Jouw gedachten bepalen je bedrijfsgroei
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 februari 2019 

Jouw gedachten bepalen je bedrijfsgroei

Heb je het gevoel dat je bedrijf een verre grote droom is? Dan zal je bedrijfsgroei uitblijven. Krijg je buikpijn van het aantal verkopen dat je jezelf hebt opgelegd voordat je überhaupt bent begonnen met het uitzetten van de juiste acties? Reken er maar op dat je die aantallen niet gaat halen. Hoe je over jezelf als ondernemer denkt bepaalt voor een groot deel de groei van je bedrijf. In dit gastblog geeft business coach Ilza Keeman tips om te achterhalen hoe jij over jezelf als ondernemer denkt én hoe je de groei van jouw bedrijf kan bevorderen met je mindset.

1. Evalueer je uitspraken

Praat jij over je bedrijfje? Truc jij je klanten in het kopen van je aanbod? Of zeg je tegen vrienden dat je het altijd tijd hebt voor koffie want je hebt een eigen webwinkeltje? Dan ben je op het spoor van stagnatie. Met deze woorden houd je jouw bedrijf klein en jezelf ook. Je maakt jezelf daardoor niet interessant voor potentiële nieuwe klanten en partners.

Weet je niet zo goed hoe je over je bedrijf en jezelf als ondernemer praat? Vraag dan aan anderen of zij het voor je in de gaten willen houden. Is dit lastig? Neem dan gesprekken op met je telefoon en luister deze terug. Welke verkleinwoordjes en negatief beladen zinnen gebruik je regelmatig? Hoe praat je over verkopen, over (potentiële) klanten en je eigen aanbod?

2. Evalueer je gedachten

Heb je producten in je webwinkel waarvan jij denkt dat ze niet verkopen? Waarvan je bang bent dat de prijs te hoog is? Of ben je onzeker over je marketing omdat je 1 van de 10.000 andere webwinkeliers bent die ook kinderspeelgoed verkoopt? Catch yourself!

Als jij denkt dat je aanbod te duur is verkoop je niet voldoende. Als je voelt dat je niet onderscheidend genoeg bent dan straal je dat uit. Stel dat je aardbeien verkoopt op de markt. En er staat nog een andere groenteboer naast je. Je vindt dat zijn aardbeien er veel lekkerder uitzien. Ga jij dan uit volle borst roepen dat jij de lekkerste aardbeien verkoopt? Of verhef je je stem dan toch iets minder? Of kies je er misschien zelfs voor om dan maar je meloenen aan te prijzen? Kortom, je gedachten uitten zich direct in je gedrag, je spraak, je volume en je woordkeuze. Met welke energie, passie en vertrouwen communiceer jij over je bedrijf?

3. Kijk in de spiegel

Een andere manier om te ontdekken hoe jij je bedrijfsgroei blokkeert is door goed te observeren welke mensen er op jouw pad komen én hoe zij zich gedragen. Heb je veel klanten die je prijzen te hoog vinden? Die liever in termijnen betalen? Vrienden die naar je bedrijfje vragen? Of kom je steeds weer dat type samenwerkingspartners tegen die vooral info van je neemt maar niks van waarde terug wil geven? Weet dan dat dit niet voor niks gebeurt. Met je verbale en non-verbale communicatie trek je andere mensen en situaties aan. Ook dit geeft duidelijk weer aan welke blokkade je nog mag gaan werken.

Vaak lijkt het alsof er ‘opeens’ nieuwe klanten komen. Je uit het niets benaderd wordt door een journalist voor een artikel in het vakblad van jouw branche. Deze dingen gebeuren niet ‘opeens’ maar zijn een direct gevolg van jouw groei als ondernemer. Die klanten waren er tenslotte al, alleen ze komen nu bij jou in plaats van bij je concurrent. Die journalist was al op zoek naar iemand voor een bepaald artikel en besloot nu jou te benaderen in plaats van iemand anders.

Nog even terug naar de groenteboer en zijn buurman met die mooie aardbeien: Hij heeft inmiddels de aardbeien van zijn buurman geproefd en vindt ze niet zo lekker als ze er uit zien. Hierdoor is de groenteboer overtuigd dat zijn minder mooie aardbeien veel beter smaken. Voor zijn gevoel heeft hij nu de lekkerste aardbeien van de markt. Hierdoor kiest hij ervoor om wel vol enthousiasme zijn aardbeien aan te prijzen als ‘de lekkerste’. Wat natuurlijk direct resulteert in meer verkopen.

Denk jezelf naar bedrijfsgroei

Nu je geconstateerd hebt hoe jij over jezelf als ondernemer en je bedrijf denkt, kun je aan deze blokkades gaan werken. Als je dit lastig vindt kan je ervoor kiezen om met een coach te gaan werken. Of pas onderstaande tips toe om zelf een start te maken met veranderen van je mindset:

1. Pas je taal aan

Pas je taal aan door niet meer bedrijfje maar bedrijf te zeggen. Bejegen je klanten positief en laat geen negatieve woorden meer over je lippen rollen. Let hier een aantal dagen goed op. Vraag anderen je erop te wijzen wanneer je vervalt in je oude gewoonte.

2. Herprogrammeer je eigen geloof

Oefen voor de spiegel met een passende affirmatie. Bijvoorbeeld door een van onderstaande zinnen te gebruiken. Kijk jezelf in de pupillen van je ogen, glimlach en zeg de affirmatie een aantal keren achter elkaar. Doe dit iedere dag, totdat je het voor de volle 100% gelooft. (Dit merk je vanzelf. De spanning, het krampachtige valt van je af.)

Ik, naam, ben eigenaar van …
Ik, naam, heb een webwinkel in…
Ik, naam, heb een bedrijf in…

3. Wees heel concreet

Wees duidelijk in wat je wilt bereiken en noteer dit. Hoe concreter jij bent, hoe makkelijker je jouw wensen aantrekt. Als je de weekboodschappen gaat doen maak je toch ook een lijstje om ervoor te zorgen dat je alle ingrediënten in huis hebt? Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je iets vergeet en terug moet naar de supermarkt. Zo werkt het ook met ondernemen. Wil je in een magazine komen te staan? Schrijf op in welk magazine, over welk onderwerp en wat voor artikel dat moet worden. Wil je een bepaald aanbod verkopen? Noteer een concreet cijfer en maak een concreet actieplan. Stel specifieke doelen vanuit vertrouwen die passen bij jou als ondernemer.

4. Neem jezelf niet té serieus

Het is goed om aan je persoonlijke en zakelijke groei te blijven werken. Ik zal de laatste zijn die je daar niet in aanmoedigt, maar overdrijf het niet. Laat je perfectionisme achterwege. Sta je voor de spiegel en voelt het écht niet goed? Loop dan weg en probeer het later nog eens. Doe alles met plezier, vanuit positiviteit. Straf jezelf niet af wanneer je weer eens ‘bedrijfje’ zegt. Als je werkt vanuit zachtheid creëer je de mooiste bedrijfsgroei mogelijk.

5. Fake it till you make it

Een waarheid als een koe. Je mindset verander je niet over één nacht ijs. Werk er regelmatig aan en zie jezelf groeien. Gegarandeerd dat jouw bedrijf met je mee groeit!

 

Dit gastblog is geschreven door Ilza Keeman, business coach voor te drukke ondernemers. Kijk voor meer Booming Business in balans tips op haar blog.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen