Wat is het AIDA model?

Marketing vormt een zeer belangrijk onderdeel van een webwinkel, of elk ander bedrijf. Een succesvolle marketing strategie zorgt ervoor dat er nieuwe klanten worden aangetrokken. Een van de manieren om succes te boeken is het gebruik van het AIDA model. Wat houdt dit model in en hoe kun je het toepassen voor je bedrijf?

Het AIDA model

Om winst te maken dient je webwinkel voldoende klanten aan te trekken. Elk bedrijf richt zich op een bepaalde doelgroep. AIDA is de afkorting van Attention, Interest, Desire en Action. Door het AIDA model te gebruiken kan een doelgroep aanzet worden tot actie. De vier letters van AIDA staan elk voor de stap die je moet nemen om dit te bereiken.

Laat je doelgroep kennis maken met jouw boodschap

‘Attention’ staat centraal tijdens de eerste fase. Daarbij laat je een bepaalde doelgroep kennis maken met jouw boodschap. Denk bijvoorbeeld aan een reclamefilmpje of een advertentie. De reclame uiting maakt in principe niet veel uit, zolang de boodschap maar opvalt bij de doelgroep. Je kunt op verschillende manieren de aandacht van de consument trekken. Gebruik bijvoorbeeld opvallende kleuren of bijzondere geluiden. In teksten kun je de aandacht trekken door een vraag te stellen: ‘Heb jij ook last van…?’ of ‘Herken jij dit ook?’.

Wek interesse en onderneem actie

Na een succesvolle eerste stap is het tijd voor de ‘Interest’ fase. Je wil de interesse wekken. Daarbij moet de doelgroep het idee krijgen dat jouw boodschap relevant voor hen is. Benoem de problemen of vragen die spelen bij je doelgroep of benoem voordelen van de producten die je verkoopt. Vervolgens kom je in de derde AIDA fase terecht. Bij de ‘Desire’ stap zet je de interesse van jouw doelgroep om in verlangen. De consument moet het idee krijgen dat ze jouw product echt nodig hebben. Vertel waarom en hoe jouw product het ‘probleem’ van de consument oplost.

Na het succesvol afronden van de vorige drie fases is het tijd voor ‘Action’. Het is nu tijd om jouw doelgroep op te roepen tot actie. Dit doe je simpelweg door om de koop te vragen. In een zin als: ‘Wil jij dit ook, bestel dan direct dit product’ of door het plaatsen van een opvallende bestelknop.

Kopen ze jouw product of dienst? Dan is je missie geslaagd!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down