een mail te sturen. Je bouncepercentage is dan 100%, maar dat wil niet zeggen dat deze bezoeker ontevreden is over jouw site of niet uiteindelijk klant zal worden.