De zin en onzin van webwinkel keurmerken
6 min. leestijd

De zin en onzin van webwinkel keurmerken

Het aantal webwinkels is verzesvoudigd in de afgelopen 10 jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal webwinkels is in 2018 gegroeid tot ruim 40.000. Met de groei van het aantal online winkels groeit echter ook het aantal webwinkel keurmerken. Heeft het echt zin om je als aan te sluiten bij een keurmerk? Hoe weet je voor welk keurmerk je moet kiezen en krijg je wel waar voor je geld? Zomaar een aantal vragen die bij je op kunnen komen als je over dit onderwerp nadenkt. In dit artikel probeer ik ze te beantwoorden.

Er zijn twee belangrijke redenen om je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk. Ten eerste als verzekering tegen ‘gedoe’ met consumenten. Een goed webwinkelkeurmerk heeft een geschillencommissie die kan bemiddelen als je er zelf niet uit komt met de klant. En ten tweede het uitstralen van betrouwbaarheid. Het plaatsen van het logo van een webwinkel keurmerk dient de consument een veilig gevoel te geven. De vraag is echter of dat ook zo is. Er zijn inmiddels zoveel keurmerken dat ook de consument door de bomen het bos niet meer ziet en het vertrouwen in keurmerken verliest, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wellicht vergroot een iDEAL logo of een ‘veilig online betalen’ logo ook het vertrouwen.

Iedereen kan een webwinkel keurmerk beginnen. Er zijn geen wetten en regels waaraan voldaan hoeft te worden. Dit betekent dat elk keurmerk zijn eigen regels en toelatingseisen mag hanteren. Sommige keurmerken willen gewoon zoveel mogelijk leden hebben. Er wordt bijvoorbeeld lang niet altijd gecontroleerd of de leden wel aan de eigen regels van het keurmerk voldoen. De vraag is of het dan zin heeft om je hier als webwinkel eigenaar bij aan te sluiten. Andere keurmerken nemen het wel serieus en onderwerpen elk potentieel lid aan een strenge keuring. In de ideale situatie wordt een webwinkel periodiek aan een herkeuring onderworpen. Maar ook dat lijkt niet altijd te gebeuren.

Wat je dan krijgt is dat webwinkels hun voorwaarden aanpassen zodat ze worden toegelaten tot het keurmerk, en na toelating de voorwaarden weer aanpassen naar hun eigen ideeën. En maar weinig keurmerken die daar achter komen. Als je het zo bekijkt zouden we eigenlijk gebaat zijn bij een keurmerk voor de keurmerken…

Maar welk keurmerk moet je dan kiezen? Op die vraag kan ik je geen kant en klaar antwoord geven. Mijn advies is om vooraf goed onderzoek te doen naar de diverse keurmerken en een afweging te maken tussen de kosten en de baten. Ga ook eens op zoek naar ervaringen van collega webwinkeliers. Worden er inderdaad periodieke herkeuringen gedaan of is het een keurmerk alleen om een zo groot mogelijk aantal leden te doen? Veel keurmerken tonen een overzicht van aangesloten webwinkels op de site. Neem eens een paar webwinkels onder de loep. Voldoen zij aan de eisen en regels van het keurmerk? Zo nee, dan weet je dat de regels niet al te streng nageleefd worden.

In onderstaand overzicht heb ik de bekendste webwinkel keurmerken van dit moment opgenomen. Bij publicatie van dit artikel begin 2014 waren het er nog 9. In de loop der jaren zijn er een aantal keurmerken verdwenen, flink gekrompen qua aantal leden of overgenomen. Deze zijn uit dit overzicht verwijderd.

Per keurmerk lees je het aantal aangesloten webwinkels, de belangrijkste kenmerken en de prijs voor lidmaatschap per jaar. Zoals je ziet lopen de jaarlijkse kosten uiteen van €72 tot €1188 per jaar. In wat je voor dit bedrag krijgt zitten steeds minder verschillen. Zo is elk keurmerk aangesloten bij een geschillencommissie, geven ze juridisch advies en bieden steeds vaker ook (een koppeling met) klantbeoordelingen aan. Qshops springt er uit door het aanbieden van betaaloplossingen met bijvoorbeeld iDEAL voor slechts 12 cent per transactie. WebwinkelKeur biedt haar leden een security scan aan en TrustedShops biedt consumenten van aangesloten webwinkels een geld-terug garantie.

De belangrijkste webwinkel keurmerken op dit moment

KeurmerkAantal ledenKenmerken Prijs per jaar
WebwinkelKeur6.000
  • Keurmerk + klantbeoordelingssyteem
  • Koppelen externe beoordelingen
  • Rich snippets Google
  • Google Seller Rating
  • Meertalige ondersteuning
  • Telefooncentrale
  • Security Scan
  • Bemiddeling geschillen via DigiDispuut
  • (her) controles van leden
  • Juridisch advies en diverse gratis juridische documenten
€107 – €239
Maatwerk: €1068 per jaar
Qshops3.000
  • Bemiddeling bij geschillen door Geschillencommissie Den Haag (SGC)
  • Koppeling met vergelijkingswebsites zoals Beslist.nl
  • Inclusief klanten beoordeling systeem
  • Gratis proefperiode
  • Gratis juridisch advies
  • Gratis juridische scan webshop
  • Gratis Algemene voorwaarden
  • Ondersteund door de consumentenbond
  • Per maand opzegbaar
  • Inclusief Q-payments betaaloplossing
€288
Thuiswinkel Waarborg2.200+
  • Gratis juridisch advies
  • Gratis marktonderzoeken
  • Ondersteund door de consumentenbond
  • Inclusief klantbeoordelingssysteem
  • Bemiddeling bij geschillen
  • Jaarlijkse herkeuring
Contributie afhankelijk van omzet. Minimaal €150 per jaar.
Inschrijfkosten eenmalig €75
Jaarlijkse certificeringskosten €390
Webshop Keurmerk6.100
  • Bemiddeling bij geschillen
  • Je dient de algemene voorwaarden van het keurmerk te hanteren
  • Gratis juridisch advies
  • Internationaal actief
  • Gratis reviews powered by Kiyoh
€195
Trusted Shops25.000+
  • Inclusief klantbeoordelingssysteem
  • Geld terug garantie voor consumenten
  • Internationaal actief
  • Bemiddelingsservice tussen webwinkel en consument
  • Reputatie management: Antwoord en rapporteer mogelijkheden
  • Sterren in Google
€99 – €249 per maand, afhankelijk van omzet.

d biedt is door het uit te proberen. Sluit een abonnement af en zie wat het met je bezoekersaantallen, conversie en omzet doet. Of ga eens te rade bij andere webwinkel eigenaren.

Een keurmerk kan bijdragen aan de betrouwbare uitstraling van je webwinkel. Het kan online shoppers net dat duwtje geven dat ze nodig hebben om tot een aankoop over te gaan. Maar daar zijn ook genoeg andere manieren voor. Zoals het vermelden van je complete contactgegevens op je website bijvoorbeeld. Natuurlijk inclusief je KvK nummer en telefoonnummer. En vergeet niet het belang van een goede ‘Over ons’ pagina. En het tonen van klantreviews op je website. Allemaal zaken die de betrouwbaarheid verhogen. En waar de consument misschien nog wel meer waarde aan hecht dan aan het logo van een van de vele webwinkel keurmerken.

Hoe denk jij hierover? Ben je aangesloten bij een van de keurmerken en wat zijn je ervaringen? Laat het hieronder in een reactie weten.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.