Liesbeth haalde meer dan alleen omzetgroei uit Next Level
Interviews
Astrid van der Made
Interviews
3 min

Liesbeth haalde meer dan alleen omzetgroei uit Next Level: ‘Door Astrid ga ik met de tijd mee’

3 min

Tien jaar had Liesbeth al een goed lopende webshop, toen merkte ze ineens dat ze meer in haar bedrijf dan aan haar bedrijf werkte. Ze besloot het Next Level-traject te gaan volgen, en met resultaat: Liesbeth zag haar omzet groeien en ontdekte nieuwe manieren van werken. 

In 2010 kocht Liesbeth een klein vrachtwagentje waarmee ze met gereedschap, kleding en andere gebruiksartikelen bij boeren langsreed. Al snel merkte ze dat veel boeren behoefte hadden aan een goede spijkerbroek: praktisch, niet al te duur en geen hobbezak. Liesbeth schakelde haar eigen boerenman in als broekentester en vond het ideale model. Maar op dagen dat ze niet reed, verkocht ze natuurlijk ook geen broeken. Daarom kocht ze in september 2014 voor één euro de domeinnaam werkspijkerbroek.nl.

De concurrentie de baas blijven

In de jaren daarna groeide haar webshop hard. Maar op een gegeven moment merkte Liesbeth dat ze meer ‘in haar bedrijf’ werkte dan ‘aan haar bedrijf’. ‘Ik besefte dat ik iets moest veranderen in de structuur van mijn webshop om niet af te glijden. Het online gebeuren is heel competitief, je moet op alle markten zichtbaar zijn.’ Ze besloot om met Astrid het Next Level-traject in te gaan.

Trots op de Boer - Werkspijkerbroek.nl

Astrid achtervolgt je 

Liesbeth volgde Astrid al vanaf het begin van haar webshop. ‘Ik heb toen haar boek gelezen en een training bij haar gedaan en ik volg haar ook op social media. Als je één keer op content van Astrid geklikt hebt, volgt haar productaanbod je overal. Dat doet ze dus heel goed. Mensen kopen natuurlijk niet in een keer een training, maar mensen kopen net zo goed niet in een keer een spijkerbroek. Dat Astrid al zo lang goed in beeld weet te blijven, gaf mij vertrouwen.’

Onder de indruk

Tijdens het traject zorgde Astrid ervoor dat Liesbeth dingen oppakte. ‘Ik was op een positieve manier onder de indruk van Astrid, wilde graag voor iedere afspraak mijn zaakjes op orde hebben en laten zien dat ik er niet voor niets was. Dat is misschien ook wel niet zo gek: je deelt in dit traject al je cijfers en gaat dus echt met je billen bloot. Maar het was ook een stukje verantwoordelijkheid naar mezelf: omdat ik een flink bedrag geïnvesteerd had in dit traject, wilde ik ook aan mezelf bewijzen dat ik er alles uithaalde wat erin zat.’

Inzicht in eigen bedrijf

Liesbeth dacht dat ze al redelijk wist waar haar bezoekers en haar omzet vandaan kwamen, maar doordat ze van Astrid voor iedere afspraak een rijtje cijfers moest aanleveren, kreeg ze dit nog veel scherper. ‘Astrid heeft me echt geholpen om inzicht te krijgen in mijn eigen bedrijf en om de juiste dingen op te pakken. Ik ben van mezelf een harde werker, maar moeilijke dingen schuif ik weleens voor me uit. Astrid weet precies wat nodig is om je staande te houden in de wereld van de webshops. Door haar coaching heb ik op al die moeilijke dingen doorgepakt.’

Werkspijkerbroek - Trots op de Boer trui

Mooie cijfers

Afgelopen december draaide de webshop van Liesbeth 65 procent beter dan in de december voor ze met het Next Level-traject begon. ‘Dat red ik niet het hele jaar door, maar geeft wel aan dat er echt iets veranderd is. Over het hele jaar ben ik gegroeid. Onderaan de streep is het nog meer, doordat we niet alleen hard aan de inkomsten getrokken hebben maar ook naar de kosten gekeken hebben.’

Vragen lossen zich vanzelf op

Liesbeth merkt ook dat ze effectiever is gaan werken. ‘Als je achter je laptop werkt, is het zo makkelijk om te beginnen aan het een en uit te komen bij het ander. Door Astrid ben ik volgens een tijdschema gaan werken. Ik ben ook makkelijker geworden met dingen uitbesteden en met grenzen stellen naar collega’s toe. Zo heb ik mijn team gevraagd om hun vragen op te sparen tot één moment en dan ook zelf een oplossing aan te dragen. Ik hoef dan alleen nog maar ja of nee te zeggen. In de praktijk blijken de meeste vragen zich op deze manier op te lossen zonder dat ze ooit bij mij komen. Dat was een idee van Astrid, en het werkt heel goed - voor mij én voor mijn team.

Mee met de tijd 

Na afloop van het jaartraject besloot Liesbeth te verlengen. ‘Het is heel fijn om als ondernemer op niveau te kunnen sparren met iemand uit je eigen vakgebied. Doordat ik nu nog steeds eens per kwartaal met Astrid ga zitten, kan ik altijd sparren over nieuwe uitdagingen binnen mijn bedrijf en blijf ik op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de e-commerce. Zelf lees of hoor ik natuurlijk ook weleens wat, maar echt up-to-date blijven, daar heb ik geen tijd voor. Astrid is altijd helemaal op de hoogte en probeert ook nieuwe dingen uit. Zo gebruik ik nu de AI-robots die zij heeft laten trainen, bijvoorbeeld om antwoorden te formuleren op lastige vragen van klanten. Door Astrid ga ik met de tijd mee.'

Wil jij ook de volgende groeistap maken in jouw bedrijf, kijk dan of het Next Level traject bij je past.

Categorieën