arrow_drop_up arrow_drop_down
9 juli 2015 

Ik, wij, u, jij - hoe spreek jij je doelgroep aan?

Hoe spreek jij een bezoeker in je webwinkel aan? Gebruik je daarvoor ‘u’ of houd je het lekker informeel en kies je voor ‘je’ en ‘jij’? De meningen over wat het beste is zijn hierover verdeeld. En dat is ook logisch, want iedere webwinkel(eigenaar) is anders en niet iedereen heeft dezelfde doelgroep. Ik denk dat elke webwinkelier dit voor zichzelf kan bepalen met een enkele vraag:

Hoe zou jouw doelgroep aangesproken willen worden?

Want dat is het allerbelangrijkste. Niet wat mijn persoonlijke mening is, tenzij ik tot je doelgroep behoor natuurlijk.

Alles wat je in je webwinkel doet, doe je voor je doelgroep. Want zij zorgen uiteindelijk voor geld in het laatje. Bestaat je doelgroep uit jonge moeders? Grote kans dat ze zich niet op hun gemak voelen als je ze met ‘u’ aanspreekt. En als je niet op past jaag je ze hiermee nog weg ook. Echter, richt je je op ouderen, of verkoop je luxe producten uit het hogere segment, dan is het wel waarschijnlijk dat je doelgroep graag met ‘u’ aangesproken wordt.

Bepaal wat jouw doelgroep is

Bepaal dus voor jezelf wie tot jouw doelgroep behoren. Soms is dat eenvoudig. Als je kinderkleding verkoopt bestaan je doelgroep en klantenkring waarschijnlijk voornamelijk uit (jonge) ouders. Maar soms is het niet zo duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan een webwinkel met woonaccessoires. Dan zal je iets anders moeten verzinnen om erachter te komen wat je doelgroep is. Je kunt bijvoorbeeld je Facebook statistieken analyseren. Daar kun je prachtig zien hoeveel procent van je fans mannelijk of vrouwelijk is en in welk leeftijdscategorie ze zich bevinden. Je kunt het ook gewoon vragen aan je klanten. Houd bijvoorbeeld een enquête in je nieuwsbrief, op social media of op je blog.

Ik of wij?

Ook zoiets, als je het over je webwinkel hebt, praat je dan in de ‘ik-‘ of ‘wij’-vorm? Als je je webwinkel runt met meerdere personen lijkt het me duidelijk. Maar wat als je je shop in je eentje runt? Ga je voor openheid en gebruik je ‘ik’, of gebruik je ‘wij’ om zo een ander (betrouwbaarder?) beeld van je bedrijf neer te zetten?

Maak je zelf met de hand sieraden en verkoop je deze in je webwinkel, dan zal niemand het raar vinden dat je dit alleen doet. Heb je een webwinkel die er ongelofelijk professioneel uit ziet, dan mag je er juist trots op zijn dat je dat alleen runt. En met een goede ‘over mij’ pagina kun je eventuele twijfels direct wegnemen.

Overigens gebeurt het ook dat grotere webwinkels juist ‘ik’ gebruiken, bijvoorbeeld in nieuwsbrieven. Hiermee maak je het contact met de klant of bezoeker wat persoonlijker.

Wees consequent

Waar je ook voor kiest, ‘ik’, ‘wij’, ‘u’ of ‘jij’, het is het aller belangrijkst dat je hiermee consequent bent. Gebruik in je hele webwinkel dezelfde aanspreekvorm. En vergeet ook je andere communicatiekanalen niet. Spreek je doelgroep overal hetzelfde aan, of het nu op je site is, op social media, op je blog, in je nieuwsbrief of via de flyer.

Wat gebruik jij in je webwinkel? Hoe spreek jij je bezoekers aan en waarom heb je hier voor gekozen? Laat hieronder je reactie achter!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Juliette

Door

Juliette

op 9 July 2015

Ik gebruik op de website altijd je/jij, omdat ik dat minder afstandelijk vind dat dan u. Uiteraard heb ik dit ook vanuit de doelgroep bepaald (consumentenmarkt). Als ik de groot-zakelijke markt zou bedienen zou ik wel voor 'u' kiezen. Over de over mij/ons pagina heb ik wel een tijdje gestoeid, daarom nu een tussenvariant gekozen. Over ons (als bedrijf) en over mij als oprichter staat er nu een stukje.

Astrid van Kollenburg
Vincent

Door

Vincent

op 22 September 2016

Wij zijn aan het overstappen naar je/jij

Annemarie Bourguignon

Door

Annemarie Bourguignon

op 4 January 2018

Ik ben enorm aan het twijfelen tussen ik, wij, u en jij. De tekstschrijver van mijn homepage heeft (uit zichzelf) u en wij gehanteerd. Maar vanaf het begin blijft het door mijn hoofd spoken dat ik het zo afstandelijk vind. Je zou zeggen dat de keuze om te switchen dan makkelijk gemaakt is. Maar de twijfel zit hem in het feit dat ik zowel de particuliere als de zakelijke markt aanspreek. Ik verkoop handgemaakte kraamcadeaus met naam, dus de doelgroep waar de cadeaus voor gekocht worden zijn voornamelijk jonge ouders. Maar ja, degene die de cadeaus bestelt dat kan iedereen zijn natuurlijk. Heb je advies voor me? :)

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 4 January 2018

Bedankt voor je reactie Annemarie, het is ook deels een gevoelskwestie hoor. Bij kraamcadeaus zou ik zelf voor 'je' kiezen, omdat het persoonlijke cadeautjes zijn. Ook zakelijk is 'je' steeds meer geaccepteerd, zeker omdat je in de eerste plaats met een 'mens' zaken doet, en niet met een 'bedrijf'.

withlove4you

Door

withlove4you

op 5 January 2018

Bedankt voor je reactie, Astrid. Je antwoord geeft mij de doorslag om inderdaad "je" te gaan hanteren. Nu moet ik nog een keuze maken tussen ik of wij en dan kan ik alles in één keer aanpassen op mijn site...

Reactie plaatsen