Mystery Shopper Review Bouwsteentjesplezier

Mystery Shopper Review Bouwsteentjesplezier

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Bouwsteentjesplezier.

De eerste indruk

Ondanks dat mijn oudste dochter sinds kort een echte LEGO-fan is en ik dus binnen de doelgroep van deze webwinkel val, is mijn eerste indruk helaas weinig positief. De website is druk en onoverzichtelijk en oogt daardoor niet erg professioneel. De kleuren zijn vermoedelijk gebaseerd op de kleuren van het LEGO merk: rood, geel, wit en zwart. Op zich een prima idee, maar de uitvoering zou nog veel mooier kunnen. Met name op de homepage worden veel verschillende lettertypen gebruikt, wat het geheel erg druk maakt. Door te kiezen voor een of twee lettertypen wordt het geheel al een stuk rustiger. Kies bovendien slechts een of twee dingen waar je de nadruk op legt. Anders heeft de bezoeker geen idee meer waarop hij of zij moet klikken en is de kans groot dat hij de website meteen weer verlaat.

Mystery Shopper Review Bouwsteentjesplezier

De naam Bouwsteentjesplezier suggereert dat de winkel gespecialiseerd is in LEGO en andere soorten bouwstenen. De collectie blijkt echter veel uitgebreider te zijn. Zo zijn er ook poppen, knutselmaterialen, speelhuisjes en talloze andere producten verkrijgbaar. Dit mag veel duidelijker naar voren komen. Zet het bijvoorbeeld in een tagline onder het logo.

Verder naar onderen is de homepage vrijwel leeg. De pagina is lang, vanwege het lange menu aan de linkerkant. De witruimte die hier ontstaat zou eenvoudig voorkomen kunnen worden door het tonen van producten, productgroepen of merken uit het assortiment. Dit is tevens een slimme manier om bezoekers verder de webwinkel in te leiden, richting de productpagina’s. Ook mis ik een tekst op de homepage die mij vertelt wat ik allemaal in deze webwinkel kan vinden en waarom ik juist hier moet kopen. Verwerk hier de belangrijkste zoektermen in en de website wordt ook nog eens beter gevonden door zoekmachines.

Mystery Shopper Review Bouwsteentjesplezier

Al met al geeft de eerste indruk geen positief begin van deze review. Dit betekent echter wél dat er nog heel veel winst te behalen is voor Bouwsteentjesplezier en dat er voldoende groeimogelijkheden zijn.

Gelukkig heb ik ook wat positieve punten gevonden. Zo is het leuk dat ze het logo voor Sinterklaas aangepast hebben en is het direct duidelijk dat men de bestelling snel in huis heeft. Op het moment van schrijven is het één week voor pakjesavond en dan wil je wel zeker weten dat de cadeaus op tijd binnen zijn.

Structuur en navigatie

Het hoofdmenu van de webwinkel bevindt zich verticaal aan de linkerzijde en is pas zichtbaar na scrollen. Ik raad aan om het menu naar boven te plaatsen, zodat het direct zichtbaar is voor de bezoeker.

Het menu bevat veel items, die wat logischer ingedeeld zouden kunnen worden. Het menu begint met allerlei ‘speciale pagina’s’, zoals de aanbiedingen, folder en cadeaubonnen. Vervolgens worden de productgroepen in het menu getoond en helemaal onderaan staan diverse klantenservice pagina’s. Door het eerste en laatste deel samen te voegen en eventueel een uitklap-menu te gebruiken wordt het al iets overzichtelijker.

De productgroepen worden getoond op alfabetische volgorde. Een prima strategie. Echter, als je je wilt profileren als specialist in bouwsteentjes, dan is het aan te raden om alle merken en productgroepen met bouwstenen bij elkaar in het menu zetten. Als beginnende bouwsteentjes-koper had ik geen idee dat er zoveel alternatieven voor LEGO zijn. Het vergroot het gebruiksgemak als deze overzichtelijk bij elkaar staan.

Teksten en informatie

Ook voor wat betreft de informatievoorziening is er voldoende ruimte voor verbetering. Met name de informatie over de merken en productgroepen ontbreekt. In mijn zoektocht naar LEGO (of andere bouwstenen) heb ik meerdere malen Google moeten raadplegen voor meer informatie over een bepaald merk of over de inhoud van een bepaald bouwpakket. Of zelfs maar om antwoord te krijgen op de simpele vraag of de stenen van verschillende merken onderling gecombineerd kunnen worden. Dit is echt basisinformatie die in de webwinkel aanwezig moet zijn. Als bezoekers van je website weg gaan om aanvullende informatie te zoeken dan laat je daar een behoorlijke kans liggen. Door deze informatie bij de producten te geven kan de conversie enorm verhoogd worden.

Naast dat het ontbreken van essentiële informatie voor bezoekers reden is om weg te klikken, maak je het jezelf erg lastig als het gaat over je online vindbaarheid. Door voldoende teksten toe te voegen en hier op de juiste manier zoektermen in te verwerken kun je talloze extra bezoekers naar je website trekken. Zónder advertentiekosten.

Mystery Shopper Review Bouwsteentjesplezier

Productfoto’s

De productfoto’s zijn duidelijk en hebben een witte achtergrond. Hierdoor krijgen bezoekers een goede indruk van de producten. Een zoomfunctie is aanwezig, maar niet van elk product is een grotere afbeelding beschikbaar. Het zou een mooie toevoeging zijn om meer gebruik te maken van sfeerbeelden. Denk aan foto’s van bouwwerken die met de stenen gemaakt kunnen worden. Hiermee kun je bezoekers inspireren en tot een aankoop verleiden.

Betaalmogelijkheden

Bouwsteentjesplezier biedt diverse betaalmogelijkheden aan, die duidelijk op de website getoond worden. Naast het populaire IDEAL ook Paypal, Afterpay, vooraf overmaken en betalen bij afhalen. Niets op aan te merken.

Communicatie

Voordat ik een bestelling plaatste stuurde ik een bericht via het contactformulier, waarin ik een vraag stelde. Binnen 24 uur kreeg ik een vriendelijke, nette reactie. Helemaal in orde.

De testbestelling

Om het volledige bestelproces te kunnen beoordelen heb ik een bestelling geplaatst. Het bestellen zelf verliep eenvoudig. Het bestelproces bij Bouwsteentjesplezier is overzichtelijk en de afzonderlijke stappen worden duidelijk aangegeven. Zo weten bezoekers altijd hoe ver ze in het bestelproces zijn en hoeveel stappen ze nog moeten doorlopen. Om het aantal winkelwagen-verlaters te beperken raad ik aan om de linker- en rechterkolom op de bestelpagina’s te verwijderen. Zorg ervoor dat bezoekers niet worden afgeleid op het moment dat ze een bestelling willen plaatsen.

Zowel de bedankpagina die na het bestellen getoond wordt als de orderbevestiging per mail bieden veel informatie. De informatie over de betaalmethoden is voor een deel van de klanten irrelevant. Een klant die via iDEAL betaald zit niet te wachten op betaalinstructies voor klanten die voor Afterpay, afhalen of vooraf overmaken kiezen. Ook hier is dus ruimte voor verbetering. Daarnaast zijn zowel de bedankpagina als de orderbevestiging erg rommelig opgemaakt. Ook hier worden verschillende lettertypen en letterformaten gebruikt. Dit nodigt niet uit tot lezen en geeft een onverzorgde indruk.

Mystery Shopper Review Bouwsteentjesplezier

Ontvangst van het product

Mijn testbestelling bij Bouwsteentjesplezier werd keurig binnen de aangegeven termijn bezorgd. Het product was verpakt in een eerder gebruikte doos van LEGO. Een prima manier om de kosten te drukken en het milieu te sparen. Omdat de doos er netjes uit zag en zowel de doos als het bestelde product van hetzelfde merk waren vond ik het niet storend.

Conclusie

Helaas ben ik op dit moment niet erg enthousiast over de website van Bouwsteentjesplezier. Dat betekent wel dat er nog veel ruimte is om te groeien. Vooral wat betreft de uitstraling en het gebruiksgemak liggen er nog veel kansen. De communicatie, het bestelproces met de betaalmogelijkheden en de uiteindelijke ontvangst van het product zijn echter prima in orde.

Over Bouwsteentjesplezier

Bij Bouwsteentjesplezier vind je een enorme collectie aan bouwstenen. Niet alleen de bekende LEGO pakketten zijn hier verkrijgbaar, maar ook merken als Banbao, Sluban en Playmobil zijn ruim vertegenwoordigd. Daarnaast bevat de webwinkel veel ander speelgoed. Van houten speelgoed, poppen en knuffels tot trampolines, glijbanen en zelfs complete zwembaden.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief