Interview: Astrid van Cardcetera

Op deze website vind je veel tips om je webwinkel te verbeteren. Maar natuurlijk is het ook interessant en nuttig om van mede-webwinkeliers te leren. Daarom publiceer ik een serie met interviews die ik afgenomen heb bij een aantal webwinkeliers. Van een webwinkelier met 1 jaar ervaring tot een webwinkelier met maar liefst 11 jaar ervaring en alles daartussenin. Daar kun je veel van leren!

Astrid van CardceteraAstrid Habraken – van Esdonk

Astrid is eigenaresse van de one-stop-postcard shop Cardcetera. Voor Astrid betekent een kaart sturen dat je iemand aandacht geeft. Want het is heel makkelijk om even een appje te sturen of een foto te liken, maar het is ook heel vluchtig. Een kaartje in de brievenbus betekent dat iemand speciaal voor jou een kaart heeft uitgezocht, deze met zorg heeft geschreven en ervoor naar de brievenbus is gegaan. Dat is een cadeautje. De Cardcetera webwinkel staat vol met zulke cadeautjes en voor elke gelegenheid is er wel een speciale kaart. Want, zeg nou zelf… echte post is toch écht veel leuker?

Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?

Ik ben altijd gek geweest op post en kaartjes. Toen ik begon met Postcrossen in 2009, viel me op dat het best lastig is om originele kaartje te kopen. Via Postcrossing stuur je alleen postkaarten, dus geen dubbele kaarten met envelop (wenskaarten). Heel vaak zijn het dan toch de standaard ‘Groetjes uit’ kaarten die je in de winkels ziet. In Frankrijk viel me op dat daar veel meer kaartjes te koop waren. En zo ontstond het idee om die zelf in te kopen en te verkopen. Eerst niet via een eigen webwinkel, maar bijvoorbeeld via fora en Ebay.

Sinds wanneer is je webwinkel online?

In mei 2011 is mijn webwinkel echt open gegaan.

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Er zijn veel winkels die wat kaartjes erbij hebben. Maar bij mij vind je alleen maar kaartjes. Van heel veel verschillende merken en van de meeste merken ook nog een zeer ruime collectie.

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?

Jeetje – dat is een lastige vraag. De ene week is het 16 uur, de andere week 40 uur. Dat hangt af van het aantal bestellingen, maar bijvoorbeeld ook van hoeveel nieuwe producten er binnen komen. En soms ook van hoeveel tijd ik heb – want sommige dingen moeten meteen, andere kunnen best even wachten. Als ik minder tijd heb, laat ik dus soms ook wat liggen voor een volgende week. Wat er bij komt kijken – het gaat van inpakken van bestellingen tot het opzetten van je marketingplan. Er komt dus heel veel bij kijken…

Interview Cardcetera

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

Meestal werk ik een dagdeel aan de bestellingen. Zeker op maandag is dat vaak niet genoeg. Dus dat is altijd een paar uur van mijn dag: orders verzamelen, leuk inpakken en verzenden. Verzenden doe ik meestal aan het einde van de dag. Ik breng het meeste naar het postagentschap – heb ik geen tijd om daar voor sluiting heen te gaan dan loop ik naar de brievenbus. Tussen het inpakken en lopen naar de brievenbus heb ik dus nog een paar uur. Daarin werk ik vaak een tot twee uur aan de site. Dat is bij mij een continu proces – met 1900 artikelen ben je regelmatig even tijd kwijt om weer wat aan te scherpen. Tussendoor reageer ik op berichtjes via Facebook en Instagram en natuurlijk op mails. Dan heb ik nog wat tijd voor het plannen van Facebook-berichten en het schrijven van blogs. En geloof me: zo’n dag is echt zo voorbij.

Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

Het leukste is toch het contact met klanten – je krijgt vaak bijzondere en enthousiaste reacties. Maar dat is soms ook het minst leuke – want soms is er een klacht en dan blijven mensen niet altijd netjes. Ik probeer altijd tot een goede oplossing te komen – dat is nog altijd gelukt. Iets anders dat ik erg leuk vind is het inkopen! De mooiste kaarten zie ik vaak het eerst en dat is nog altijd leuk. Iets dat minder leuk is zijn problemen in de software, waar je zelf soms niets aan kunt doen.

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

Enerzijds  dus de klachten – vaak snap ik de klant heel goed, maar soms denk ik ‘wat verwacht je nu concreet van mij?’ Dan ben ik wel blij dat ik hierover kan sparren met mede-webwinkeliers – want soms denk je ‘ben ik nu de enige met dit probleem?!’ Een andere uitdaging is en blijft winstgevendheid. Kosten zijn hoger en worden ieder jaar hoger. Denk aan postzegelprijzen, maar ook aan commissies die je betaalt bij diensten als iDeal en PayPal. Maar natuurlijk ook productprijzen die omhoog gaan. Bereken je dit door? En zo ja, communiceer je dit dan en hoe doe je dat?

Interview Cardcetera

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

Ik heb gekozen voor Mijn Webwinkel – toen ik startte hadden zij naar mijn idee de beste software. Ze ontwikkelen steeds nieuwe dingen en dat vind ik prettig.

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

Via Facebook, blogs en Instagram. En ik stuur persberichten, waarbij ik dan hoop dat deze in de bladen komen. Dat lukt soms heel goed, soms wat minder goed. Ook vraag ik wel eens andere bloggers om over producten te schrijven. En natuurlijk de nieuwsbrief.

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Een andere indeling van de webwinkel. Het is zo lastig om achteraf nog alles aan te passen!

Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

Ik heb twee bedrijven – wat soms heel fijn is, omdat ik bij alles eigen baas ben. Maar ik wil ook alles goed doen en dat is soms wel lastig. Zeker als het bij beide bedrijven druk is. Dan schiet mijn privéleven er nog wel eens bij in. Gelukkig heb ik een man die ook veel werkt en dit wel begrijpt. Maar voor vriendinnen heb ik soms wat minder tijd. Inmiddels heb ik een eigen kantoor, waardoor ik ’s avonds wat beter de zaken naast me neer kan leggen.

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

Ik heb veel geïnvesteerd in een nieuwe look & feel voor de site – nu wil ik graag een nieuw publiek aanspreken: mensen die nog maar zelden een kaartje sturen! Want ik wil ook graag naast de postkaarten meer wenskaarten verkopen – alleen heb ik daar een ander publiek voor nodig.

Interview Cardcetera

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

Ik heb me heel lang laten voorlichten over van alles en nog iets – maar op een gegeven moment moet je echt gewoon de stap zetten. Ook al weet je nog niet alles – gewoon doen. Je vindt gaandeweg wel uit hoe het moet. Maar: vraag wel om hulp daarbij. Wees niet te koppig of te eigenwijs. Je mag hulp vragen. Bedenk ook wat je eventueel kunt uitbesteden en focus je op wat jij echt goed kunt én waar je energie van krijgt.

www.cardcetera-webshop.nl

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief