100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop
Om een e-commerce business te runnen én succesvol te maken heb je veel kennis nodig. Om je een flink eind op weg te helpen deel ik in dit blog de 100 beste e-commerce tips voor een succesvolle webshop. Alle tips zijn in de praktijk getest door mij (ik heb 2 eigen webwinkels gehad) en door mijn klanten. De tips zijn ingedeeld op categorie: het fundament van je webwinkel, bezoekers trekken, van bezoekers klanten maken, online marketing en slimme omzetverhogers. Doe je voordeel met deze e-commerce tips en maak van jouw webwinkel een groot succes!
Een stevig fundament voor jouw e-commerce business
Je webwinkel wordt alleen succesvol als je een stevige basis neerzet. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.
1. Ken je ideale klant
Zorg ervoor dat je weet wie jouw producten kopen, wat hun wensen en behoeften zijn én waar je hen kunt bereiken. Zo kun je heel gericht aan marketing doen.
2. Profileer jezelf als expert
Mensen kopen graag van specialisten. Als jij alles weet over de producten die jij verkoopt en binnen een specifieke productgroep een breed aanbod hebt, is dat een geweldige manier om je te onderscheiden van concurrenten.
3. Ken je cijfers
Zorg ervoor dat je precies weet hoeveel producten je elke maand moet verkopen om jouw omzetdoel te behalen. Daarnaast is het belangrijk dat je exact weet hoeveel marge je op je producten hebt, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen wat betreft acties of verzendkosten.
4. Maak bezoekers enthousiast over je producten
Geef op de productpagina’s niet slechts de detailkenmerken van je producten, maar schrijf de teksten zo dat ze bezoekers enthousiast maken en het ‘dat wil ik hebben-gevoel’ geven.
5. Schrijf je eigen productteksten
Kopieer deze niet van je leverancier want daarmee creëer je duplicate content en daar houdt Google niet van.
6. Benoem de voordelen van je producten
Vertel wat het de consument oplevert als hij jouw product koopt. Zeg dus niet: ‘deze stofzuiger heeft een vermogen van 2000 watt’, maar ‘deze krachtige stofzuiger van 2000 watt verwijdert echt elk vuiltje van de vloer’.
Een gebruiksvriendelijke website
Hoe voorspelbaarder je webwinkel is, des te makkelijker consumenten hun weg vinden en hoe meer bestellingen je dat zal opleveren. De gemiddelde e-commerce website bevat een aantal vaste onderdelen. Welke? Dat lees je hieronder.
7. Maak een Over Ons pagina
Hierop laat je zien wie er achter jouw e-commerce onderneming zit. Mensen willen zaken doen met mensen, niet met bedrijven. Hiermee maak je het persoonlijker.
8. Toon keurmerken, certificaten en prijzen
Heb je een keurmerk, certificaten behaald of prijzen gewonnen die relevant zijn voor jouw webwinkel? Geef deze een prominente plek in op je website.
9. Kijk eens kritisch naar het design van je webwinkel
Trekken de producten alle aandacht? Top! Gaat de aandacht juist meer naar de lay-out van je webwinkel, dan klopt er iets niet. Schakel eventueel een vormgever in die gespecialiseerd is in e-commerce.
10. Maak direct duidelijk wat je verkoopt en aan wie
Bezoekers beslissen binnen enkele seconden of ze op de juiste website zijn of dat zij weer weg klikken. Maak hen direct duidelijk waar jouw webwinkel om draait.
11. Plaats een duidelijk logo met een tagline
Zie ook het punt hierboven. Maak in één korte zin de essentie van je webwinkel duidelijk.
12. Zorg voor een goed werkende zoekfunctie
Zijn de zoekresultaten relevant en volledig? Kunnen de zoekresultaten gefilterd en gesorteerd worden? Allemaal functionaliteiten die ervoor zorgen dat een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt.
13. Maak een duidelijke footer
Plaats hierin onder andere je contactgegevens, links naar klantenservice pagina’s en juridische informatie.
14. Richt je homepage in als een etalage
Toon onder meer de verschillende productcategorieën en plaats ook directe links naar productpagina’s. Het doel van de homepage is om bezoekers dieper je website in te leiden, richting de producten.
15. Gebruik professionele productfoto’s
Maak vrijstaande foto’s met een witte achtergrond, zodat consumenten niet worden afgeleid van het product.
16. Zorg ervoor dat foto’s ingezoomd kunnen worden
Plaats per product meerdere foto’s, genomen vanuit verschillende hoeken en maak details goed zichtbaar.
17. Plaats sfeerfoto’s van producten
Sfeerfoto’s geven consumenten een beter beeld van hoe een product gebruikt of gecombineerd kan worden. Sommige producten komen op een sfeerfoto bovendien beter tot hun recht, denk bijvoorbeeld aan een dekbedovertrek of een tafelkleed.
18. Ken je Unique Selling Points
Weet op welke punten jij je kunt onderscheiden van je concurrenten én communiceer deze punten richting je doelgroep. Plaats ze bijvoorbeeld in de header of footer van je website en op de productpagina’s.
19. Vergroot het vertrouwen in je webwinkel
Dit doe je onder meer door het plaatsen van je contactgegevens, keurmerken, een foto van jezelf op de Over Ons pagina en door reviews van klanten te tonen.
20. Wees duidelijk over de verzendkosten en levertijd
Plaats deze informatie op de klantenservice pagina’s, op de productpagina’s en eventueel in de header en/of footer. Laat klanten niet naar deze gegevens zoeken.
E-commerce marketing tips
Een manier om meer te verdienen met je webwinkel is door meer bezoekers naar je website te trekken. Via e-commerce marketing dus! Ga aan de slag met onderstaande tips en verdubbel je bezoekersaantal.
Zoekmachine optimalisatie
Google is een geweldige verkeersbron voor je webshop. Veel online shoppers starten hun zoektocht naar een bepaald product namelijk in een zoekmachine. Zorg dus dat jij daar goed vindbaar bent.
21. Optimaliseer je webwinkel voor Google
Verdiep je hier eens in, het kan je duizenden extra bezoekers per maand opleveren.
22. Doe een zoektermen analyse
Als je precies weet welke zoektermen jouw doelgroep in Google intypt, kun je deze in de teksten op je website verwerken waardoor je beter vindbaar wordt in zoekmachines.
23. Schrijf SEO teksten voor je webwinkel
Schrijf voor elke zoekterm die uit de zoektermen analyse zou komen een SEO tekst. Plaats deze op de homepage, op categorie pagina’s en op de productpagina’s.
24. Geef elke pagina in je webshop een metatitel en een metabeschrijving
Vermeld hierin de belangrijkste zoekterm voor elke pagina.
25. Optimaliseer foto’s en afbeeldingen
Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw producten via Google Afbeeldingen gevonden worden. Geef elke afbeelding een goede bestandsnaam en gebruik daarin de zoekwoorden.
26. Upload foto’s niet groter dan nodig
Zorg ervoor dat de afbeelding het juiste formaat heeft voordat je hem in je webwinkel uploadt. Dit komt de snelheid van je webshop ten goede. Dit is een van de dingen waarop Google let bij het bepalen van de posities in de zoekresultaten.
27. Doe aan linkbuilding voor je webshop
Hoe meer relevante websites een link plaatsen naar jouw e-commerce website, des te gunstiger dit is voor je posities in de zoekresultaten.
28. Maak een kennisbank voor je webwinkel
Schrijf artikelen waarin je antwoord geeft op vragen en problemen die spelen bij je doelgroep – en die relevant zijn voor jouw webwinkel. Houd hierbij ook rekening met de zoektermen die mensen in Google intypen om antwoord te krijgen op hun vraag.
29. Plaats interne links
Dit zijn links van de ene pagina in jouw webshop naar de andere pagina. Hierdoor krijgen zoekmachines een beter beeld van hoe je website in elkaar zit. Dit heeft een positieve invloed op je positie in de zoekresultaten.
Bloggen voor je webshop
Een hele makkelijke, laagdrempelige marketingmethode die je heel veel bezoekers en klanten kan opleveren.
30. Ga bloggen
Schrijf blogs over onderwerpen die je doelgroep interessant vindt en die aansluiten bij de producten die je verkoopt. Schrijf niet alleen commerciële blogs, maar maak een mix van persoonlijke, informerende, inspirerende en promotionele blogs.
31. Bepaal je blogonderwerpen
Ga niet in het wilde weg artikelen schrijven, maar kijk eerst eens kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze en tegen welke problemen lopen zij aan? Onderzoek ook welke zoektermen zij gebruiken om online informatie te vinden. Aan de hand van deze informatie maak je een lijst met blog-onderwerpen.
32. Optimaliseer je blogs voor zoekmachines
Dat doe je door hier de zoektermen in te verwerken die uit je zoektermen analyse naar voren kwamen.
33. Geef kijkjes achter de schermen van jouw webwinkel
Schrijf ook af en toe een wat meer persoonlijk blog, waarin je kijkjes achter de schermen geeft. Consumenten waarderen dit, het versterkt je gunfactor. Bovendien worden deze blogs doorgaans erg goed gelezen. Mensen vinden het leuk om te ontdekken hoe het er in de e-commerce branche aan toe gaat.
34. Link in je blogs naar productpagina’s
Vergeet niet dat het doel is om mensen in je webwinkel zo snel mogelijk richting de productpagina’s en de winkelwagen te sturen. Vergeet dus niet om regelmatig links naar producten en productcategorieën in je blogs te plaatsen.
35. Schrijf af en toe gastblogs
Ga op zoek naar website eigenaren die in dezelfde branche werkzaam zijn als jij, maar die geen directe concurrenten zijn. Vraag of je een gastblog mag aanleveren waarin je uiteraard een link naar jouw webshop plaatst. Dit is een mooie manier om een kwalitatieve link naar je website te krijgen. Bovendien kun je hiermee profiteren van het bereik van de ander.
36. Start je eigen YouTube kanaal
Neem bijvoorbeeld video’s op waarin je uitlegt hoe je een bepaald product uit je shop gebruikt, onderhoudt of combineert. YouTube is de tweede grootste zoekmachine, na Google. Dit biedt mooie kansen voor jou als e-commerce ondernemer.
37. Werk samen met andere ondernemers met een webshop
Het gezegde luidt niet voor niks ‘samen sta je sterker’ en ‘alleen ga je harder, samen kom je verder’. Door een samenwerking aan te gaan met een andere ondernemer profiteer je van elkaars netwerk, bereik en klantenkring.
Adverteren
Er zijn genoeg marketingmethoden te bedenken die je zonder al te groot budget kunt inzetten. Nadeel daarvan is vaak wel dat het resultaat even op zich laat wachten. Dingen hebben tijd nodig. Dat geldt niet voor advertenties. Daarmee kun je binnen een dag al je bezoekersaantal en omzet verhogen.
38. Start een advertentiecampagne op bijvoorbeeld Facebook
Onthoud wel dat mensen op sociale media meestal geen koopintentie hebben. Houd hiermee rekening als je de advertentieteksten schrijft.
39. Start een Google Ads campagne
Dit is vooral interessant voor de zoektermen waarop je in de organische (gratis) zoekresultaten van Google nog niet goed gevonden wordt.
40. Zet retargeting in om meer bezoekers te trekken
Dit houdt in dat bezoekers die een bepaalde productpagina bezocht hebben, maar geen aankoop gedaan hebben, als het ware ‘achtervolgd’ worden door advertenties van dat product.