De zin en onzin van webwinkel keurmerken
De zin en onzin van webwinkel keurmerken
20 februari 2014 

De zin en onzin van webwinkel keurmerken

Het aantal webwinkels is verzesvoudigd in de afgelopen 10 jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal webwinkels is in 2016 gegroeid tot ruim 32.000. Met de groei van het aantal online winkels groeit echter ook het aantal webwinkel keurmerken. Heeft het echt zin om je als aan te sluiten bij een keurmerk? Hoe weet je voor welk keurmerk je moet kiezen en krijg je wel waar voor je geld? Zomaar een aantal vragen die bij je op kunnen komen als je over dit onderwerp nadenkt. In dit artikel probeer ik ze te beantwoorden.

Waarom aansluiten bij een webwinkel keurmerk?

Er zijn twee belangrijke redenen om je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk. Ten eerste als verzekering tegen ‘gedoe’ met consumenten. Een goed webwinkelkeurmerk heeft een geschillencommissie die kan bemiddelen als je er zelf niet uit komt met de klant. En ten tweede het uitstralen van betrouwbaarheid. Het plaatsen van het logo van een webwinkel keurmerk dient de consument een veilig gevoel te geven. De vraag is echter of dat ook zo is. Er zijn inmiddels zoveel keurmerken dat ook de consument door de bomen het bos niet meer ziet en het vertrouwen in keurmerken verliest, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wellicht vergroot een iDEAL logo of een ‘veilig online betalen’ logo ook het vertrouwen.

Welk keurmerk moet je kiezen?

Iedereen kan een webwinkel keurmerk beginnen. Er zijn geen wetten en regels waaraan voldaan hoeft te worden. Dit betekent dat elk keurmerk zijn eigen regels en toelatingseisen mag hanteren. Sommige keurmerken willen gewoon zoveel mogelijk leden hebben. Er wordt bijvoorbeeld lang niet altijd gecontroleerd of de leden wel aan de eigen regels van het keurmerk voldoen. De vraag is of het dan zin heeft om je hier als webwinkel eigenaar bij aan te sluiten. Andere keurmerken nemen het wel serieus en onderwerpen elk potentieel lid aan een strenge keuring. In de ideale situatie wordt een webwinkel periodiek aan een herkeuring onderworpen. Maar ook dat lijkt niet altijd te gebeuren.

Wat je dan krijgt is dat webwinkels hun voorwaarden aanpassen zodat ze worden toegelaten tot het keurmerk, en na toelating de voorwaarden weer aanpassen naar hun eigen ideeën. En maar weinig keurmerken die daar achter komen. Als je het zo bekijkt zouden we eigenlijk gebaat zijn bij een keurmerk voor de keurmerken…

Doe goed onderzoek

Maar welk keurmerk moet je dan kiezen? Op die vraag kan ik je geen kant en klaar antwoord geven. Mijn advies is om vooraf goed onderzoek te doen naar de diverse keurmerken en een afweging te maken tussen de kosten en de baten. Ga ook eens op zoek naar ervaringen van collega webwinkeliers. Worden er inderdaad periodieke herkeuringen gedaan of is het een keurmerk alleen om een zo groot mogelijk aantal leden te doen? Veel keurmerken tonen een overzicht van aangesloten webwinkels op de site. Neem eens een paar webwinkels onder de loep. Voldoen zij aan de eisen en regels van het keurmerk? Zo nee, dan weet je dat de regels niet al te streng nageleefd worden.

Geven keurmerken je waar voor je geld?

In onderstaand overzicht heb ik de bekendste webwinkel keurmerken van dit moment opgenomen. Bij publicatie van dit artikel begin 2014 waren het er nog 9. In de loop der jaren zijn er een aantal keurmerken verdwenen, flink gekrompen qua aantal leden of overgenomen. Deze zijn uit dit overzicht verwijderd.

Per keurmerk lees je het aantal aangesloten webwinkels, de belangrijkste kenmerken en de prijs voor lidmaatschap per jaar. Zoals je ziet lopen de jaarlijkse kosten uiteen van €72 tot €1188 per jaar. In wat je voor dit bedrag krijgt zitten steeds minder verschillen. Zo is elk keurmerk aangesloten bij een geschillencommissie, geven ze juridisch advies en bieden steeds vaker ook (een koppeling met) klantbeoordelingen aan. Qshops springt er uit door het aanbieden van betaaloplossingen met bijvoorbeeld iDEAL voor slechts 12 cent per transactie. WebwinkelKeur biedt haar leden een security scan aan en TrustedShops biedt consumenten van aangesloten webwinkels een geld-terug garantie.

De belangrijkste webwinkel keurmerken op dit moment

KeurmerkAantal ledenKenmerken Prijs per jaar
WebwinkelKeur5200+
  • Keurmerk + klantbeoordelingssyteem
  • Koppelen externe beoordelinge
  • Rich snippets Google
  • Meertalige ondersteuning
  • Telefooncentrale
  • Security Scan
  • Bemiddeling geschillen en Reviews
  • (her) controles van leden
  • Juridisch advies
€107 – €239
Maatwerk: €1068 per jaar
Qshops3000
  • Bemiddeling bij geschillen door Geschillencommissie Den Haag (SGC)
  • Koppeling met vergelijkingswebsites zoals Beslist.nl
  • Inclusief klanten beoordeling systeem
  • Gratis proefperiode
  • Gratis juridisch advies
  • Gratis juridische scan webshop
  • Gratis Algemene voorwaarden
  • Ondersteund door de consumentenbond
  • Per maand opzegbaar
  • Inclusief Q-payments betaaloplossing
€288
Thuiswinkel Waarborg2200
  • Gratis juridisch advies
  • Gratis marktonderzoeken
  • Ondersteund door de consumentenbond
  • Inclusief klantbeoordelingssysteem
  • Bemiddeling bij geschillen
  • Jaarlijkse herkeuring
Afhankelijk van omzet. Minimaal €540
Inschrijfkosten eenmalig €75
Webshop Keurmerk5200
  • Bemiddeling bij geschillen
  • Je dient de algemene voorwaarden van het keurmerk te hanteren
  • Gratis juridisch advies
  • Internationaal actief
  • Gratis reviews powered by Kiyoh
€195
Trusted Shops25000
  • Inclusief klantbeoordelingssysteem
  • Geld terug garantie voor consumenten
  • Internationaal actief
  • Bemiddelingsservice tussen webwinkel en consument
  • Reputatie management: Antwoord en rapporteer mogelijkheden
  • Sterren in Google
Afhankelijk van omzet. Minimaal €1188.
Inschrijfkosten eenmalig €99
Webshoptoppers600
  • Gratis bemiddeling bij klachten en geschillen
  • Advies voor optimalisering webwinkel
  • Strenge toetsing gedragsregels en actieve controle op naleving
  • Inclusief klantbeoordelingssysteem
  • Juridisch advies
€108 – €132

Peildatum 22 juni 2017

Conclusie

Het is lastig om te bepalen of het zin heeft om je bij een keurmerk aan te sluiten. Het is een afweging die je moet maken tussen enerzijds mogelijk meer consumentenvertrouwen, en anderzijds (hoge) kosten. Ik kan die vraag dan ook niet voor je beantwoorden. De enige manier om te bepalen of een keurmerk echt waar voor zijn geld biedt is door het uit te proberen. Sluit een abonnement af en zie wat het met je bezoekersaantallen, conversie en omzet doet. Of ga eens te rade bij andere webwinkel eigenaren.

Een keurmerk kan bijdragen aan de betrouwbare uitstraling van je webwinkel. Het kan online shoppers net dat duwtje geven dat ze nodig hebben om tot een aankoop over te gaan. Maar daar zijn ook genoeg andere manieren voor. Zoals het vermelden van je complete contactgegevens op je website bijvoorbeeld. Natuurlijk inclusief je KvK nummer en telefoonnummer. En vergeet niet het belang van een goede ‘Over ons’ pagina. En het tonen van klantreviews op je website. Allemaal zaken die de betrouwbaarheid verhogen. En waar de consument misschien nog wel meer waarde aan hecht dan aan het logo van een van de vele webwinkel keurmerken.

Hoe denk jij hierover? Ben je aangesloten bij een van de keurmerken en wat zijn je ervaringen? Laat het hieronder in een reactie weten.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.

Door

Jaap

op 31 December 2015

Even een aanvulling op jouw informatie Per 01-07-2015 is Safe2Shop gestopt met het webwinkelkeurmerk en de webwinkelgids. Verder is een keurmerk voor mij persoonlijk minder belangrijk dan social proof. Maar er zijn consumenten die hier anders over denken :) Leuk blog trouwens, top!

Door

Astrid van Kollenburg

op 31 December 2015

Bedankt voor je compliment en de aanvulling, ik heb het meteen aangepast in de tekst. Social proof is zeker ook heel belangrijk, dat ben ik met je eens.

Door

e.fuld

op 18 January 2016

Het thuiswinkel logo stelt niets veel . Kocht een produkt bij [...] dat het thuiswinkel logo op de site heeft staan en zelf trots meldt klachten binnen 2 dagen af te handelen. Kreeg het verkeerde geleverd en na twee weken(!) getraineer klacht ingediend bij Thuiswinkel.org. Reactie: we hebben uw klacht doorgegeven aan de webshop, kijk het nog een weekje aan en laat het ons weten. Na een week van nog meer getraineer weer Thuiswinkel gemaild. Reactie: we zullen de klacht nogmaals indienen. Softe nietszeggende club dus. Intussen word je onder hun logo gewoon bestolen door [...]

Door

Dennis Visser

op 27 June 2016

Het is belangrijk om een keurmerk te kiezen die ook de Europese regelgeving kent en actief blijft adviseren.

Door

Daniel La Porta

op 4 July 2016

Mijn naam is Daniël La Porta en ik ben Partner Manager bij Stichting WebwinkelKeur. Wij vinden het als keurmerk belangrijk dat shops betrouwbaar overkomen en dat het kan leiden tot meer conversie. Dit doen wij door het aanbieden van een keurmerk, interne klantbeoordelingen, eventuele bemiddeling hierin wanneer nodig, om de zoveel tijd mysteryshopping uitvoeren bij onze leden, het aanbieden van meertalige ondersteuning, mogelijkheid tot koppelen van externe klantbeoordelingen, denk aan facebook, bol etc etc. Optioneel onze securityscan en onze telefoonservice en dan zie je dat wij er alles aan doen om het voor onze leden zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk te maken.

Door

Rob de Visser

op 10 October 2016

Naar mijn mening is een keurmerk niet nodig. Onnodige kosten voor een web winkelier. Jullie doen niets voor een consument. Ik betaal binnen een dag een bedrag aan de klant retour, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij Praxis (zelf 3 weken gewacht, na 2 maal toe een track en trace code te moeten mailen) Mediamarkt (leuk voorbeeld) Bol.com de winkel van ons allemaal ja ja. Doe lekker zaken met een kleine webshop zonder keurmerk en met eventueel persoonlijk contact!

Door

Astrid van Kollenburg

op 10 October 2016

Bedankt voor je reactie Rob! Inderdaad, kleine bedrijven zijn vaak veel flexibeler en sneller met dit soort zaken. Dit is ook echt iets waarmee zij zich kunnen onderscheiden t.o.v. de grote partijen. Punt is alleen dat de consument dat van tevoren niet weet, want niet iedere klant neemt vooraf contact op met de webwinkelier. En dan zou een keurmerk wel kunnen helpen om dat vertrouwen te geven.

Door

Kas

op 22 November 2016

Wij hebben ze gewoon zelf gemaakt. Eerlijk blijven naar je klant is belangrijk. Het selfmade logo vindt men prachtig en nog succesvoller als de zogenaamde dure variant van een bedrijf dat zelf niet weet wat het allemaal inhoud. ??

Door

Peter P

op 23 November 2016

Tja.. wel gelijk, want ook wij draaien al jaren van een zelfgemaakt logo, in de huisstijl van de site. Het maakt totaal niet uit of je nu een gekocht merk hebt. Als ik morgen een professioneel verhaal er van maak kan ik ook een keurbureau beginnen want en ruim 80% van al die commerciële jongens hebben regelgevingen op de site staan dat juridisch totaal niet klopt. Er is geen instantie die weet wat het nu eigenlijk inhoud en er is er niet een erkent door de overheid. Men geeft collecteert dus massaal aan instanties die geen toegevoegde waarde geven. Ik zou zeggen stop met deze onzin en maak zelf iets moois en ook ik zeg, doe gewone handel met de klant en laat hem in de waarde. Wees eerlijk dan ziet de klant jou zelf als een betrouwbaar keurmerk.

Door

Chantal

op 4 November 2017

Heel leuk, tot je consument gaat onderzoeken of het keurmerk echt is. Zelf zou ik dan niet meer bij je kopen, dus of je conversie echt omhoog gaat met zon zelf gemaakt logo? Ik denk het niet...

Door

Qshops

op 17 August 2017

Leuk artikel en wij weten uit ervaring dat een keurmerk er wel degelijk toe doet. Maar is uiteraard meer. Daarom zijn wij een all inclusive platform gestarte voor bedrijven (sites en shops) Daarbij nog de tip; vergelijk de keurmerken die een erkend geschillencommissie hebben, en echt gratis reviews bieden. Qshops heeft 1000 gratis Reviews per maand, Ideal voor 0.10 cent per transactie, 5 keurmerken per bedrijf. Kijk en vergelijk... bespaar dus ook!

Door

Natasja

op 16 March 2018

IK heb zelf ruim een jaar lang een keurmerk in mijn webwinkel gehad. Ik ben er mee gestopt. Waarom? Het had absoluut geen toegevoegde waarde. Bij rondvraag bij mijn klanten bleek dat ze het helemaal niet relevant vonden dat ik een keurmerk heb. De service is gewoon goed, en ik ga graag voor dat beetje extra voor mijn klanten. Dat geld spaar ik dus liever uit voor mooie artikelen in mijn winkel, en iedere klant krijgt een cadeautje bij aankoop. Maar ik vind het wel jammer dat het keurmerk niet heeft uitgehaald wat ik ervan verwachte / hoopte.

Door

Marcel

op 5 June 2018

Jammer om te vernemen. Maar heb je ook echt gemeten of een keurmerk geen meerwaarde voor je had? Voor bestaande klanten heeft een keurmerk namelijk vaak geen meerwaarde. Zij weten als dat jij te vertrouwen bent, maar vooral nieuwe klanten weten dat niet. Voor hen kan een keurmerk hen net over die drempel trekken. Mijn ervaring is in de regel toch minimaal 10% verschil. Toevallig heb ik daar vandaag nog wat over geschreven op https://succesmetjewebshop.nl/webshop-keurmerk-is-toch-onzin/ .

Door

Jaan

op 25 June 2018

Volgens mij staat er nog een kleine fout in het overzicht. Webshoptoppers is volgens mij tegenwoordig ook vanaf 108 euro als ik de website bekijk. Verder zou ik ervoor kiezen om de verschillen wat duidelijker te vermelden. Zo staat er bij Qshops bijvoorbeeld gratis algemene voorwaarden, maar volgens mij bieden alle keurmerken deze aan. Bij TrustedShops staat Bemiddelingsservice, ook dit bieden alle keurmerken. Zo zijn er nog meer van die factoren (juridische controle, juridisch advies, etc.). Ik zou er dus voor kiezen om enkel te noemen wat de keurmerken van elkaar onderscheid. Dan heb je een mooi overzicht dat echt nuttig is voor de webwinkelier.

Reactie plaatsen