Tips voor de rustige januari maand
In december is het voor veel webwinkels flink doorwerken om alle bestellingen voor Sinterklaas en Kerst op tijd de deur uit te krijgen. Je behaalt een mooie omzet en kunt het jaar moe maar voldaan afsluiten. Januari is vaak heel anders. Deze maand wordt er veel minder gekocht door consumenten. Zowel online als in stenen winkels. Frustrerend, maar je kunt deze rustige periode ook slim benutten. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Werkplek opruimen levert zo’n 13 uur per jaar op
Zeker als je een hectische maand december achter de rug hebt is het goed om je werkplek weer eens op te ruimen en wellicht opnieuw in te delen. Zorg ervoor dat je nooit lang hoeft te zoeken naar spullen. Maak bijvoorbeeld een inpaktafel met een aantal planken daarboven of een kastje eronder, zodat je alles snel bij de hand hebt als je bestellingen inpakt. Controleer ook meteen de voorraden van je inpak- en verzendmateriaal en bestel dit indien nodig bij. Een slimme indeling van je werkplek scheelt je op jaarbasis enorm veel tijd. Reken maar uit: als je elke werkdag 3 minuten kwijt bent aan het zoeken naar spullen, dan kost je dat 13 uur per jaar. In die tijd kun je ook andere nuttige dingen doen.
Doe onderhoud aan je shop
Net als bij een fysieke winkel heeft ook je webwinkel regelmatig onderhoud nodig. Pas bijvoorbeeld het design aan op het seizoen, vervang de producten op je homepage, plaats een nieuwe header afbeelding en controleer je voorraden zodat je eventueel een nieuwe bestelling kunt plaatsen bij je leveranciers. Kijk ook of er uitverkochte producten zijn die niet meer op voorraad komen en verwijder daarvan de productpagina’s. Vergeet niet om ook de afbeeldingen te verwijderen (als dat niet automatisch gebeurt bij het verwijderen van een productpagina, zoals bij WordPress/WooCommerce). Zo voorkom je dat je website onnodig groot en traag wordt.
Als je toch bezig bent: werk meteen je administratie bij en doe de aangifte omzetbelasting van het afgelopen kwartaal.
Maak een marketing jaarplanning
Werken met een marketingplan zorgt ervoor dat je je focus houdt en je minder makkelijk wordt afgeleid door de dagelijkse beslommeringen. Het zorgt voor houvast en een duidelijke lijn in je bedrijf, waardoor je structureel je omzet verhoogt. Je kent het vast: de ene maand bedenk je een leuke marketingactie en zie je het aantal verkopen stijgen. De volgende maand schiet de marketing er weer bij in en merk je dat ook direct aan je omzet. Door een marketingplan voor een heel jaar vooruit te maken en de activiteiten in te plannen in jouw maanden en weken, ben je het hele jaar door actief met marketing bezig. Pas dan kan je webwinkel echt groeien en behaal je je doelen.
Lees in dit artikel hoe je een marketing jaarplanning maakt.
Ga aan de slag met SEO
SEO is vaak iets dat er bij in schiet als je het druk hebt. Het levert immers niet direct omzet op. Toch is het belangrijk om hier regelmatig aandacht aan te besteden. Een goed geoptimaliseerde webwinkel kan maandelijks duizenden gratis (organische) bezoekers trekken via zoekmachines. Rustige maanden zijn ideaal om hier weer eens mee aan de slag te gaan. Doe bijvoorbeeld een (nieuwe) zoekwoordanalyse, voeg SEO teksten toe op categorie pagina’s of neem je productteksten onder handen. En denk ook eens aan het toevoegen van een kennisbank. Een verzameling artikelen die antwoord geven op vragen die spelen bij je doelgroep. Toen ik zelf een kennisbank toevoegde op deze website is daarna het aantal bezoekers verdubbeld. Absoluut de moeite waard dus. Lees ook dit artikel voor meer SEO tips voor je webwinkel.
Werk vooruit
Rustige momenten in je webwinkel zijn ideaal om vooruit te werken. Zo kun je alvast een voorraadje blogs aanleggen, zodat je ook in drukke perioden regelmatig een nieuw blog kunt plaatsen. Of zet alvast een aantal social media posts klaar, zodat je daar even geen omkijken naar hebt. Ook kun je promoties en acties alvast uitwerken en alle nieuwsbrieven voor komende periode klaarzetten. Er is genoeg te doen! Door vooruit te werken zorg je voor consistentie in je bedrijf en blijf je ook op drukke momenten goed zichtbaar voor je doelgroep.
Volg een workshop of cursus
De online wereld verandert snel. Bovendien komt er ontzettend veel kijken bij het runnen van een webwinkel. Je kunt natuurlijk zaken uitbesteden, maar juist de rustige momenten zijn ideaal om een workshop of cursus te volgen. Van wat je daarin leert heb je jarenlang profijt. Volg bijvoorbeeld de workshop Bepaal jouw ideale prijzen van financieel businesscoach Hilde Radt, een workshop productfotografie bij Studio Mengelmoes of word lid van Succes met je Webshop en volg o.a. cursussen over bloggen en e-mailmarketing.
Genoeg tips om deze rustige maand door te komen denk ik. Met welke tips ga jij aan de slag?