Visuele branding: 5 tips voor een perfect samenhangende Instagram feed
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
2 min

Visuele branding: 5 tips voor een perfect samenhangende Instagram feed

2 min

Instagram is een geweldig kanaal om jouw webshop te promoten. Als je het goed aanpakt kun je veel mensen bereiken. Ondanks dat je caption — jouw verhaal onder de foto of video — belangrijk is, is het voornamelijk een visueel platform. Je wilt de Instagrammer allereerst binnenhalen met jouw visuele verhaal.

Maar hoe doe je dat? Met een unieke look die zorgt voor een samenhangende Instagram feed.

Instagram voor je webshop promotie

De content die je post op jouw Instagram komt altijd vanuit het grotere plaatje, namelijk jouw branding. Waarom doe je wat je doet, wat verkoop je en wie wil je aanspreken? Zo maak je jouw feed herkenbaar voor jouw lezers maar houd je jouw content ook consistent. De lezers komen voor een bepaalde reden op jouw website en verwachten dit ook op Instagram terug te zien.

Zoals ik hierboven al aangaf is Instagram een populaire tool om jouw webshop te promoten. Je moet het zien als een extensie van je website: waar die ophoudt gaat jouw Instagram verder. Post inspirerende, waardevolle (visuele) content die aansluit op wat jij aanbiedt. Je kunt ervoor kiezen om simpelweg content van jouw blog te delen op Instagram, maar denk hier goed over na. Want, waarom zouden mensen dan nog jouw blog bezoeken?

Probeer Instagram ook te zien als een extensie van jouw webshop: wat kan ik posten wat wel aansluit op mijn webshop content? Mocht je niet de tijd hebben om aparte content te creëren, kies dan video’s en foto’s die je over hebt van de content op je blog.

Visueel thema

Je weet waarom je doet wat je doet, wat jouw niche is en wie je wilt bereiken. Hieruit kun je visuele thema’s kiezen. Verkoop je bijvoorbeeld tweedehands kleding dan kunnen jouw visuele thema’s als volgt eruit zien:

  • Impact (waarom je het belangrijk vind om tweedehandskleding te shoppen)
  • De pareltjes (kledingstukken met een verhaal of die eruit springen)
  • Hotspots (fysieke winkels waar jij graag winkelt)

Verkoop je reisproducten, dan kun je bijvoorbeeld met de volgende thema’s werken:

  • Musthaves (producten die onmisbaar zijn op reis)
  • Reisgrams (mooie plaatsen die je bezoekt)
  • Dankbaarheid (de nieuwe mensen die je ontmoet, lessen die je van hen leert)

Kies maximaal drie thema’s waarover je wilt gaan posten. Door te kiezen voor bepaalde thema’s kader je af waarover je post en weten volgers altijd waar zij aan toe zijn. Het zorgt ook voor een samenhangend geheel, ondanks dat je grams er anders uitzien. En hoe meer jouw Instagram feed samenhangend is, hoe eerder volgers jouw content herkennen in hun feed.

Visuele omschrijving

Nu je visuele thema’s hebt wil je gaan beschrijven hoe die er inhoudelijk uit gaan zien. Denk aan elementen die je terug wil laten komen maar ook hoe het plaatje eruit komt te zien. Kies je voor lichte fotografie? Of juist donker? Wil je wel fotografie inzetten of ga je voor graphics? Welk gevoel moet een post overbrengen?

Omschrijf waaraan de content moet voldoen om gepost te worden. Door voor jezelf duidelijk voor ogen te hebben hoe jij wilt dat jouw feed eruit komt te zien kun je ook de juiste content keuzes maken.

Kies een filter & kleur

Een vaste filter of kleur kiezen gaat je al een heel stuk op weg helpen om een samenhangende Instagram feed te creëren. Door je grams allemaal op dezelfde manier te bewerken krijg je al snel een gevoel van cohesie. Gebruik een app als VSCO of Lightroom om je grams te bewerken en kopieer de instellingen wanneer je een nieuwe gram gaat bewerken.

Je kunt er ook voor kiezen om altijd een bepaalde kleur terug te laten komen in elke foto. Op een gegeven moment wordt dit een element waaraan jouw volgers je grams meteen herkennen.

Instagram planner

Maar hoe weet je dat een gram nu echt samenhangt met de rest van je feed? Gebruik een Instagram planner zoals de Planoly app die een voorvertoning weergeeft van de post in jouw huidige feed. Zo kun je gelijk checken hoe een gram eruit gaat zien als je hem post.

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën