5 Tips voor ontspannen ondernemen
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
3 min

5 Tips voor ontspannen ondernemen

3 min

Je bent vol goede moed en ambitie je onderneming begonnen. Er komt veel op je af, je taken zijn misschien veel diverser dan toen je nog werknemer was en klanten hebben elke dag vragen voor je. Misschien werk jij ook vanuit huis en brengt dat uitdagingen met zich mee: een partner, kinderen, een huisdier, de was, de buurvrouw: allemaal dringen ze om jouw aandacht. Dit alles vraagt een effectieve aanpak van je werkzaamheden, zodat je door de bomen het bos kan blijven zien. Hieronder volgen 5 tips die je helpen je webwinkel tot een succes te maken, zonder je te verliezen in stress en bijzaken. Ontspannen naar succes!

1. Wees slim en plan SMART

Je hebt natuurlijk al doelen gesteld voor je webwinkel. Toch? Zo niet, dan is dat je eerste taak. Je moet weten waar je naartoe wil. Met een solide ondernemingsplan maak je daarvoor houvast voor jezelf. Met die stok achter de deur maak je vervolgens aan het begin van elke dag een planning voor jezelf volgens het SMART-model. Je hebt waarschijnlijk eerder gehoord van SMART. Het is een simpele en effectieve manier om doelen te stellen en ze te bereiken. Probeer het maar, het geeft een supergevoel elke keer dat het je lukt.

  • S staat voor Specifiek: Het doel is duidelijk en gefocust.
  • M staat voor Meetbaar: je kunt aan het eind vaststellen of je het doel hebt bereikt.
  • A staat voor Actie: het is iets wat jij kunt doen. (Let op: ook nadenken is een belangrijke actie voor ondernemers)
  • R staat voor Realistisch: het doel is haalbaar binnen de deadline die je stelt. Niet te moeilijk, niet te langdurig.
  • T staat voor Tijd: Je geeft jezelf een duidelijk tijdskader en heldere deadline.

Stel jezelf bijvoorbeeld aan het begin van iedere werkdag drie doelen. Houd je eraan en zie hoe het je helpt. En onthoud ook dat het geen ramp is als je een doel een keer niet haalt. Ga dan niet morrelen aan je deadline, maar stop en ga morgen verder. Zie het als een leermoment.

2. Vermijd multitasken

Wanneer je bezig bent met een taak die veel van je concentratie vergt, laat je dan niet gestoord worden. Hoewel vaak gezegd wordt dat vrouwen goed zijn in multitasken, is het nog altijd beter om je echt te focussen op een enkele taak. Onderzoek wijst uit dat zowel vrouwen als mannen het moeilijker vinden om hoofd- en bijzaken te onderscheiden als ze met met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. Je laat je afleiden door bijzaken en belangrijke taken duren langer om te voltooien en het resultaat is vaak minder goed.

Wanneer jij je eigen grenzen duidelijk stelt, geeft het doen van je eigen werk en het helpen van anderen ook meer voldoening. Zet je telefoon dus op stil, leg hem uit het zicht en zet meldingen op je computer uit. Sluit jezelf op in je werkkamer als je thuis werkt, of vertel je gezinsleden dat je tot een bepaalde tijd niet gestoord mag worden. Claim je ruimte en je tijd.

3. Stel duidelijke werktijden in en houd je daaraan

Dit hebben we natuurlijk al zo vaak gehoord, maar het is dan ook ontzettend belangrijk. Als het je lukt, komt dat je hele leven ten goede. En dat van de mensen om je heen!
Er is veel studie naar dit onderwerp gedaan en de resultaten zijn duidelijk: mensen die het niet lukt om het werk af te scheiden van hun privéleven, zijn niet alleen minder productief, hun emotionele welzijn lijdt er ook onder. Problemen als slaapgebrek, angsten, burn-out en depressie liggen op de loer. Dat die problemen je privéleven niet ten goede komen, is natuurlijk duidelijk.

Je kunt dit voorkomen door met jezelf en anderen duidelijk af te spreken wanneer je werkt en vooral ook wanneer niet. Dit geeft rust in je hoofd wanneer het tijd is om te ontspannen en de mensen om je heen weten beter wanneer ze iets van je kunnen verwachten en wanneer ze je met rust moeten laten. Dit leidt tot respect en wederzijds begrip.
Vergeet niet minimaal twee dagen in de week helemaal niet te werken. Vind je dat moeilijk? Bang dat het werk niet afkomt? Als je de rest van je tijd goed indeelt, zal je merken dat je productiviteit juist toeneemt.

4. Neem pauze van je werk, niet van je lijf

Verschillende studies hebben al uitgewezen dat je ’s middags meer voor elkaar krijgt als je na je lunch even beweegt. Je hebt meer concentratie, voelt je meer ontspannen en je probleemoplossend vermogen gaat omhoog.

Maak dus een wandeling door het park in de buurt, stap even op de fiets naar je volgende vergadering, of neem gewoon een uurtje ‘vrij’ om naar de sportschool te gaan. Je kunt deze tijd ook gebruiken om je te verdiepen in je werkveld. Luister bijvoorbeeld tijdens het wandelen naar een podcast of audioboek over jouw branche.

Al wandel je alleen maar naar de bakker om de hoek om een broodje te halen. Zelfs zo’n korte wandeling brengt je bloedsomloop op gang en de frisse lucht activeert je hersenen. Je zult zien dat je je daarna beter voelt.

5. Delegeer!

Ben je een pietje precies? Voel je je voor alles verantwoordelijk? Vind je het moeilijk anderen aan te sturen? Laat het los! Als je werknemers hebt of freelancers die voor je werken, laat ze dan ook zoveel mogelijk doen. Het is jouw taak de onderneming te leiden, niet om alle taken te vervullen. Het is een grote valkuil voor veel ondernemers: je werkt te veel in je zaak en te weinig voor je zaak.

Jij moet het overzicht hebben en dat vergt mentale activiteit. Plan dus ook tijd in voor jezelf om na te denken en maak aantekeningen over wat je denkt. Laat die kleinere taken over aan anderen. Alles is even belangrijk, maar als jij duidelijke instructies en vertrouwen geeft, zal je zien dat je bedrijf gaat bloeien.

Categorieën