Ik ben liever goudeerlijk

Jaren geleden werd ik een keer gebeld door de televisie. Of ik als de #1 e-commerce expert van Nederland plaats wilde nemen in een uitzending.

Een fantastische kans om meer zichtbaarheid te krijgen voor mijn bedrijf én voor mij als ondernemer.

Maar ik zei nee. Gewoon: nee.

Wat ik WILDE zeggen was: Ben jij gek geworden, dat ga ik toch niet doen?
Wat ik had MOETEN zeggen, was: Natuurlijk! Hoe laat zal ik komen?

Zichtbaarheid was voor mij heel lang een moeilijk thema. Dat begon met de eindstreep van mijn studie biomedische wetenschappen in zicht.  

Ik had stage gelopen bij een onderzoek naar baarmoederhalskanker. We hadden één of ander eiwit gevonden dat ons in de verre, verre toekomst misschien in de buurt zou kunnen brengen van een geneesmiddel.

Mijn afstudeerpresentatie ging over dat ene kleine eiwitje. De zaal zat vol professoren, onderzoekers en geldschieters. Eén van hen vroeg:

Wat is de relevantie van dit onderzoek?

Omdat ik geen alternatief antwoord klaar had, gaf ik een eerlijk antwoord:
Oh maar ik denk helemaal niet dat dit onderzoek nou per se heel relevant is hoor.

Ik studeerde af met een mager zeventje op mijn diploma en een belangrijke nieuwe levensles op zak: zorg dat je altijd een sociaal wenselijk antwoord paraat hebt, anders wordt het allemaal ontzettend ongemakkelijk.

Het probleem is: ik ben liever goudeerlijk.
En éigenlijk snap ik ook niet waarom mensen iets anders van je zouden verwachten.

Inmiddels heb ik geleerd dat er ook een hoop mensen zijn die mijn goudeerlijkheid juist waarderen. Dat het mij onderscheidt van trainers en ondernemers met een hoop blabla die niet gewoon durven te zeggen waar het op staat.

Toegegeven: je zult mij nog steeds niet aan zien schuiven bij Jinek. Niet dat ze me ooit gevraagd heeft, maar hé, wat niet is …

Maar ik geef wel webinars en interviews en durf zo nu en dan in de spotlight te stappen. Bijvoorbeeld in mijn mails. Waarin ik tegenwoordig ook veel meer van mezelf durf te laten zien dan vroeger.

Als ondernemer ontkom je niet aan de spotlight. Dat zul jij ook merken met je webwinkel. Ik zie dat veel webwinkeliers het moeilijk vinden dat zij samenvallen met hun webshop. Dat het onmogelijk is om hun webshop zichtbaarder te maken, zonder zélf zichtbaarder te worden.

Het zal je nu niet meer verrassen dat ik dat heel goed begrijp. Pak het gewoon stap voor stap op en wie weet zien we elkaar dan over een paar jaar bij Jinek aan tafel.

En wil jij zo af en toe sparren met webwinkeliers die met dezelfde dilemma's worstelen als jij? Dan is de Webwinkel Community misschien wel iets voor jou. Daar vind je meer dan 1.800 'collega's' om je op te vangen met raad, daad en gewoon: een stukje herkenning. Ook weleens lekker, toch?

Wees welkom!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief