Achter de schermen: Het Geitenwollen Sokje
7 min. leestijd

Achter de schermen: Het Geitenwollen Sokje

birgit-aan-de-computer-het-geitenwollen-sokjeBirgit heeft eigenlijk een diploma bachelor elektromechanica. Ze heeft dan ook eerst 6 jaar in deze sector gewerkt als technisch tekenaar. Toen hun derde spruit werd geboren ging het roer om. Door drukke banen waren de kids meestal in een kinderdagverblijf en bij de oma’s. Birgit en haar man zagen hun kids veel te weinig. Ze besloot een webwinkel te starten zodat ze haar uren meer kan aanpassen aan het ritme van de kinderen. Duurzaamheid is erg belangrijk en op 22 juni 2020 was het dan zo ver: Het Geitenwollen Sokje staat online!

Hoeveel tijd Birgit stopt in de webwinkel is afhankelijk van de week. “Als het vakantie is dan staat het allemaal op een laag pitje moet ik eerlijk bekennen. Het is gewoon zeer moeilijk om met 4 kleine kids in huis te werken. Zo zullen andere mama’s me zeker gelijk geven 😉.
 In die weken doe ik vooral de noodzakelijke dingen: bestellingen maken, infosessies op vraag, social media onderhouden en de voorraad aanvullen waar nodig.

Als het school is werk ik vooral als de kleinste slaapt en de rest op school is en ’s avonds. Dan kan ik ook andere dingen inplannen zoals de website updaten, nieuwe plannen maken voor het komende jaar, beurzen en marktjes inplannen. Toen ik startte met de webshop was ik me er heel bewust van dat dit heel veel werk zou zijn al heb ik het nog steeds onderschat. Vooral de combinatie met de kids had ik me net wat beter voorgesteld maar ik heb zeer energieke kids dus werken als ze allemaal thuis zijn is zeer moeilijk.”

Elke dag ziet er natuurlijk anders uit maar de ideale dag, die momenteel haalbaar is voor Birgit ziet er als volgt uit: “Als de 3 oudste naar school zijn en de jongste gaat slapen om 10 uur, dan begin ik met mijn mails te beantwoorden en bestellingen te maken. Dit duurt meestal tot de jongste weer wakker is. Tijdens zijn dutje in de namiddag begin ik met het posten op Facebook en Instagram en andere belangrijke to do’s op mijn lijstje. ’s Avonds voor het avondeten breng ik de bestellingen die klaar zijn naar het postkantoor. Als de kids op bed liggen doe ik dan vooral het schrijfwerk zodat ik me optimaal kan concentreren. Zoals productomschrijvingen en blog. Ook doe ik dan de bestellingen bij mijn fabrikanten.”

birgit-met-naud-in-een-wasbare-luier-het-geitenwollen-sokje

“Het allerleukste vind ik bestellingen klaarmaken en het contact met de klanten. Ik vind het heerlijk om andere mensen te helpen in hun zoektocht. Nieuwe producten inladen vind ik ook super fijn. Zo kan ik nieuwe printjes weer eens vastnemen en vol lof vertellen over mijn producten. Wat ik het minst fijne vind is social media. Al is het meer een haat-liefde verhouding. Ik vind het op zich wel fijn om mijn producten en tips te delen maar ik voel hier toch een constante druk van wat het minder leuk maakt. De grootste uitdaging voor mij is het alles zelf doen. Ik leer heel graag bij maar nu ik nog best in het begin sta van de webshop (zo zie ik het toch) vind je een overload aan informatie die je op vrij korte tijd zou moeten kennen. Dit is best wel overweldigend! Ook de marketing vind ik wel een dingetje. Qua budget heb ik het niet super breed waardoor ik wel heel goed moet weten waar ik mee bezig ben en dit is soms echt wel moeilijk.”

Het grootste deel van de bezoekers komt via Social media bij Het Geitenwollen Sokje terecht. “Door Covid was ik wel heel beperkt in het aantrekken van bezoekers. Zo kwam 90% via Social media of door persoonlijk contact. De overige 10% was voornamelijk door mond tot mond reclame.

“Met Het Geitenwollen Sokje heb ik 3 categorieën die ik aanbied: wasbare luiers, herbruikbare vrouwenproducten en zero waste verzorgingsproducten. Ik heb 4 kinderen waar we vanaf kind 1 zijn begonnen met wasbare luiers. Omdat ik heel nieuwsgierig ben heb ik heel veel merken en systemen uitgeprobeerd dus alles wat ik in de webshop aanbied heb ikzelf uitgetest en kan ik dus echt persoonlijke ervaringen delen en advies geven. Met de herbruikbare vrouwenproducten is dit hetzelfde. Ik heb zelf alles uitgeprobeerd de afgelopen jaren.

Voor de zero waste heb ik bijna alles uitgeprobeerd. De producten die niet bij mijn huid of haar passen heb ik niet getest maar wel het zusterproduct dat wel bij mijn huid of haar past. Doordat ik dit helemaal alleen doe kan ik dus ook heel kritisch zijn met wat ik aankoop. Dit doe ik dan ook. Alles moet zero waste en vegan zijn. Producten ‘zonder zooi’ erin is zeer belangrijk. Zo heb ik mij de afgelopen jaren erg verdiept in het begrijpen van ingrediënten en stoffen. Als ik dit bekijk bij mijn concullega’s heb ik hier een serieuze streep voor. En als laatste pluis ik de merken ook altijd uit. Zo weet ik zeker dat ze niet aan greenwashing doen en alles duurzaam produceren met respect voor mens en dier.”

saipo-netelshampoo-het-geitenwollen-sokje

Momenteel maakt Birgit gebruik van Shopify. “Omdat het gewoon zeer makkelijk is als je er nog niets van kent. Heel gebruiksvriendelijk voor een starter. Nu ik een jaar verder ben en regelmatig tegen de grenzen van Shopify aanloop ben ik wel aan het overwegen om over te stappen op WooCommerce. Mijn man en ik hebben de afgelopen jaren heel veel geleerd over websitebouw en we denken wel klaar te zijn om over te schakelen en de webshop om te bouwen naar onze ideale droom! Had ik dit van te voren geweten had ik meteen voor WooCommerce gekozen en dan eventueel samen met mijn man een externe ingehuurd of een cursus gaan volgen.”

Birgit wil zich in de laatst maanden van 2021 en de eerste van 2022 vooral richten op beurzen en marktjes om zo meer bekendheid te creëren. “Voor 2022 wil ik graag wat betekenen in onze gemeente en de omliggende gemeentes. Ze helpen om een meer duurzaam beleid te voeren. Misschien is in de toekomst een bakstenen winkel wel mijn echte droom. Al heb ik hier nog niet zo veel over durven fantaseren omdat dit momenteel moeilijk haalbaar is met de kids. Maar wie weet!”

“Mijn webshop behandelen alsof ik in een echte bakstenen winkel sta! Dus mezelf vaak op sociaal media laten zien en op de webshop zoals je in een winkel ook contact hebt met de verkoper. De producten die door mij persoonlijk worden uitgelegd en de productomschrijvingen zo schrijven dat het net lijkt of ze het item kunnen voelen, ruiken en bekijken van alle kanten. Ik ben dit nog steeds aan het leren maar ik vind het een ongelooflijke tip! Het zorgt voor meer nieuwsgierigheid van potentiële klanten, ik kan een betere conversatie voeren met hen en uiteindelijk doet het de verkoop ook stijgen.”

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.