Interview: Carmen van Penfumme
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2019 

Interview: Carmen van Penfumme

Carmen Strockmeijer is het gezicht achter webwinkel Penfumme, een webwinkel met een bijzonder product. Wij stelden Carmen eens wat vragen over haar ervaringen met het runnen van een webwinkel!

Een winstgevend product

In het laatste jaar van de mbo-opleiding ondernemer detailhandel kreeg Carmen, samen met een studiegenoot, de opdracht om een mini-onderneming te starten, waarbij zij een winstgevend product moesten bedenken. Carmen vertelt: “Ik stelde voor om parfumpennen te verkopen. Dit is een buitengewone balpen waarmee je kan schrijven, maar ook je favoriete parfum kan opsprayen. We gingen op zoek naar een fabrikant en zo ontstond Penfumme.”

Na het behalen van haar diploma besloot Carmen door te gaan met Penfumme. “Ik nam contact op met Tapparfum zodat de pennen gratis gevuld konden worden met een parfum naar keuze. Later heb ik het assortiment uitgebreid met onder andere parfumkettingen, tassen en sieraden.”

Uniek assortiment

Penfumme heeft een uniek assortiment parfumpennen en parfumkettingen. Carmen vindt persoonlijk contact met klanten heel belangrijk. “Het gebeurt regelmatig dat een klant eerst een berichtje stuurt voor meer informatie over een product. Ik ga dan het gesprek aan en stuur wanneer er een bestelling wordt geplaatst een kaartje mee met een persoonlijke tekst. Regelmatig krijg ik daarna weer een bedankberichtje of een positieve review op de webshop of sociale media.”

Een dag uit het leven als webwinkelier

Carmen besteedt zo’n 30 uur per week aan haar webshop. “Er komt veel meer bij kijken dan alleen bestellingen versturen. Ik ben veel bezig met marketing, inkopen doen, vragen beantwoorden, coderen, foto’s maken en administratieve werkzaamheden”, vertelt ze.

“Ik begin de ochtend met het beantwoorden van mails en reageer op reacties op sociale media. Naast de webshop heb ik nog een baan voor 16 uur in de week. De dagen dat ik bij mijn andere baan werk, besteed ik de avonden aan mijn webshop. Ik richt me dan vooral op de technische kant en de administratieve werkzaamheden.”

Op de dagen dat ze vrij is begint ze met het maken van een planning. Elke dag is anders. “Ik bepaal zelf wat ik doe en wat prioriteit heeft. Zo kan het zijn dat ik op de ene dag inkopen doe en op de andere dag foto’s maak. Ik sta daarnaast op regelmatig op fairs, ladies nights en beurzen.”

Penfumme

Wauw-Factor

Het allerleukste aan het runnen van een webwinkel vindt Carmen de bestellingen klaar maken. “Ik wil dat de klant met een wauw-factor het pakketje open maakt, daarom pak ik de bestelling altijd mooi in.” Ook aanwezig zijn op fairs staat bovenaan het lijstje vanwege het echte persoonlijke contact. “Het minst leuke aan een webshop runnen zijn de administratieve werkzaamheden die erbij komen kijken. Maar dat hoort er natuurlijk wel bij!”

Uitdaging

“De grootste uitdaging vind ik gevonden worden en bekend blijven onder klanten. Het klinkt makkelijker dan het is.”

Webwinkelsoftware

Carmen heeft haar webwinkel gemaakt via The Shopbuilders. Een betaalbare, gebruiksvriendelijke software. “De mensen achter The Shopbuilders helpen en denken goed mee. Ze voegen ook regelmatig nieuwe opties toe, zodat je je webshop kan blijven verbeteren.”

Bezoekers aantrekken

“Ik trek voornamelijk bezoekers aan via Facebook en Instagram. Eén keer per maand verstuur ik een nieuwsbrief onder de nieuwsbriefleden. Daarnaast blog ik elke maand. Ik ga me nu ook richten op Google Adwords.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Dan zal ik vanaf het begin meer mijn gevoel gaan volgen. Soms volgde ik goed bedoelde adviezen, maar achteraf heb ik wel eens gedacht dat ik beter mijn eigen gevoel had kunnen volgen.”

Toekomstplannen

“Ik ben nu acht maanden online. De basis staat, maar ik wil me nu vooral richten op het bekend worden onder een grote groep dames. Ik wil het assortiment parfumpennen uitbreiden met meer modellen pennen en meer parfums. Ik droom ervan om uiteindelijk een eigen winkel op te kunnen starten in de stad, naast de webshop.”

Wat is de belangrijkste tip die je ooit gekregen hebt?

“De belangrijkste tip die ik gekregen heb is dat ik niet moet stoppen na een jaar als ik nog niet dagelijks meerdere bestellingen heb. Over het algemeen krijg je niet in no-time tientallen bestellingen per dag binnen. Een winstgevende webshop opstarten kost tijd, je moet positief blijven, durven te dromen maar tegelijkertijd ook realistisch zijn.”

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen