Achter de schermen: Natural giftshop
7 min. leestijd

Achter de schermen: Natural giftshop

Het idee om een eigen webshop te gaan beginnen ontstond ongeveer 1,5 jaar geleden. Sandra wilde altijd al iets voor zichzelf, maar had nog niet helder wat dit precies was en wat haar voldoening zou geven. Het enige dat ze wist, is dat het iets moest zijn waar ze haar creativiteit in kwijt kon. Iets maken met haar handen. In oktober 2020 ging Natural Giftshop online. Wij mogen Sandra interviewen over haar leven als webshop eigenaar!

Sandra vertelt: "Ik werk hiernaast ook als verpleegkundige in de zorg en ondanks dat je dan ook met je handen werkt, is het vooral veel denkwerk en klinisch redeneren. Ik ben graag bezig en houd van dingen uitproberen en maken. Eigenlijk wilde ik dus een webshop beginnen met handgemaakte biologische verzorgingsproducten. Doordat hier strenge wet- en regelgeving aan vast zit (wat ik hartstikke goed vind), was dit niet gemakkelijk om mee te beginnen. Toen een vriendin van mij producten (met name kleding) aan het personaliseren was, ontdekte ik hoe leuk dat is. Iets zelf maken, iets persoonlijks, je creativiteit kwijt kunnen. Zo ontstond het idee om gepersonaliseerde cadeaus te maken. Nu verkoop ik ook biologische verzorgingsproducten, alleen maak ik het niet zelf. Ik koop het in. Zo combineer ik het."

Sandra maakt gepersonaliseerde (cadeau)artikelen op een duurzame manier. "Ik maak geen gebruik van plastic, ook niet tijdens het inpakken. Ik bedruk alleen textiel, hout, glas en ik verkoop biologische natuurlijke verzorgingsproducten en cadeaupapier. Alles op een duurzame en milieubewuste manier."


"Ik begon met zo’n 4 uur per week, maar nu zeker wel 10 uur per week naast mijn huidige baan in loondienst. Wat er allemaal bij komt kijken, tja wat niet 😉. Bestellingen maken, opsturen, voorraad aanvullen, bij groothandels mijn producten inkopen, administratie op orde maken (facturen inkoop, verkoop, voorraad bijhouden), producten aanvullen in mijn webshop, reclame maken op social media, steeds meer ervaring opdoen door cursussen en webinars te volgen. Ook plannen maken, wat wil ik bereiken? Wat is voor mij belangrijk? Welke stappen heb ik dan te doen en waar begin ik mee."

"Ik open mijn mail om te kijken welke bestellingen ik heb. Ik maak een prioriteitenlijstje wat ik als eerste ga doen, als tweede etc. Dan maak ik de bestellingen, zorg dat de facturen kloppen, maak verzendlabels en pak het netjes in. Hier doe ik ook mijn visitekaartje bij. Ik probeer van alle producten die ik maak ook productfoto’s te maken, waarvoor ik een productfotografiecursus heb gevolgd. Ik bewerk de foto’s en zorg dat deze op de website komen en plan social media posts in om te laten zien wat ik heb gemaakt."

Het leukste vindt Sandra om te zien dat er weer een nieuwe bestelling binnen is. "Dan doe ik een dansje. Erachter komen dat mensen duurzaamheid en milieubewust leven ook belangrijk vinden en daardoor graag bij mij kopen vind ik echt heel leuk. Maar ook een positieve reactie horen van een klant hoe blij de persoon was aan wie ze het persoonlijke cadeautje gaven."

Het minst leuk vindt ze de administratie, maar ook het steeds uitzoeken hoe ik mijn bedrijf nog beter kan runnen. Daar gaat meer tijd in zitten dan verwacht.


"Hoe zorg je voor goede vindbaarheid en het bereiken van de juiste mensen? Ontkom je er niet meer aan om te promoten via social media of kan het ook op een andere manier? Ik vraag mezelf af welke manier juist is om meer bekendheid te creëren. Wat ik ook een uitdaging vind is om naast mijn webshop 24 uur te blijven werken. Ik kan dit natuurlijk minderen, maar dan moet ik wel zeker zijn van inkomsten. Ik vind het nog niet zeker genoeg om minder in loondienst te werken."

Sandra heeft een WordPress website en voor de webshop gebruikt ze WooCommerce. "Ik heb deze als tip gekregen van een kennis die er ervaring mee heeft en enthousiast over is. Ook zijn er makkelijk filmpjes te bekijken waardoor je het gemakkelijk zelf kunt doen."

"Via social media, Instragram en Facebook trek ik bezoekers naar de shop, maar ook door er met mensen over te praten. Ik toon foto’s van wat ik heb gemaakt, geef een visitekaartje en grijp ook wel zaken zoals dit aan. Ik ben laatst ook geïnterviewd voor een blad voor mijn werk. Ik hoop dat dit soort dingen helpt om meer bekendheid te krijgen."

"Pfoe, weet ik niet. Ik denk dat door alles wat ik nu heb gedaan heel veel heb geleerd. Als ik dingen anders had gedaan, zou ik niet de kennis hebben die ik nu heb. Ook al kost het soms frustratie en baal je van dingen, daar ontkom je niet aan denk ik. Misschien zou ik wel van tevoren meer een plan maken hoe ik het ga aanpakken en me daaraan houden. En me minder laten afleiden door zaken die tussendoor komen."

Sandra werkt 24 uur in loondienst en heeft een jong gezin. "Het belangrijkste is plannen. Vaste momenten plannen wanneer ik aan mijn webshop werk. En dit ook goed afstemmen met mijn man."


"Meer bekendheid krijgen en de juiste doelgroep aanspreken. Mijn doelgroep zijn vooral vrouwen tussen de 25-45 jaar die ook veel bezig zijn met milieubewust leven, gezondheid en duurzaamheid. Vrouwen die het fijn vinden om iemand te verrassen met een mooi cadeau wat iets persoonlijks is. Dat je diegene een speciaal gevoel geeft." 

"Als je iets wilt verkopen, probeer het dan eerst zelf uit. Je kunt dan je eigen ervaring delen en je weet zeker dat je kwaliteit verkoopt. Dit is heel belangrijk, omdat je op deze manier vertrouwen en tevredenheid krijgt van je klanten. Niet alleen dat, het zorgt ook voor een fijn gevoel bij jezelf. Mensen zijn blij, dus ik ben blij."

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.