Achter de schermen: Running Mood

In 2017 speelde Marie-José met het idee om iets voor zichzelf te beginnen, toen ze op Facebook een oproep zag van haar favoriete webshop, waarin overname kandidaten gezocht werden. Helaas bleek dat op dat moment niet haalbaar en startte ze zelf een webshop. Op 1 februari 2018 ging Running Mood online. Wij vragen Marie-José naar haar leven als webwinkel eigenaar.

Marie-José vertelt: "Het eerste jaar hebben we veel moeten leren over het runnen van een webshop, dat dit niet alleen het inkopen van mooie hardloopkleding en deze digitaal aanbieden betekent, maar dat er heel veel andere zaken bij komen kijken. In 2019 kregen we nogmaals de kans om de andere webshop over te nemen en nu lukte dat wél." 

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

"We hebben een groot aanbod hardlooprokjes en kleurrijke hardloopkleding, van hoge kwaliteit en van merken die andere hardloopshops niet aanbieden. Verder hebben we een hoog servicelevel. We pakken elke bestelling in als een cadeautje en in elke doos gaat een handgeschreven kaart. We hebben een ruim retourbeleid en reageren snel op elke vraag van onze klanten.

We verzamelen ook reviews op Trustpilot zodat onze potentiële klanten hier kunnen lezen hoe andere klanten onze service en producten ervaren." 

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?

"Elke dag minimaal 1 á 2 uur en op de dagen dat ik niet voor mijn werkgever werk, kom ik makkelijk op 6 tot 8 uur.
Het dagelijks verzendklaar maken van de bestellingen is een terugkerend werkje maar ook het optimaliseren van de webshops zodat we beter vindbaar zijn/blijven is een dagelijkse bezigheid, hier ben ik echt veelvuldig mee bezig." Elk halfjaar gaat Marie-José een dag naar Leusden om bij de grote merken de volgende collectie te bekijken en in te kopen. "Ook kopen we in bij leveranciers in Noorwegen, USA en Polen, ook hier gaat best wat tijd zitten. Verder schrijven we blogs en zoeken we informatie die voor onze (potentiële) klanten van nut kan zijn. Onze social media doe ik samen met onze dochter, die hier erg goed in is."


Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

"Om 8.30 uur ga ik naar ons kantoor en log ik in. Ik start mijn dag met het beantwoorden van de mails. In de ochtend houd ik mij verder vooral bezig met het verbeteren en aanpassen van een aantal producten zodat deze goed gevonden worden in Google. Als we nieuwe artikelen binnen krijgen worden deze ook meteen in de webshop geplaatst. Daarna checken we de bestellingen en ik volg nog een aantal cursussen waarmee ik mijn kennis verder uitbreid. Hier gaat ook heel wat tijd in zitten."

Tussen de middag gaat Marie-José even naar huis om de honden uit te laten en te lunchen en vervolgens terug naar kantoor om nog even te werken. "Alle bestellingen worden bij elkaar gezocht en ingepakt voor verzending en dan na 16.00 uur gaan we naar Post NL om de pakjes in te leveren. In de avond proberen we tegenwoordig vrij te zijn."

Wat vind je het leukst aan het runnen van je webwinkel?

Eigenlijk vindt Marie José bijna alle aspecten erg leuk. Het liefst zou ze uitsluitend met de webshops bezig zijn. "Ondanks dat we heel goed draaien kan dit nog steeds niet. Wat ik het minst leuk vind zijn klachten, boze klanten of als een besteld artikel uitverkocht blijkt. Nu hebben we dit gelukkig niet vaak maar de keren dat het gebeurd vind ik dit wel vervelend." 

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

"De vindbaarheid en ranking op Google vind ik de meest grote uitdaging. Verder is inkopen ook best spannend. Vinden de klanten de artikelen die ik mooi vind ook mooi genoeg om deze te kopen. Vinden ze de prijzen niet te hoog en hebben we van de meest gevraagde maten, voldoende voorraad? Verder moeten we bij veel leveranciers een half jaar van te voren een pre-order plaatsen. Behoorlijke bedragen die allemaal tegelijk komen. Hier reserveren we alvast bedragen voor tijdens de tussenliggende maanden zodat we financieel gezond blijven." 

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

"Wij maken gebruik van Facebook en Instagram, zijn net begonnen om Pinterest te vullen én we werken er dagelijks aan om zo goed mogelijk vindbaar te zijn op Google."  

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

"Meteen naar Lightspeed (software) gaan en misschien nog eerder op zoek gaan naar mensen zoals Astrid waar ik veel van geleerd heb. Ik maak veel gebruik van haar boek “Meer verdienen met je webshop”, met deze informatie hebben we echt een positieve draai kunnen geven aan onze webshops. Ik zou ook meteen op zoek gaan naar tools om je vindbaarheid op Google mooi inzichtelijk te maken, zodat je weet waar je verbeterpunten op dat vlak liggen."


Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

"Groter groeien, vooral met Running Mood. Die blijft wat achter bij Hiphardlopen. Elk jaar verdubbelen we onze omzet en hiermee hopen we nog lang door te gaan." 

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

“Doe iets wat je leuk vindt, dan doe je het graag”, is denk ik de belangrijkste tip die ik gekregen heb. Ik vind het heerlijk om met sportkleding bezig te zijn. Als fanatiek sporter kan ik heel blij worden van een mooie broek of shirt. Dat hoop ik over te kunnen brengen aan alle potentiele klanten."

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.