Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Een collectie, product of merk lanceren? Door deze veelgemaakte fouten blijft succes vaak uit

3 min

Je gaat een nieuw product, een complete collectie of een kersvers merk lanceren. Hartstikke leuk! Alleen: waarom komen die klanten nou niet? Een lancering is niet moeilijk, maar er komt wel een hoop bij kijken. En als je wilt dat klanten jouw nieuwste aanwinst na de lancering meteen in hun winkelwagentje leggen, doe je er goed aan om deze veelgemaakte fouten te vermijden. 

Persoonlijk vind ik lanceringen één van de allerleukste dingen die je doet als webwinkelier. Je hebt een nieuw product, een complete collectie of een tof merk waar je zelf superenthousiast over bent en kunt niet wachten om al dat moois in vrolijke pakketjes naar bergen klanten te sturen. Alleen zitten die op hun beurt natuurlijk niet duimen draaiend te wachten totdat jij weer eens iets moois in de wereld dropt. Dat is nou precies de uitdaging én het spel van het neerzetten van een knallende lancering die voor een fijne omzet zorgt. 

Vette domper

Een mislukte lancering is een beetje alsof je op je eigen feestje met een hoedje en een glaasje champagne in je eentje in de hoek staat. Whoop whoop - maar niet heus. Heb je dáárvoor nou al die slingers opgehangen, lekkere hapjes op tafel gezet en weken afgeteld tot dit moment, alleen maar om compleet genegeerd te worden?

Dat is het gevoel dat veel webwinkeliers hebben als hun lancering achter de rug is en de klanten nog op zich laten wachten. En dat is natuurlijk een vette domper. Omdat je er waarschijnlijk meer van gehoopt had, maar óók doordat je de tijd en het geld dat je erin gestopt hebt nu niet terugverdient. 

Maak deze fouten niet en verdien geld aan je lancering 

Het goede nieuws is dat een geslaagde lancering geen kwestie is van ‘geluk hebben’. De meeste webwinkeliers die na hun lancering niet druk zijn met het verzenden van bestellingen, hebben een of meerdere van onderstaande fouten gemaakt. 

Een slechte voorbereiding

Als je na je lancering meteen bestellingen wilt hebben, heb je een slimme strategie nodig. En de stappen in die strategie, die moet je plannen. Je kunt niet pas op de dag van de lancering gaan nadenken over hoe je klanten eigenlijk naar je winkel gaat krijgen. 

Toen mijn partner en ik mijn nieuwste webwinkel Spice Rebels online zetten, waren we de eerste dag meteen uitverkocht. Maar daar waren wel maanden aan voorbereidingen aan vooraf gegaan. Je moet goed snappen wat je doelgroep drijft, je marketing zorgvuldig opbouwen en natuurlijk: genoeg voorraad hebben! Wij hadden achteraf gezien misschien best een paar kruidenmixen meer kunnen gebruiken. 

Je hebt de marketing onderschat 

Zelfs het allerbeste product verkoopt zichzelf niet. Als mensen niet weten dat jouw product bestaat, komen ze het ook niet kopen. Zo simpel is het. Bovendien zijn er ook nog eens heel veel ‘allerbeste producten’ op de wereld. Je moet je aanstaande klanten dus ook laten zien waarin jij je onderscheidt. Zorg voor een mix van kanalen met uitingen die klanten niet alleen prikkelen, maar ook over de streep trekken. 

Te vroeg of te laat

Timing is alles. Als je te vroeg lanceert en nog niet voldoende buzz gegenereerd hebt, is er nog niemand geïnteresseerd. Maar als je te laat lanceert, is de buzz misschien alweer voorbij óf gaat een concurrent met jouw idee aan de haal. Omdat je dat natuurlijk niet wilt, moet je je lancering precies goed timen. Doe je dit goed, dan zul je dat terugzien in je bestellingen. 

De doelgroep voelt zich niet betrokken

Jij bent in je hoofd natuurlijk de hele tijd bezig met je lancering en jij weet als geen ander wat er zo tof is aan je nieuwe aanbod - én wanneer dat eraan komt. Ondertussen is je doelgroep met hele andere dingen bezig: een baan, een baby, een vakantie, een lekkage, een miereninvasie in de keuken en achterstallig strijkgoed. 

Oftewel: jij staat niet bovenaan hun lijstje. Jij zult er dus voor moeten zorgen dat de doelgroep weet dat je eraan komt. En dat niet alleen: dat ze niet kunnen wachten tot het zover is. Zodat ze het in hun agenda kunnen zetten en op de-dag-zelf in de rij staan. Alsof jij net kaartjes voor de Europa-tour van Taylor Swift in de verkoop hebt geknald. 

De communicatie is een rommeltje 

Duidelijke communicatie is van cruciaal belang. Dat geldt altijd, maar zéker voor lanceringen. Te veel webwinkeliers denken te veel vanuit zichzelf, terwijl je al-tijd moet denken vanuit je klant: welke informatie hebben zij op welk moment nodig om hun beslissing te kunnen nemen? Er zijn twee manieren waarop je voor verwarring kunt zorgen: door te weinig informatie te geven én door te veel informatie te geven. Heldere communicatie zit - je raadt het al - precies daartussenin. 

Maar hoe moet het dan wél? 

Oftewel: het lanceren van een collectie, product of merk vraagt om een slimme strategie, een zorgvuldige planning, doelgerichte marketing-inspanningen, een betrokken doelgroep en natuurlijk voldoende buzz.

Als je het zo opsomt, klinkt het alsof een succesvolle lancering ingewikkeld is en vreselijk veel tijd kost. En hoewel je inderdaad best de handen uit de mouwen moet steken, is de hoeveelheid werk zeker niet onoverkomelijk. En ingewikkeld is het al helemaal niet! Maar omdat er behoorlijk wat verschillende dingen moeten gebeuren, kan het wel een beetje overweldigend zijn. 

Launch It Masterclass

Daarom organiseer ik een Launch It Masterclass. Met een launch roadmap, waarin je je hele lancering in een uur plant. Een launch checklist, zodat je zeker weet dat je niks vergeet. Én behind the scenes van succesvolle lanceer-toppers die jou voorgingen en meteen na de lancering hard aan de slag moesten met het inpakken van bestellingen. 

Ga naar de Launch It Masterclass 🚀

Categorieën