Mystery Shopper Review Blingdings.nl

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Blingdings.nl.

De eerste indruk

De website heeft een eenvoudig design en mist naar mijn idee een eigen stijl. Daar ligt nog ruimte voor verbetering. De gebruikte kleuren zijn basic, een extra kleur zou al wat leven in de site brengen. Bovenaan de site staan duidelijk de USP’s vermeld, helemaal prima. ‘Snelle levering’ is echter wat vaag. Betekent dat dat ik mijn aankopen vandaag nog in huis heb? Morgen vind ik ook snel, maar wellicht vindt een ander een levertijd van 3 dagen nog snel. Laat hier geen verwarring over ontstaan. De homepage bevat een slider en daaronder een aantal uitgelichte artikelen. Helemaal onderaan is er een paars vlak met handige en relevante informatie. Een standaard indeling die voor veel webwinkels prima werkt.

Mystery Shopper Review Blingdings.nl

Structuur en navigatie

Het menu bevindt zich helemaal bovenin en oogt door de dubbele rij wat rommelig. Door meer gebruik te maken van dropdown menu’s kun je het geheel wat structureren en overzichtelijker maken. De zoekfunctie laat te wensen over. Als ik bijvoorbeeld zoek op ‘ bruine portemonnee’ of ‘roze oorbellen’ wordt er geen enkel resultaat gevonden, terwijl deze producten wel in het assortiment aanwezig zijn. Hier ligt nog ruimte voor verbetering. Op de overzichtspagina’s kunnen de producten gesorteerd worden op naam en prijs. Extra filters zouden een mooie toevoeging zijn voor de categorieën met veel producten. Hierdoor kunnen bezoekers sneller vinden wat zij zoeken en is de kans op een aankoop groter.

Teksten en informatie

De teksten in de webwinkel zijn vrij summier. De homepage bevat vrijwel geen tekst. Ik raad je aan om helemaal onderaan de homepage toch wat algemene informatie toe te voegen. Fijn voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. De categoriepagina’s bevatten allemaal een paar regels tekst. Dit mag wat uitgebreid worden, ook met het oog op de zoekmachines. Bij meer tekst kunnen zij makkelijker bepalen waar een pagina over gaat. En ook voor bezoekers kan een stukje extra informatie fijn zijn. Dan de teksten op de productpagina’s, deze zijn wel heel erg beknopt. Bij de portemonnee die ik als test besteld heb ontbreekt vrijwel alle informatie en wat er wel staat lijkt ook nog eens onjuist aangezien de ster op de foto niet zilverkleurig maar bruin is. Hier laat Blingdings.nl echt een kans liggen. Gebruik de beschikbare ruimte op de productpagina optimaal en plaats een tekst die niet alleen informatie geeft over het product, maar tegelijkertijd ook enthousiast maakt. Vertel hier waarom de bezoeker dit product echt MOET hebben. Geef daarnaast alle detailkenmerken, zoals het aantal vakjes, of er een rits is (metaal of plastic?), van welk materiaal de portemonnee gemaakt is, de kleur voering, of de achterkant van de portemonnee ook een ster bevat en hoeveel pasjes de klant in deze portemonnee kwijt kan. Bedenk dat een van de nadelen van online shoppen is dat de klant het product niet kan vasthouden en aan alle kanten kan bekijken. Probeer deze ervaring zo goed mogelijk te benaderen, onder andere door het plaatsen van goede en volledige productomschrijvingen.

Mystery Shopper Review Blingdings.nl

In een webwinkel mogen klantenservicepagina’s niet ontbreken. Op deze pagina’s vertel je bezoekers precies hoe een bestelling in zijn werk gaat. Wat de verzendkosten en levertijd zijn, maar ook hoe het zit met garantie, klachten en retourneren. De informatie op de klantenservicepagina’s van Blingdings.nl is niet volledig. Nergens is te vinden wat de levertijd is bijvoorbeeld en ook over de garantie- en klachtenregeling kan ik geen informatie vinden.

Productfoto’s

Ondanks dat goede en volledige teksten belangrijk zijn, zegt beeld vaak meer dan 1000 woorden. Maak per product meerdere productfoto’s, zodat bezoekers het product van alle kanten kunnen bekijken. Maak ook detailfoto’s en zorg ervoor dat de foto’s ingezoomd kunnen worden. Blingdings.nl heeft wel een lightbox functie, maar deze zorgt er helaas niet voor dat de foto’s vergroot worden, een gemiste kans. Meer over het belang van goede productfoto’s lees je in dit artikel dat ik eerder schreef.

Contact en bereikbaarheid

Voordat ik een bestelling plaatste stuurde ik een bericht via het contactformulier. Opvallend was dat ik hiervoor mijn volledige naam- en adresgegevens moest invullen, plus een telefoonnummer. Voor veel bezoekers zal dit een behoorlijke drempel zijn om snel even een vraag te stellen. Als je extra informatie over bezoekers wilt verzamelen, maak deze velden dan optioneel, zodat men ook met alleen een naam en e-mailadres contact op kan nemen. De rode balk die na het verzenden van het formulier verschijnt doet eerder denken aan een foutmelding dan aan een bevestiging. Groen zou hierbij een betere kleur zijn.

Mystery Shopper Review Blingdings.nl

Mijn bericht via het contactformulier werd binnen 5 uur netjes beantwoord. Overigens is er ook een chatfunctie aanwezig, die helaas onbemand was op het moment dat ik deze review schreef (woensdagochtend 11.30 uur).

Algemene voorwaarden

Zoals dat hoort zijn de contactgegevens, inclusief het KvK en btw nummer netjes op de site vermeld. De algemene voorwaarden zijn standaard en zijn hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks overgenomen. Hierdoor staan er zaken in die voor Blingdings.nl niet van toepassing lijken, zoals diensten, digitale producten en duurtransacties (abonnementen). Hierdoor moet de consument onnodig veel lezen. Beter is het om alleen die zaken te noemen die voor de webwinkel van toepassing zijn.

Het bestelproces

Het bestelproces is overzichtelijk en de verschillende stappen zijn duidelijk aangegeven. Je kunt je aankopen afrekenen via meerdere betaalmethoden, waaronder iDEAL en PayPal. Binnen Nederland worden alle producten gratis thuisbezorgd, wat een hele mooie USP (unique selling point) is. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je bestelling af te halen, maar waar dat precies is wordt niet duidelijk. Vermoedelijk in Geldermalsen, omdat de webwinkel daar gevestigd is.

De testbestelling

Mijn testbestelling bij Blingdings.nl bestond uit een portemonnee. Deze werd de volgende dag in een standaard witte luchtkussen envelop thuisbezorgd. Met de snelle levertijd zit het dus wel goed. Visitekaartje erbij, niks op aan te merken. Voor wie van zijn klant ook meteen een fan wil maken, lees dit artikel eens: Saaie doos of een feestje op de deurmat?

Conclusie

Er is nog wat werk aan de winkel voor Blingdings.nl. De basis is oke, maar op diverse punten valt nog veel winst te behalen. Met name in het design van de webwinkel en de informatievoorziening. Om je echt te onderscheiden van de (vele) concurrenten zal je iets speciaals moeten doen. Iets dat de rest niet doet en waardoor jij opvalt. Dat kan hem bijvoorbeeld zitten in de informatievoorziening op de website, de service die je verleent of de manier van inpakken van je producten. Onderzoek wat de mogelijkheden zijn om jezelf te onderscheiden!

Over Blingdings.nl

Bij Blingdings.nl vind je mooie betaalbare sieraden en trendy tassen. Ook voor kinderen is er een mooi assortiment sieraden en erg leuk zijn de moeder-dochter sieraden.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief