Meer bezoekers in je webshop: zo pak je dat aan

>

p>Hoe trek ik meer bezoekers naar mijn webshop? Een vraag die menig e-commerce ondernemer bezighoudt. Marketing is iets dat door veel webwinkel eigenaren onderschat wordt. Het is niet iets dat je eenmalig doet en waar je vervolgens niet meer naar om hoeft te kijken. Je moet er continu mee bezig zijn, wil je de beste resultaten behalen. Bovendien is marketing een vak dat aan verandering onderhevig is. Tijden en mensen veranderen en hoe je deze mensen benadert verandert dus ook. Een logische plek om je webwinkel te promoten is natuurlijk online. Maar vergeet ook de offline promotie van je webwinkel niet. Ook hier zijn een aantal mooie kansen voor jou als online ondernemer.

Meer bezoekers in je webshop met contentmarketing

Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van je totale marketingstrategie. Vroeger was een slogan als deze erg effectief. Misschien ken je ‘m nog: “Wij van WC eend, adviseren WC eend”. Tegenwoordig werkt dit niet meer en moet je harder je best doen om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Bezoekers en potentiële klanten willen meer, ze willen bewijs dat ze bij jou echt aan het juiste adres zijn. Content marketing helpt daarbij.

De reclamespot van WC eend die in de jaren ’80 te zien was op tv.

Door het plaatsen en verspreiden van content creëer je waarde voor bezoekers. Zij zijn op zoek naar bepaalde informatie en jij geeft hen die. Als je dit goed aanpakt creëer je niet alleen betrokkenheid van bezoekers bij je bedrijf, maar word je al snel gezien als de expert in jouw vakgebied. Bovendien versterkt contentmarketing de positie van je webwinkel in zoekmachines.

Er zijn natuurlijk vele vormen van content. Hieronder een aantal vormen die je kunt inzetten voor jouw webwinkel.

Blogs en artikelen

Bloggen is een uitstekende methode om je kennis te delen, je doelgroep op de hoogte te brengen van nieuws en om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Elke webwinkel zou een blog moeten hebben. Deel niet alleen nieuws over je webwinkel, maar ook achtergrondinformatie over producten, nieuwe collecties en handige tips.

Video’s voor meer bezoekers in je webshop

Niet iedereen leest graag (lange) artikelen en blogs. Zet daarom ook video in als marketingmiddel. Maak bijvoorbeeld filmpjes met reviews over producten, laat zien hoe producten gebruikt kunnen worden en beantwoord vragen in video’s.

Reviews

Zelf vertellen dat je de beste bent werkt niet meer (zie ook de video van WC eend hierboven). Bezoekers nemen eerder van je huidige klanten aan dat jouw producten goed zijn. Geef klanten de mogelijkheid om hun ervaringen te delen en plaats deze reviews op je website.

Infographics

Een infographic is een leuke afwisseling op je content. Een infographic is een illustratie die informatie op een overzichtelijke manier weergeeft. Vaak is het een combinatie van tekst en beeld. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een productieproces uitleggen.

E-books

E-books zijn ideale middelen om jouw kennis en expertise te delen. Schrijf een e-book over een onderwerp waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is en dat past bij de producten die je verkoopt. Dit kun je bovendien inzetten om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te verzamelen.

E-mailmarketing, onmisbaar in jouw marketingstrategie

Vaak wordt gedacht dat e-mailmarketing, het versturen van nieuwsbrieven en mailings naar je doelgroep, niet meer van deze tijd is. Maar niets is minder waar. Natuurlijk, het klopt dat consumenten tegenwoordig ontzettend veel mails en nieuwsbrieven ontvangen, maar dat wil niet zeggen dat je ze dan maar beter niet kunt sturen.

E-mailmarketing is een geweldige manier om je doelgroep en klanten te bereiken en hen op de hoogte te houden van nieuwe producten, acties en ander nieuws. Als je regelmatig een nieuwsbrief stuurt wordt de lezer bovendien continu aan je webwinkel herinnerd. Op het moment dat de consument iets nodig heeft ben jij top of mind.

Emailadressen verzamelen

Door op je website een inschrijfformulier te plaatsen en bezoekers een reden te geven om zich in te schrijven kun je e-mailadressen verzamelen, ook van mensen die op dat moment nog geen klant zijn. Door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief kunnen zij wel aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in je producten. Gebruik de nieuwsbrief vervolgens om deze potentiële klanten kennis te laten maken met je webwinkel en het vertrouwen te winnen, zodat ze alsnog tot een aankoop over gaan.

Waarde bieden in je nieuwsbrief

Maak van je nieuwsbrief geen digitale reclamefolder. Pak het eens anders aan dan je concurrenten, zodat je opvalt in die overvolle mailboxen. Geef in je nieuwsbrief tips, achtergrond informatie en sneak previews. Maak er iets waardevols van, dat werkt veel beter dan simpelweg zeggen ‘dit zijn de nieuwe producten en dit zijn de aanbiedingen van deze week’. Natuurlijk moet je die ook noemen, maar bied ook altijd een beetje meerwaarde, waardoor mensen je nieuwsbrieven blijven openen en er op den duur zelfs naar uit gaan kijken.

Maak van je nieuwsbrief geen digitale reclamefolder, bied juist waarde voor je doelgroep.

Social media voor je webshop

Het goed inzetten van social media voor je webwinkel kan je enorm veel naamsbekendheid, online zichtbaarheid, fans en klanten opleveren. Maar, onderschat het niet. Een goede social media strategie opzetten en uitvoeren kost tijd en doorzettingsvermogen.

Je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Kies voor de kanalen waar je doelgroep aanwezig is en plaats berichten die zowel bij het kanaal als bij je doelgroep passen. Zo draait het op Instagram en Pinterest met name om de foto’s en kun je Facebook prima inzetten om links te delen naar blogs die je geschreven hebt.

Een goede social media strategie kan je veel naamsbekendheid, bezoekers en klanten opleveren.

Wellicht een open deur, maar sociale netwerken zijn bedoeld om je sociaal op te gedragen, niet om telkens jouw aanbiedingen onder de neus van je volgers te schuiven. Maar tegelijkertijd wil je wel jouw mooie producten onder de aandacht brengen. Zoek naar de balans die prettig is voor je volgers en je zelfs nieuwe volgers oplevert, en die ook jouw omzet laat stijgen.

Laat zien dat je ‘mens’ bent en deel het echte leven als webshopeigenaar. Je volgers vinden het leuk om te zien hoe het achter de schermen gaat. Deel dus niet alleen maar productfoto’s met een link naar je webshop maar zoek die balans.

Zoekmachine marketing

Wereldwijd verwerkt Google bijna 4 miljoen zoekopdrachten per minuut. Veel online shoppers starten hun zoektocht naar een bepaald product of naar inspiratie in een zoekmachine. Als jij ervoor zorgt dat jouw webwinkel goed scoort in zoekmachines, is dat dus een geweldige manier om meer gratis bezoekers naar je webwinkel te trekken.

Er zijn verschillende dingen belangrijk als je je website optimaliseert voor zoekmachines. Een van die dingen, waar ik afgelopen jaar enorm veel succes mee geboekt heb is het toevoegen van een kennisbank aan de website. Hierin kun je veel basis informatie delen. Informatie die wel interessant is voor nieuwe bezoekers, maar die niet echt op je blog thuishoort. Daarnaast zorgt ook bloggen voor een betere positie in de zoekresultaten, zeker als je relevante zoektermen in je artikelen verwerkt.

Google Ads voor direct meer webshop bezoekers

Word je op bepaalde zoektermen nog niet goed gevonden in de zoekmachine, dan kun je advertenties plaatsen in het advertentieprogramma van Google: Adwords. Door betaald te adverteren in Google of andere zoekmachines (SEA – Search Engine Advertising) kun je veel extra bezoekers naar je webshop trekken.

In de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google zijn standaard plekken gereserveerd voor de advertenties. In onderstaande afbeelding zie je dat de eerste vier zoekresultaten de afkorting ‘Adv.’ bevatten, wat aangeeft dat dit advertenties zijn. Aan de rechterkant van het scherm zie je bovendien de Google Shopping resultaten. Ook dit zijn advertenties.

Pas onder de advertenties zie je de organische (gratis) zoekresultaten. Wil je dus helemaal bovenaan in Google staan, dan ontkom je niet aan het inzetten van SEA.

En ook helemaal onderaan de pagina, net boven de knoppen om naar de volgende of vorige pagina te gaan, zie je advertenties.

Wat is beter: SEA of SEO?

Het verschil tussen SEA en SEO is dat je bij SEA betaalt om hoog in de zoekresultaten te komen en bij SEO niet. Ik raad je altijd aan om met SEO (Search Engine Optimization) aan de slag te gaan als je een webwinkel hebt. Het is een lange-termijn strategie, maar als je dit goed toepast kun je zonder te betalen hoog in de zoekmachines komen. Een perfecte manier om meer bezoekers (en klanten) naar je webshop te trekken. Veel online shoppers starten hun zoektocht immers in een zoekmachine zoals Google.

Het nadeel van SEO is dat het langer duurt voordat je resultaat ziet. En bij populaire zoektermen vraagt het behoorlijk wat werk. Om deze tijd te overbruggen kun je Search Engine Advertising (SEA) inzetten, zodat je direct al goed vindbaar bent in zoekmachines. Zodra je posities d.m.v. SEO gaan stijgen, kun je de betaalde advertenties afbouwen.

SEA is ook ideaal voor de zoektermen waarvoor zo veel concurrentie is, dat het haast onmogelijk is om met SEO hoog in de resultaten te komen. Door te adverteren in Google sta je toch boven je concurrenten.

Retargeting voor meer klanten in je webshop

Je weet nu dat er diverse manieren zijn om bezoekers naar je webwinkel te trekken. Maar het liefst heb je natuurlijk bezoekers die al eerder interesse getoond hebben in jouw producten. De kans dat zij iets kopen is namelijk groter dan de kans dat een toevallige passant iets koopt. Door middel van retargeting bereik je deze groep bezoekers.

Mensen die je webwinkel eerder bezocht hebben kun je terughalen middels retargeting. Slim, aangezien gemiddeld 98% van de bezoekers je webwinkel verlaat zonder iets te kopen. Retargeting werkt als volgt: een consument bezoekt je webwinkel, bekijkt een bepaalde productpagina maar besluit om nog geen aankoop te doen. Dit kan diverse redenen hebben: het product voldoet niet aan de verwachting, de bezoeker wil eerst prijzen vergelijken of hij werd gestoord tijdens het shoppen en is van plan om het later af te maken bijvoorbeeld. Later scrollt de consument even door het nieuws op Nu.nl en ziet daar een advertentie van het product dat hij eerder die dag in jouw webwinkel bekeken heeft. De kans is relatief groot dat hij terugkeert naar je webwinkel en het product alsnog aanschaft.

Dit maakt retargeting een van de meest effectieve vormen van online adverteren. Er wordt dan ook door vele webwinkels (en andere bedrijven) gebruik van gemaakt. Adcrowd is een platform dat retargeting super eenvoudig maakt voor webwinkeliers. En ook via Facebook ads kun je retageting advertenties maken. Zeker de moeite waard om eens te testen.

Affiliate marketing

Een andere manier om marketing voor je webshop in te zetten is affiliate marketing. Dit is een vorm van online adverteren waarbij jouw webwinkel gepromoot wordt op andere websites. Een website eigenaar plaatst bijvoorbeeld een banner van jouw webwinkel op zijn site. Of hij schrijft een artikel over een bepaald product uit je webwinkel. Voor elke klik of transactie die via deze banners of links gegenereerd wordt ontvangt de website eigenaar een vergoeding. Vaak een percentage van de behaalde omzet. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je als webwinkel eigenaar betaalt op basis van resultaat. Bezorgt een website je geen transacties, dan hoef je ook niet te betalen voor de promotie. In die zin is er dus geen risico met deze vorm van online adverteren.