De zin en onzin van webwinkel keurmerken
Ondernemen
Astrid van der Made
Ondernemen
4 min

De zin en onzin van webwinkel keurmerken

4 min

Met de groei van het aantal online winkels groeit ook het aantal webwinkel keurmerken. Heeft het echt zin om je als webwinkel aan te sluiten bij een keurmerk? Hoe weet je voor welk keurmerk je moet kiezen en krijg je wel waar voor je geld? Zomaar een aantal vragen die bij je op kunnen komen als je over dit onderwerp nadenkt. In dit artikel probeer ik ze te beantwoorden.

Waarom aansluiten bij een webwinkel keurmerk?

Er zijn een aantal belangrijke redenen om je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk:

Hulp bij conflict met webshophouder
Met een webwinkel keurmerk verzeker je jezelf tegen ‘gedoe’ met consumenten. Een goed webwinkelkeurmerk heeft een geschillencommissie die kan bemiddelen als je er zelf niet uit komt met de klant.

Webwinkels voldoen aan juridische eisen
Keurmerken zorgen ervoor dat hun leden aan de belangrijkste wetgeving voldoen en dat rotte appels hun lidmaatschap verliezen.

Uitstralen van betrouwbaarheid
Het plaatsen van het logo van een webwinkel keurmerk dient de consument een veilig gevoel te geven. De vraag is echter of dat ook zo is. Er zijn inmiddels zoveel keurmerken dat ook de consument door de bomen het bos niet meer ziet en het vertrouwen in keurmerken verliest, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wellicht vergroot een iDEAL logo of een ‘veilig online betalen’ logo ook het vertrouwen.

Welk keurmerk moet je kiezen?

Iedereen kan een webwinkel keurmerk beginnen. Er zijn geen wetten en regels waaraan voldaan hoeft te worden. Dit betekent dat elk keurmerk zijn eigen regels en toelatingseisen mag hanteren. Sommige keurmerken willen gewoon zoveel mogelijk leden hebben. Er wordt bijvoorbeeld lang niet altijd gecontroleerd of de leden wel aan de eigen regels van het keurmerk voldoen. De vraag is of het dan zin heeft om je hier als webwinkel eigenaar bij aan te sluiten. Andere keurmerken nemen het wel serieus en onderwerpen elk potentieel lid aan een strenge keuring. In de ideale situatie wordt een webwinkel periodiek aan een herkeuring onderworpen. Maar ook dat lijkt niet altijd te gebeuren.

De term “erkend keurmerk” of “officieel keurmerk” is dus primair een marketingterm. In onze ervaring voeren alle hier genoemde keurmerken een juridische toets uit. Enkel Thuiswinkel laat deze toets uitvoeren door een extern juridisch bureau, waardoor de juridische toets van Thuiswinkel iets uitgebreider is dan elders. In de praktijk zijn er verder geen grote verschillen in kwaliteit te ontdekken. Alle keurmerken bieden een vorm van geschillenbemiddeling. Zowel Thuiswinkel, Webshop Keurmerk als WebwinkelKeur bieden een mogelijkheid tot een bindende uitspraak tot een geschillencommissie. TrustedShops biedt deze mogelijkheid niet, maar als alternatief bieden ze een gelijkwaardige kopersbescherming. Hiermee bieden alle keurmerken een bepaalde extra zekerheid voor de consument.

Naast de hier genoemde keurmerken zijn er wel genoeg keurmerken in omloop die de controles minder serieus nemen. Vertrouw dus niet zomaar elk keurmerklogo, maar onderzoek altijd of deze in de praktijk een bepaalde zekerheid biedt.

Doe goed onderzoek

Maar welk keurmerk moet je dan kiezen? Op die vraag kan ik je geen kant en klaar antwoord geven. Mijn advies is om vooraf goed onderzoek te doen naar de diverse keurmerken en een afweging te maken tussen de kosten en de baten. Ga ook eens op zoek naar ervaringen van collega webwinkeliers. Worden er inderdaad periodieke herkeuringen gedaan of is het een keurmerk alleen om een zo groot mogelijk aantal leden te doen? Veel keurmerken tonen een overzicht van aangesloten webwinkels op de site. Neem eens een paar webwinkels onder de loep. Voldoen zij aan de eisen en regels van het keurmerk? Zo nee, dan weet je dat de regels niet al te streng nageleefd worden.

De belangrijkste webwinkel keurmerken op dit moment

Ledenaantallen per keurmerk voor het laatst bijgewerkt op 9 februari 2024

Webwinkel keurmerken vergelijking

Geven keurmerken je waar voor je geld?

Kijken we naar de prijs van de vergeleken webshop keurmerken dan valt het op dat hier nogal een verschil in zit. De keurmerken van Thuiswinkel en TrustedShops voeren hierbij de lijst aan en zijn fors duurder. Beide keurmerken hanteren hierbij een flexibel tarief dat afhankelijk is van omzet. De keurmerken van Webshop Keurmerk en WebwinkelKeur zijn een stuk goedkoper en hanteren een vaste contributie onafhankelijk van omzet.

Reviews verzamelen in combinatie met keurmerk

Hoewel alle keurmerken opties bieden voor het verzamelen reviews, zijn de mogelijkheden per partij daarin nogal verschillend. Het ene keurmerk biedt een compleet eigen systeem, terwijl het andere keurmerk voor een samenwerking kiest met een reviewpartij.

  • Thuiswinkel biedt onder de naam Thuiswinkel Reviews een reviewpakket aan van reviewpartij Kiyoh.
  • TrustedShops heeft zijn eigen reviewsoftware die geïntegreerd is op de pagina van het keurmerk.
  • Webshop Keurmerk heeft sinds kort ook een eigen reviewsysteem beschikbaar, qua functionaliteit lijkt deze erg beperkt.
  • WebwinkelKeur heeft net als TrustedShops een uitgebreid reviewsysteem dat geïntegreerd is op de keurmerk pagina. Het systeem biedt de mogelijkheid om met vrijwel elke webwinkel software een koppeling te maken om reviewverzoeken geheel automatisch te versturen.

Keurmerk voor linkbuilding

Naast de al genoemde voordelen is het minder bekend dat lidmaatschap van een keurmerk ook je zoekmachine posities kan verstevigen. Doordat keurmerken hun leden publiceren op de website met dofollow link heeft lidmaatschap effect bij het linkbuilden. Relevant hiervoor zijn de linkwaardes die de verschillende keurmerken hebben. Wij zetten ze voor je op een rij.

Vergelijking webshop keurmerken linkbuilding

Een keurmerk voor jouw webwinkel?

Een keurmerk kan bijdragen aan de betrouwbare uitstraling van je webwinkel. Het kan online shoppers net dat duwtje geven dat ze nodig hebben om tot een aankoop over te gaan. Maar daar zijn ook genoeg andere manieren voor. Zoals het vermelden van je complete contactgegevens op je website bijvoorbeeld. Natuurlijk inclusief je KvK nummer en telefoonnummer. En vergeet niet het belang van een goede ‘Over ons’ pagina. En het tonen van klantreviews op je website. Allemaal zaken die de betrouwbaarheid verhogen. En waar de consument misschien nog wel meer waarde aan hecht dan aan het logo van een van de vele webwinkel keurmerken.

Hoe denk jij hierover? Ben je aangesloten bij een van de keurmerken en wat zijn je ervaringen? Laat het hieronder in een reactie weten.

Categorieën