Hoe vaak moet je bloggen voor SEO?
Marketing
Rutger Steenbergen
Marketing
3 min

Hoe vaak moet je bloggen voor SEO?

3 min

Wil je hoger komen in Google met je website, dan moet je vaker publiceren. Simpel toch, of ligt het genuanceerder? In dit artikel krijg je de antwoorden.

Een blog zonder lezers is als een winkel in de woestijn. Vergeef me de plastische uitdrukking, maar hij is wel waar. Je kunt een fantastisch weblog onderhouden met geweldige berichten en oogstrelende foto’s. Maar als niemand je vindt levert het niets op. Je krijgt geen views, reacties en eventuele advertentie-inkomsten.

Online kun je op talloze manieren bezoekers werven. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is daarbij onmisbaar. De meeste blogs en sites zijn voor minstens 50% procent afhankelijk van bezoekers via Google. Die bezoekers komen bovendien gratis. En ze zijn ook nog eens erg gemotiveerd, want ze zijn zelf op zoek naar wat je biedt.

3 voorwaarden om hoger te komen in Google

Wil je hoger komen in Google met je website? Dan wil je 3 dingen goed doen:

  1. Verbeter de techniek van je site.
  2. Plaats regelmatig geoptimaliseerde content.
  3. Verdien links en vergroot zo je autoriteit.

Regelmatig waardevolle informatie toevoegen aan je blog is essentieel. Doe je dit niet, dan valt er voor zoekmachines weinig te vinden. En ben je minder interessant voor de gebruikers van Google en consorten. Ze tonen anderen in de top 10.

Maar hoe vaak moet je bloggen? En zijn daar eigenlijk regels voor? Houd deze aandachtspunten in het achterhoofd.

Hoe vaak bloggen hangt allereerst af van lezers

Dingen doen uitsluitend voor SEO is niet verstandig. Bloggen doe je op de eerste plaats voor je lezers en jezelf. Je blog is ook niet het enige kanaal waarop je actief wilt zijn. Zie jezelf als uitgever en bedenk hoe vaak en via welke platforms je wilt publiceren.

Zelf streef ik naar een nieuw en uitgebreid blogbericht per 14 dagen. Die optimaliseer ik voor zoekmachines. Ook maak ik een bijpassende video voor YouTube en afbeeldingen die ik op o.a. Facebook, Twitter en LinkedIn post.

Vaker bloggen mag natuurlijk altijd en de frequentie hangt ook af van het soort bericht. Een korte persoonlijke post of een met veel foto’s zijn prima voor je bezoekers. Zoekmachines houden echter van veel tekst en zoektermen. Voor SEO-berichten gebruik ik daarom zelden minder dan 1000 woorden.

Tip. Maak een contentkalender, bijvoorbeeld in je agenda. Zet alle kanalen die je gebruikt onder elkaar en bepaal hoe vaak je er minimaal op actief wilt zijn. Houd je daar vervolgens aan!

Google houdt rekening met content freshness

Oké, bloggen doe je op de eerste plaats voor je lezers. Maar Google houdt wel degelijk rekening met ‘verse’ content. Content freshness heet dit officieel en bij bepaalde zoekopdrachten toont Google vrijwel altijd actuele pagina’s. Dit is o.a. het geval bij:

  • Recente gebeurtenissen of hot topics.
  • Regelmatig (wekelijks, maandelijks) terugkerende gebeurtenissen.
  • Dingen die regelmatig worden geactualiseerd, zoals het algoritme van Facebook of wet- en regelgeving.

Wat kun je hiermee als website eigenaar? Verschillende dingen.

Blog je regelmatig over tijdgebonden onderwerpen, zoals een nieuwsfeit of een activiteit in je buurt? Dan vergroot je de kans dat Google een van je berichten oppikt en toont bij de zoekresultaten.

Dit geldt ook voor activiteiten die wekelijks of maandelijks voorkomen. Zoals een overzicht van nieuwe films in de bioscoop. Of aanbiedingen bij verschillende kledingwinkels.

Schrijf je over een bestaand onderwerp dat regelmatig verandert? Zoals het algoritme van Google of Facebook? Of regels met betrekking tot werk? Zorg dan dat je informatie actueel is. Dat kan overigens prima op een bestaande pagina. Pas hem aan en zet er boven:

Laatste update: 05-01-2021

Google pikt dit op en krijgt de bevestiging dat de informatie actueel is.

De publicatiedatum van een bericht kun je ook aanpassen, maar kijk hier wel een beetje mee uit. Google ziet het dan als een nieuwe pagina. In theorie presteert hij net zo goed bij de zoekresultaten, maar je weet het nooit helemaal zeker. Als je slechts een paar zinnetjes aanpast is een update-datum voldoende.

Is vaker bloggen nou goed voor SEO?

Terug naar de vraag hoe vaak je moet bloggen voor SEO-succes. Het antwoord luidt….tromgeroffel…. zo vaak je kwaliteit levert. Want daar kijkt Google nog het meeste naar.

Google verdient tientallen miljarden euro’s met het verkopen van advertenties. Zolang gebruikers tevreden zijn over de getoonde resultaten blijven ze Google gebruikers. En blijven adverteerder investeren.

Wat een saai antwoord! Kun je dan helemaal niets concreets zeggen over hoe vaak je moet bloggen?

Nou vooruit. Volg deze regels als je Google gunstig wilt stemmen

  • Plaats regelmatig nieuwe inhoud op je website. Dat vinden bezoekers en zoekmachines prettig. Ze zien dat er wat gebeurt.
  • Concentreer je op de inhoud. Tekst is voor zoekmachines en lezers doorgaans belangrijker dan de vormgeving. Streef naar minimaal 500 woorden per post. En probeer je te onderscheiden van wat er al is. Volg verder de tips in deze Checklist SEO-schrijven.
  • Pas je een bestaande pagina aan? Zet er dan een nieuwe publicatiedatum boven: Laatste update: …
  • Google kijkt bij links ook naar de tekst in de nabijheid van de link. Pas je een link in een ouder artikel aan? Of voeg je een link naar een nieuw blogbericht toe? Kijk dan meteen kritisch naar de zin waarin de link staat.
  • Regelmatig links van andere sites naar je blog krijgen is belangrijker dan veel publiceren. Schakel je netwerk in en ga actief op zoek naar links.
  • Staar je niet blind op SEO en vergroot de interactie op je website. Ook dat is waardevoller dan zoveel mogelijk publiceren.

Ga niet vaker, maar vooral beter bloggen

Verse content is een van de dingen waar Google naar kijkt. Kwaliteit en interactie tellen ook mee en zijn een stuk belangrijker.

Wil je gevonden worden op actuele onderwerpen? Blog er dan vaak en goed over. Schrijf je meer over tijdloze onderwerpen? Zorg dan dat bestaande pagina’s actueel zijn en blijven. Dat geeft jou rust in je hoofd en Google het signaal dat je website actueel en relevant is. Iedereen blij.

Categorieën