Een webshop keurmerk, dat is toch onzin?

“Een keurmerk, dat heb ik helemaal niet nodig!”, “Zo’n keurmerk is zeker mooi cashen!”, “Geen consument kijkt naar zo’n logo, dat doe ik zelf ook nooit.”

Dat is wat we vaak horen bij WebwinkelKeur van sceptische webwinkels. Deels terecht; door slechte partijen in de branche hebben niet alle keurmerken namelijk een even goed imago opgebouwd. Toch worden wij door onze leden positief beoordeeld en zijn ze blij met ons. Hoe kan het dan dat onze ervaringen en die van sommige webwinkeliers zo mijlenver uit elkaar liggen? In dit blogbericht bespreken we graag veel voorkomende misverstanden over webwinkel keurmerken.

“Ik lever goede klantenservice, dus ik heb geen keurmerk nodig”

Goede klantenservice is erg belangrijk. Met een keurmerk en zonder goede klantenservice wordt je webwinkel geen succes. Dit, terwijl je webwinkel zonder keurmerk en met goede klantenservice best succesvol kan zijn. Wat dat betreft zijn we het dus helemaal met je eens, goede klantenservice is belangrijker dan een keurmerk.

Alleen hoe weten jouw bezoekers dat je goede klantenservice levert? Ze moeten eigenlijk eerst iets bestellen om dat te ervaren. En laten ze dat dan juist niet doen omdat ze niet weten dat jouw klantenservice goed is.

Daar kan een keurmerk een verschil in maken. Zo kun je bij de meeste keurmerken tegenwoordig ook klantbeoordelingen verzamelen. Zowel het keurmerk als de klantbeoordelingen laten zien dat jij te vertrouwen bent.

Kun je ook succesvol worden zonder keurmerk? Zeker! Het is geen vereiste voor succes. Ik kan bijvoorbeeld ook alleen 5 kilometer lopen naar de stad, maar op de fiets gaat het nét iets makkelijker.

“Een keurmerk, daar kijkt toch niemand naar?”

Veel mensen geven aan niet beïnvloed te worden door een keurmerk, toch is de praktijk vaak anders. Middels A/B-testen kun je heel eenvoudig het verschil meten tussen een webwinkel met en een webwinkel zonder keurmerk. Al deze onderzoeken leveren ongeveer hetzelfde beeld op; de conversie van een webwinkel met keurmerk gaat flink omhoog. In de regel zo’n 10-20%.

Waarom zeggen er dan toch veel webwinkels dat een keurmerk volgens hen niet werkt. Allereerst is het lastig om goed te meten. Veel kleine webwinkels gaan daarbij uit van hun gevoel. Heb je normaal 30 bestellingen in een maand, dan zijn dat er met een keurmerk potentieel 33. Nu heb je met zulke kleine aantallen alleen ook grote fluctuaties. In één maand zul je 27 bestellingen hebben en in een andere maand 35. Vaak is de fluctuatie groter dan 10% waardoor je het verschil niet op gevoel kunt ervaren.

Wil je echt goed meten dan zul je middels een A/B-test software 50% van je bezoekers een versie met en 50% een versie zonder keurmerk laten zien. Ik heb daarbij nog geen test gezien waarbij een keurmerk niet werkt, en vele testen waar het wel werkt. Ook de percentages van de A/B-testen die ik heb bekeken komen allemaal overheen en liggen in de regel tussen de 10-20%.

Zijn er dan situaties waar een keurmerk niet werkt? Zeker wel. Bijvoorbeeld wanneer je alleen aan bekenden verkoopt of vaste klanten. Die vertrouwen je al, dus dan zal een keurmerk weinig effect hebben. Het werkt vooral om nieuwe klanten aan te trekken. Verder heeft een bekende partij als Bol.com minder aan een keurmerk dan een onbekendere webwinkel.

Een goede plaatsing van het keurmerk is daarbij belangrijk. Plaats je jouw keurmerk ergens verstopt in de footer, dan zal dit minder rendement opleveren dan opvallend naast de bestelknop op de productpagina.

Als laatste is een keurmerk geen wondermiddel. De basis van je webwinkel moet wel goed voor elkaar zijn. Zo staat een setje nieuwe velgen heel mooi op een mooie auto, maar blijft het een roestbak met mooie velgen als de basis niet goed is. Naast een keurmerk moet je er dus ook gewoon voor zorgen dat je webwinkel goed voor elkaar is.

“Iedereen kan toch een mooi plaatje maken?”

In principe mag iedereen zijn eigen keurmerk beginnen. Als keurmerkstarter ben je verantwoordelijk voor wat je belooft, helaas zijn er veel starters in omloop die het niet zo nauw nemen. We praten dan ook vaak over “een wildgroei aan keurmerken”.

Als we wat beter kijken naar de keurmerken die er zijn in e-commerce land, dan zijn er inderdaad een tiental partijen, maar de meesten zijn op sterven na dood. Een keurmerk beginnen lijkt namelijk makkelijker dan het werkelijk is. Tevens is het in de praktijk allesbehalve een cash cow. Er zijn slechts enkele keurmerken die daadwerkelijk een ledenbestand hebben en bekendheid hebben opgebouwd.

Deze keurmerken zijn meer dan een mooi plaatje. Ze controleren je webwinkel op regelgeving en helpen ook consumenten als er een geschil ontstaat. Een kwalitatief keurmerk is dus veel meer dan een afbeelding op je webwinkel.

“Betalen voor een keurmerk is raar…”

Een keurmerk kunnen kopen, dat is toch raar? Een keurmerk moet je verdienen! Dat is helemaal waar, toch betekent dat niet dat een keurmerk gratis moet zijn.

Bij WebwinkelKeur zijn we in het verleden gestart als gratis keurmerk. We vonden immers dat iedere webwinkelier die zijn best deed een keurmerk moest kunnen krijgen. Het resultaat was dat we enorm veel aanmeldingen kregen waarbij de meeste aanmelders niet hun best deden om hun website ook echt goed in orde te maken. Tegelijkertijd konden wij niet de service bieden die we wilden, gezien er geen inkomsten waren.

Van dat proces zijn we noodgedwongen afgestapt, waarop we nu een kleine vergoeding zijn gaan vragen. Dat was wel echt nodig, gezien het feit dat we inmiddels fulltime werken aan het keurmerk met een team van meer dan zes mensen en diverse freelancers. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om uit te vinden dat het in stand houden van een dergelijke organisatie niet gratis gaat.

Voor jouw contributie zitten we niet stil. We controleren onze leden op geldende wetgeving, bemiddelen bij klanten die een geschil kunnen hebben, ontwikkelen gave software voor je webwinkel, informeren je over nieuwe wetgevingen en voorzien je gratis van advies en voorbeelddocumenten.

Dat je ons betaalt voor een lidmaatschap houdt niet in dat je zomaar ons keurmerk krijgt. Een overgroot deel van de aanmeldingen wordt in eerste instantie namelijk afgekeurd. We controleren dan ook streng, zodat niet alleen de consument weet dat het goed zit, maar ook dat jij de kans op boetes zoveel mogelijk verkleint.

Een keurmerk duur? In de praktijk vallen de kosten erg mee. We begrijpen dat je als beginner zo min mogelijk kosten wilt maken, toch verdienen de meeste webwinkels deze kleine investering snel weer terug.

Samengevat

Laten we vooropstellen dat je niet per se een keurmerk nodig hebt. De basis voor een succesvolle webwinkel is uitstekende klantenservice en een mooi product. Toch kan een keurmerk je helpen om succesvol(ler) te worden.

Voor een klein bedrag per maand zorgen we bij WebwinkelKeur ervoor dat we je webwinkel samen naar een hoger niveau tillen. Zo krijg je van ons gratis voorbeelddocumenten, checken we je webwinkel, mag je gebruik maken van onze klantbeoordelingstool en helpen we consumenten die met een klacht zitten. Je verbetert daarmee niet alleen je webwinkel, maar je conversie stijgt gemiddeld ook nog eens met zo’n 15%.

Naast ons zijn er natuurlijk nog enkele alternatieven, vergelijk gerust op basis van prijs, kwaliteit en mogelijkheden en kies het keurmerk dat het beste aansluit bij jouw webwinkel of kies ervoor om nergens lid te worden, maak die keuze alleen wel met de juiste argumenten.

Om voor een keurmerk te gaan is geheel je eigen keuze. We hopen alleen dat je begrijpt dat wij dagelijks hard werken, niet voor onszelf, maar voor de consumenten en ondernemers die op ons vertrouwen. Jij levert jouw producten niet gratis, wij onze diensten helaas ook niet, maar we denken dat we een eerlijke vergoeding vragen die overeenkomt met wat we doen.

Vragen aan ons? Stel ze gerust onderaan dit blogbericht of neem even contact met ons op. Veel succes met je webwinkel!