Review: Laat jezelf zien met een goede Over ons pagina
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 oktober 2014 

Review: Geef je webwinkel een gezicht

Ik heb er al eerder over geschreven. De Over ons pagina is een belangrijk onderdeel in een webwinkel. Deze pagina wordt vaak door potentiële klanten bezocht om te beoordelen of een webwinkel wel te vertrouwen is. Een goed verhaal op deze pagina is daarom ontzettend belangrijk. Helaas is het ook iets waar vaak te weinig aandacht aan besteed wordt.

Een overtuigende Over ons pagina heeft diverse voordelen:

  • het geeft je webwinkel een gezicht;
  • het vergroot het vertrouwen van potentiële klanten in je webwinkel;
  • je webwinkel wordt toegankelijker. De drempel om contact op te nemen is lager;
  • het haalt twijfelaars over de streep.

Aan de hand van webwinkel Famozo geef ik je in dit artikel tips om de Over ons pagina in je webwinkel te optimaliseren.

Geef je webwinkel een gezicht

Presenteer jezelf

De Over ons pagina is de perfecte plek om jezelf te presenteren. Vertel iets over de persoon/personen achter de webwinkel. Wie ben je, wat zijn je interesses en wat is je passie? Noem gerust je naam. Dit maakt de webwinkel meteen een stukje persoonlijker. Plaats ook een foto van jezelf. Geen vakantiefoto uiteraard, maar een professionele foto waar je goed op staat, zonder storende achtergrond of afgeknipte familieleden. Op deze pagina kun je het gezicht achter het bedrijf laten zien. Maak daar gebruik van! Schrijf geen saaie standaard tekst, maar maak er echt iets persoonlijks van. Breng je enthousiasme over op de bezoeker en zorg ervoor dat deze je een beetje leert kennen.

Wat direct opvalt aan de ‘Over ons’ pagina van Famozo is dat deze niet eenvoudig te vinden is. De pagina bevindt zich in het menu helemaal onderaan, onder de noemer ‘Famozo’. Exact dezelfde titel wordt ook voor de homepage gebruikt. ‘Over Famozo’ of ‘Over ons’ zou duidelijker zijn.

Er wordt gesproken over ‘wij’ op deze pagina, maar nergens wordt duidelijk wie ‘wij’ nu eigenlijk zijn. Een foto van het team zou daarnaast een goede aanvulling zijn. Zo krijgt de webwinkel een gezicht en daarmee een betrouwbaardere uitstraling.

Vertel over de webwinkel

Vermeld op de Over ons pagina waar de webwinkel gevestigd is. Natuurlijk staat deze informatie ook op de contactpagina, maar het kan geen kwaad het hier nog eens te noemen. Vertel over waarom je de webwinkel begonnen bent en wanneer deze is opgericht. Vertel daarnaast iets over het assortiment en de doelgroep.

Er wordt weinig achtergrond informatie gegeven op de Over ons pagina van Famozo. Wel wordt ter gesproken over levertijden. Deze informatie kan beter op een aparte servicepagina geplaatst worden. Geef bezoekers de informatie die zij zoeken: informatie over de webwinkel en de oprichters daarvan. Waarom deze is opgericht, door wie en waaruit bestaat het assortiment?

Wat maakt jouw webwinkel bijzonder?

Waarmee onderscheid je je van de concurrent en waarom moet de bezoeker juist voor jouw webwinkel kiezen? Ook voor deze informatie is deze pagina de uitgelezen plek. Hiermee kun je twijfelaars over de streep trekken. Als je bepaalde keurmerken of certificaten hebt, is deze pagina een ideale plek om deze te laten zien.

Grote kans dat lezers van de Over ons pagina geïnteresseerd zijn in je aanbod. Zie deze pagina daarom als een middel om twijfelaars over de streep te trekken. Vertel hen waarom ze niet langer moeten twijfelen en waarom ze juist bij Famozo moeten kopen. Wat bieden jullie dat de concurrent niet heeft? Door het persoonlijk te maken en het verhaal achter je webwinkel te vertellen creëer je een ‘gunfactor’.

Geef alleen informatie die de betrouwbaarheid verhoogt

Schrijf de tekst op de Over ons pagina kort en bondig. Gebruik duidelijke taal en maak er geen wollig verhaal van. Het doel van deze pagina is het vergroten van de betrouwbaarheid. Geef dus alleen die informatie die daaraan bijdraagt.

Op de Over ons pagina van Famozo ontbreekt vrijwel alle informatie die de webwinkel een betrouwbare uitstraling kan geven. Er worden geen namen, foto, vestigingsadres, unique selling points of keurmerken getoond. Werk aan de winkel dus.

De zin ‘Wij doen ons best de collectie regelmatig te wisselen’ klinkt behoorlijk passief. Gebruik een actieve schrijfwijze. Daarmee is het eenvoudiger om lezers te enthousiasmeren. Zorg ervoor dat zij net zo enthousiast worden over de collectie als je zelf bent.

Over Famozo

Webwinkel Famozo verkoopt meubels die niet overal te koop zijn. Leuke, smaakvolle en bijzondere collecties van onder andere Acrila, Design of Love en 21st Living Art.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen