Hoe vind je jouw webwinkel niche?
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 augustus 2014 

Hoe vind je jouw webwinkel niche?

Maak het jezelf gemakkelijk en begin een webwinkel in een niche. Met een webwinkel niche bedien je personen die op zoek zijn naar een specifiek product. Je bereikt een hele kleine doelgroep, maar dit zijn doorgaans wel waardevolle bezoekers en potentiële klanten. En jij kunt heel nauwkeurig inspelen op hun behoeften. Het is een goede manier om je te onderscheiden in een (over)volle markt. Eerder schreef ik al over de voordelen van een webwinkel niche. In dit blog leg ik uit hoe je een niche kunt vinden.

Vind een winstgevende webshop niche

Er zijn verschillende methoden om een goede webshop niche te vinden. Misschien schud je er zo een paar uit je mouw. Anders kun je onderstaande methoden gebruiken om een goede nichemarkt te vinden.

Kies een niche die aansluit op je huidige assortiment

Heb je bijvoorbeeld een webwinkel in tuinartikelen, neem dan één productgroep uit je assortiment. Bijvoorbeeld barbecues. Neem uit die productgroep ook weer één product, bijvoorbeeld Weber barbecues. Daar heb je al een soort van niche te pakken. Misschien kun je nog verder specificeren: Weber gasbarbecues of Weber barbecue accessoires. Wees niet bang om voor een heel specifiek product te kiezen.

Gebruik de keyword tool van Google Adwords

Maak een lijst met potentiële producten, wees daarbij zo specifiek mogelijk, en voer deze in de Google Adwords Keyword Tool in. Per product (zoekterm) zie je een overzicht van het zoekvolume en de hoeveelheid concurrentie. Zo kun je eenvoudig bepalen of een bepaalde niche interessant is. Goed gevonden worden in zoekmachines is essentieel voor een niche webwinkel. Een goede niche heeft een hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

De perfecte niche gevonden?

Denk je de perfecte niche gevonden te hebben? Zoek dan eens via Google (of een andere zoekmachine) of er al een webwinkel is in deze niche. Nee? Mooi! Dan kun jij er mee aan de slag. Controleer of er een (exact match) domeinnaam beschikbaar is en registreer deze.

Zelf heb ik verschillende (affiliate) websites in niches. Wegens tijdgebrek schiet het onderhouden en updaten van die sites er vaak bij in, maar toch wordt er elke maand een mooi bedrag op mijn bankrekening bijgeschreven. Kun je nagaan wat er mogelijk is als je een webwinkel in een niche hebt die je wél goed bijhoudt.

Vind je dit een interessant artikel? Deel het dan in je netwerk, dat stel ik erg op prijs!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen