Zo creëer je een goede Instagram bio
31 mei 2021 

Zo creëer je een goede Instagram bio

Van alle social mediakanalen is Instagram al jaren één van de meest populaire platformen. Dat is ook geen wonder: met sprekende foto's en video's, voorzien van inspirerende teksten, wordt de blik van het publiek direct gevangen. En met slimme functies als tags, swipe ups, hashtags en promotiemogelijkheden is het platform een droom voor particulieren én ondernemers die zichzelf in de kijker willen werken.

Wat is een Instagram bio

De Instagram bio is dé plek op Instagram waar jij je kunt introduceren en waar je bezoekers aan jouw pagina kunt inspireren om verder te kijken of te klikken. Het is vaak de plek waar mensen besluiten of ze je gaan volgen of niet en daarom is het creëren van een goede Insta bio ontzettend belangrijk. Maar hoe pak je dit aan?

Hoe creëer je een goede Instagram bio

Een goede Instagram bio bestaat uit de volgende elementen: een profielfoto, een gebruikersnaam, een korte beschrijving van jezelf of jouw account en een link naar een website. Het is belangrijk om optimaal gebruik te maken van al deze elementen om zoveel mogelijk profijt te hebben van jouw Insta bio. Daarom leggen wij voor elk element uit hoe je jouw bio kunt laten spreken!

Profielfoto

Instagram is vooral een visueel platform en daarom is het belangrijk om juist op dit gebied de aandacht te trekken. Een goede profielfoto mag daarbij natuurlijk niet ontbreken. De profielfoto is niet heel erg aanwezig op Instagram, maar draagt wel direct bij aan de herkenbaarheid van jouw account. Zorg dus voor een foto die duidelijk spreekt, zelfs in het klein, en kies liever niet voor een logo. Als je Instagram inzet voor jouw onderneming is het belangrijk om een persoonlijke noot te geven aan de pagina. Mensen volgen op Instagram liever echte mensen dan bedrijven. Houd dit altijd in je achterhoofd bij het inrichten van jouw account.

De gebruikersnaam

De gebruikersnaam op Instagram is één van de meest onderschatte onderdelen van de Insta bio. Je wilt je natuurlijk onderscheiden, maar dat is best lastig wanneer zoveel namen al bezet zijn. Natuurlijk kun je variëren met de spelling en interpunctie, maar de naam moet vooral goed te onthouden zijn. Het liefst blijft de naam na één keer lezen al hangen. Zo weten mensen je altijd weer te vinden. Neem dus goed de tijd om de perfecte gebruikersnaam te bedenken. Hier heb je altijd profijt van en deze naam kun je ook gebruiken op eventueel andere social mediakanalen.

De accountnaam

De accountnaam is bij Instagram iets anders dan de gebruikersnaam. De gebruikersnaam wordt namelijk gebruikt in de url en voor de vindbaarheid, maar de accountnaam is de naam die direct zichtbaar is als iemand jouw profiel bezoekt. Deze naam moet flink opvallen. Idealiter gebruik je hier niet jouw naam of de naam van jouw onderneming, maar gebruik je deze ruimte om jouw expertise direct kenbaar te maken. Denk goed na over welke woorden sprekend zijn voor jou en jouw onderneming en val hiermee direct op.

De bio

De Insta bio zelf bestaat uit enkele regels die je naar eigen inzicht kunt invullen met tekst en emoji's. Hier introduceer je jezelf en jouw onderneming in korte termen. Maak duidelijk wat je doet en wat jij te bieden hebt aan volgers. Schuw ook zeker het gebruik van emoji's niet. Ze geven kleur en leven aan de bio en trekken direct de aandacht. Heb je een product te promoten, een webshop om te bezoeken of een blog om te volgen? Aarzel dan niet om de bio te gebruiken om mensen hierop te attenderen, bijvoorbeeld als afsluiter.

Een slimme tip: witregels maken de biotekst een stuk leesbaarder. Maar hoe voeg je dit toe terwijl je maar beperkte ruimte hebt? Dit doe je door de tekst van de bio in een notitie app of op een ander platform te creëren. Zo heb je de ruimte om met de tekstopmaak te spelen en witregels toe te voegen. Heb je het gewenste resultaat bereikt? Gebruik dan copy paste om de tekst op de juiste plek te plaatsen. En klaar is jouw pakkende bio!

De link

Links zijn een zeldzaamheid op Instagram. Pas met 10.000 volgers krijg je de zeer gewilde swipe up functie, waarmee je linkjes kunt plaatsen bij jouw stories, en in jouw Insta bio krijg je slechts één gelegenheid om een link te plaatsen. Daar wil je dus optimaal gebruik van maken! Zorg dat je hier een link naar jouw webshop of blog plaatst en update deze regelmatig. Of maak gebruik van Linktree of een soortgelijk platform als landingspagina. Dit kun je gebruiken om meerdere links te plaatsen met een enkele link. Hier wordt veel gebruik van gemaakt op het platform en hier profiteer je zeker van.

En nu aan de slag!

Hopelijk kun je met onze tips aan de slag om jouw ideale Instagram bio te creëren en jouw Instagramaccount een boost te geven. Vergeet ook vooral niet plezier te hebben. Instagram draait om contact en interactie en als je plezier hebt in het gebruik van het platform straalt dat er direct vanaf en wordt je snel gewaardeerd door jouw medegebruikers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen