Instagram hack: zo krijg je een killer Instagram feed!
Instagram is een visueel platform dat miljoenen mensen elke dag inspireert met prachtige foto’s en video’s. Het is dan ook geen gek idee om het als ondernemer in te zetten om jouw webshop te promoten. Maar hoe zorg je voor een killer Instagram feed waarop grammers blijven hangen? Lees snel verder om te ontdekken welke drie tips we voor je in petto hebben.
Eerste indruk is belangrijk
Wanneer je een like of reactie achterlaat, zal je sowieso merken dat je profielbezoeken toenemen en dat komt doordat de ander dan waarschijnlijk een kijkje neemt op jouw account. Mensen zijn van origine nieuwsgierig en zullen daardoor op onderzoek uitgaan om te kijken wie een like of reactie bij ze heeft achtergelaten.
Het is dan ook van belang dat je een goede eerste indruk maakt. Want je kan maar een keer een eerste indruk maken. Hoe je dat doet?
- Zorg voor een duidelijke biografie. Hierin zet je wat de ander kan verwachten als hij of zij je gaat volgen. Schrijf je over interieur? Zet dan bijvoorbeeld in je biografie dat je elke week interieurtips post.
- Daarnaast is het van belang dat je mooie foto’s en video’s plaatst en dat de tijdlijn van jouw account er netjes en geordend uitziet.
- Ook is het van belang dat je bij de foto’s of video’s tekst post die waarde biedt aan je volgers. Denk bij het plaatsen van elke post ‘what’s in it for them’?
- Zorg er voor dat je tenminste 10 posts online hebt staan, zodat je account betrouwbaar oogt.
Meer bezoekers op je website
Verwacht niet dat je in korte tijd meer bezoekers op je website krijgt doordat je Instagram actief inzet. Het vertrouwen dat mensen in je krijgen kost tijd en daarnaast is Instagram ook niet ideaal omdat je maar één linkje kunt plaatsen in je biografie en er geen klikbaar linkje is bij de posts die je plaatst op je feed en in je Stories. Tenzij je 10.000 volgers hebt, dan kun je wel een linkje plaatsen in je Stories.
Maar hoe kun je Instagram dan inzetten om meer lezers te krijgen naar je blog? Je kunt bijvoorbeeld een deel van de blogpost uitlichten in een Instagrampost met een mooie foto erbij. Wat ook kan is een filmpje in Stories opnemen waarin je uitlegt waar een blogpost over gaat en dan verwijzen naar de link in de bio.
Er zijn tal van manieren waarmee je jouw website onder de aandacht brengt. Zorg er in ieder geval voor dat je altijd naar de juiste URL linkt in je biografie. Zoals een blogpost die je aanprijst in je posts of in je Stories. Maar verwijzen naar je homepage, een categoriepagina of een productpagina kan natuurlijk ook.
Tools voor een killer Instagram feed
Er zijn een aantal manieren waarop jij zorgt voor een interessante feed op Instagram, naast prachtige foto’s en video’s. Dit zijn onze tips.
1. Maak gebruik van een filter
Een Instagram feed bestaat altijd uit rijtjes van 3 posts die samen een ‘grid’ maken van 9 posts. Het fijnste voor de kijker is een kenmerkende tijdlijn. Dit kan door het gebruik van hetzelfde filter dat je door het gebruik van een externe app zoals VSCO over de foto heen legt. Maar ook Instagram heeft filters die je makkelijk kunt gebruiken om foto’s dezelfde look and feel te geven. Doordat je steeds hetzelfde filter gebruikt, zorg je voor een consistente uitstraling waardoor het herkenbaar wordt voor je volgers.
2. Wissel persoonlijke foto’s af met zakelijke foto’s
Om je kijkers niet te vervelen, raden we aan om afwisselend beeldmateriaal te gebruiken. Verkoop je woonaccessoires? Post dan bijvoorbeeld de ene keer een foto waar jij op staat en de andere keer een foto met daarop een close-up van een interieur.
Zo zorg je ervoor dat men een beeld krijgt bij wie er achter het Instagram-account zit en krijgen ze een persoonlijke band met je. Daarnaast bied je ze inspiratie op het gebied van interieur, en dat is waar jouw account over gaat.
3. Zorg voor de juiste afmetingen
Wat wij heel vaak fout zien gaan is dat er voor een verkeerde afmeting van een afbeelding wordt gekozen. Waardoor de post vaak wel goed leesbaar is op de tijdlijn, maar niet goed wordt weergeven in het grid wanneer iemand jouw account bezoekt.
Dit is echt zonde. Nogmaals, een eerste indruk telt. Als dan de helft van de foto wegvalt en dit heel erg opvalt, dan is dat echt een gemiste kans. Dit kun je oplossen door je posts bijvoorbeeld in te plannen in een planner zoals Later en daar voor de juiste afmeting te kiezen.
Ook kun je met behulp van de ‘preview’ tool in Later meteen zien hoe je feed eruit komt te zien. Vind je je feed lelijk, dan kun je posts die je nog niet geplaatst hebt ook slepen naar een andere plek. Zo kun je spelen met het krijgen van een perfecte Instagram feed.
Dus hoe zorg je voor een killer Instagram feed? Maak gebruik van de gratis tools die je tot jouw beschikking hebt. Zoals het gebruik van een filter om een consistente uitstraling te creëren, een planner app voor het instellen van de juiste afmetingen van je posts en het spelen met je grid én door persoonlijke en zakelijke posts af te wisselen.
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.